• EmmaStina

nagelförlänging, -förstärkning, manikyr. "borta-gjort" eller hemmagjort

Jag velar fram och tillbaka om hur jag ska göra med mina naglar. Vill ha dem snygga då en del fokus kommer ligga på min hand och ringen. Lite kul att ha fina naglar då ju...

Men vi har lite ansträngd budget och det tillkommer hela tiden saker som vi glömt eller helt plötsligt kommer på att vi måste ha också... Men jag har faktiskt alltid tänkt att jag ska göra en förlängning av naglarna till bröllopet. Har fått rekomendationer om en tjej som tar 700 för förlängning och 450 för en försträkning. Har just nu ganska långa naglar och tänker att om jag försöker sköta mig och filar ner dem lite nu o låter växa fram till veckan innan bröllopet att jag kan göra en då (ca två månader kvar).

Men nu börjar jag allt mer känna att det kanske räcker med en manikyr om jag då har långa fina naglar. Det kostar 300 för en enkel manikyr... vill inte ha fransk utan nån snygg färg... Men om jag bara ska ha färg känns det som jag kan göra det själv, fila och lacka är ju inte direkt "rocket-science" och jag gjorde det mycke förr. Går säkert att träna upp snyggheten i det på två månader.

Jag, som aldrig har beslutsångest om NÅGONTING har världens ågren över hur jag ska göra med mina naglar...
    Hur har ni gjort/tänkt göra?

• Svar på tråden nagelförlänging, -förstärkning, manikyr. "borta-gjort" eller hemmagjort
  • Chicita

Jag har jättefula naglar, kantiga, platta och fulla med såna där "åsar" och hur jag än filar och fixar så blir dom aldrig snygga.
    Dessutom om jag äntligen lyckats spara ut naglarna så är risken stor att jag har sönder någon. Dom är hårda, men sköra, dom går liksom sönder (som glas) om jag stöter i hårt.

Jag ska gå och fixa mina naglar. Men jag har gjort det två gånger förut här i stan och dom som gör naglar här gör inte jättebra naglar.
    Ok dom ser helt ok ut, men när man tar bort dom (alltså när dom växt ut så mycket att man inte kan fylla på mer och måste göra om eller låta dom vila) så är själva nageln under så förstörd att det tar flera månader innan den blir fin igen.
    Dom slipar ner dom för hårt. Och det räcker inte att säga åt dom.

Det finns väl NÅGON bra nagelteknolog här i stan, men dom tar inte emot fler kunder eftersom dom alltid är fullbokade med stammisar. Obestämd 

Så jag får nog acceptera fula naglar ett par månader efteråt, bara dom är ok på bröllopet och alla bilder Solig 

• nikkan68

det går ju att förstärka dina egna sedan göra en fin lack som du vill ha

• prinsessanogrodan

Jag ska göra gelénaglar hos min nagelterapeut. Hon är frisör också så hon gör mitt hår och mina naglar
    Jag har gått hos henne länge och jag vet att mina egna  naglar inte blir förstörda under gelénaglarna.

Det som är bra med dom naglar jag gör hos den här tjejen är att hon alltid lägger ett ofärgat lager gelé över den färgade/fransk manikyr lagret så färgen/manikyren håller i veckor/tills man tar bort naglarna.
    I den lilla utväxt som blir efter ett par veckor är det bara att fylla i med ofärgat lack om man har fransk manikyr eller den färgen man har valt.
    Naglarna håller jättebra, jag har fjällvandrat med naglar gjorda av "min" nagelterapeut...inte en skråma på naglarna
    I helgen staplade jag ved (ok med handskar men ändå) och naglarna jag gjorde hos nageltjejen för flera veckor sedan klarade sig jättebra...inte ett märke, inget spår alls.

• prinsessanogrodan

TS: om er budget är ansträngd så tycker jag att du kan göra egen manikyr hemma. Kanske kan du be någon lacka naglarna åt dig? Förlängning/förstärkning på salong kan du göra närsomhelst...
    Kanske kan det vara något att göra till er ettåriga bröllopsdag istället?

Fina naglar är kul och man känner sig väldigt fin men lägg pengarna på något annat om det är svårt att få pengarna att räcka. Det går att göra mycket fint själv också. Lacka naglarna i en fin färg och om du grundar med att lägga baslack och sedan lackar du med den färgen du vill ha och sen ett bra överlack så att det håller.
    Gör du detta dagen innan bröllopet (på kvällen någon timme eller två innan du lägger dig?) så håller det ju hela bröllopsdagen.

Kan ni önska er nagelfix i present men att ni får det innan bröllopet? Och så kan den som betalat fixet ge er ett "presentkort" på bröllopsdagen, även fast ni redan använt presenten?

• EmmaStina
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-28 17:25:38 följande:
    TS: om er budget är ansträngd så tycker jag att du kan göra egen manikyr hemma. Kanske kan du be någon lacka naglarna åt dig? Förlängning/förstärkning på salong kan du göra närsomhelst...
    Kanske kan det vara något att göra till er ettåriga bröllopsdag istället?

Fina naglar är kul och man känner sig väldigt fin men lägg pengarna på något annat om det är svårt att få pengarna att räcka. Det går att göra mycket fint själv också. Lacka naglarna i en fin färg och om du grundar med att lägga baslack och sedan lackar du med den färgen du vill ha och sen ett bra överlack så att det håller.
    Gör du detta dagen innan bröllopet (på kvällen någon timme eller två innan du lägger dig?) så håller det ju hela bröllopsdagen.

Kan ni önska er nagelfix i present men att ni får det innan bröllopet? Och så kan den som betalat fixet ge er ett "presentkort" på bröllopsdagen, även fast ni redan använt presenten?
    Det där med att låta någon annan lacka naglarna åt mig var ju en smart idé. Blir ju nästan som en "borta-manikyr". Och som du säger gör man det på kvällen innan dagen B så håller dom ju sig fina hela dagen.

Kanske att jag kan önska mig pengar till det i namnsdagspresent (yes vi e sånna i vår familj, alla anledningar till att fira är bra anledningar...) Namnsdagarna är visserligen efter bröllopet, men förskott kan ju fungera faktiskt.
Svar på tråden nagelförlänging, -förstärkning, manikyr. "borta-gjort" eller hemmagjort