• fröken Andersson

pinsam fråga ang. ringar.

Jag har precis börjat fundera på det här med förlovning o bröllop.. hur gör man med ringarna? Man har ju varsin förlovningsring o sen ska man ha ha varsin vigselring också? Ska man ha två? På samma finger? Sambon gillar inte ringar men jag försöker bearbeta honom ;)

• Svar på tråden pinsam fråga ang. ringar.
  • Pinkgrape

Det där gör man lite som man vill :)

Jag TROR att det traditionellt sett är så att brudgummen har en ring, förlovningsringen, medan bruden har två ringar, förlovnings- och vigselring.

Vi har valt att lägga bort våra förlovningsringar och har köpt varsin ny vigselring :) Ingen av oss vill ha två ringar.

Men som sagt, det där måste man nog känna efter lite själv, hur man vill ha det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Rebbak

enligt svensk tradition så har man varsin slät förlovningsring och sen är det endast kvinnan som har en vigselring, ofta med en sten eller fler.

Men man gör ju som man vill. VI har haft våra förlovningsringar i fyra år nu och jag kommer få en vigselring med fem diamanter, men också en ny förlovningsring för att den skulle matcha. Min fästman kommer byta ut sin ring till en ny för att få lite omväxling och för att det ska kännas nytt. Han har alltså en ring medan jag har två.

Men om din sambo inte vill ha ring (vilket jag kände mig obekväm med förrut också men nu känner jag mig naken utan den) så kanske han kan ha något annat smycke med gravering i,

Man behöver ju inte vara så traditionell

• Loppansson

man gör precis som man vill :) jag har en förlovningsring och kommer att få två vigselringar... alla tre ser likadana ut, dock så kommer den i mitten vara i vitt guld medens de två andra är i rött guld. För oss symboliserar de " igår, idag och imorgon" därför blir det tre. :)

• TheD

Som de andra skriver, det gör ni som ni själva vill. Vi båda kommer ha två ringar :)

• pyret och snöflingan

Rebbak skrev 2011-04-27 12:46:17 följande:
    enligt svensk tradition så har man varsin slät förlovningsring och sen är det endast kvinnan som har en vigselring, ofta med en sten eller fler.
    Men man gör ju som man vill. VI har haft våra förlovningsringar i fyra år nu och jag kommer få en vigselring med fem diamanter, men också en ny förlovningsring för att den skulle matcha. Min fästman kommer byta ut sin ring till en ny för att få lite omväxling och för att det ska kännas nytt. Han har alltså en ring medan jag har två.

Men om din sambo inte vill ha ring (vilket jag kände mig obekväm med förrut också men nu känner jag mig naken utan den) så kanske han kan ha något annat smycke med gravering i,

Man behöver ju inte vara så traditionell
    Vi gjorde som vi ville, det blev släta förlovningsringar, den tjockare varianten och en diamantring som vi beställde hos en guldsmed som anpassade vigselringen efter förlovningsringen som vi redan hade.
    Varför lägga ner extra pengar på ny ring när man redan har en, det förstår inte jag.. Våra förlovningsringar kostade 20000 sek så det är inget man slänger ut så där till höger och vänster.

Min man fick anpassa sig efter att ha en ring på fingret trots att han inte brukade ha det innan. Så är det bara ...Glad
  • Rebbak
    pyret och snöflingan skrev 2011-04-27 16:04:12 följande:
    Vi gjorde som vi ville, det blev släta förlovningsringar, den tjockare varianten och en diamantring som vi beställde hos en guldsmed som anpassade vigselringen efter förlovningsringen som vi redan hade.
    Varför lägga ner extra pengar på ny ring när man redan har en, det förstår inte jag.. Våra förlovningsringar kostade 20000 sek så det är inget man slänger ut så där till höger och vänster.

Min man fick anpassa sig efter att ha en ring på fingret trots att han inte brukade ha det innan. Så är det bara ...Glad
    Det var däröfr vi gjorde som vi ville också och alltså köpte nya ringar =)
    men hade vi betalat 20 000 för förlovningsringarna kanske vi inte hade gjort det. Men de vi har kostade 2000 styck.
    Hade den varit slät hade jag också behållt den, men vi har mönstrade förlovningsringar och nu var jag sugen på en ny. Dessutom fick vi tre ringar för dryga 11 000 så det var riktigt bra.
  • MissBlueberries

Jag och min sambo bor i England, dar far tjejen oftaste en diamantring nar man forlovar sig, aven jag fick det.
    Killen har traditionellt inte forlovningsring dar, men vi andrarde traditionerna lite.

Min grabb har en forlovningsring pa hoger hand (!) och nar vi gifter oss nasta ar flyttar han den till vanster hand, och jag far en till (slat) ring. 

• BlackWIngedAngel

Som flera redan har skrivit så har man traditionsenligt växlar ringar vid förlovning i Sverige och sedan har kvinnan fått en ring till vid vigseln. Min sambo tycker inte heller om ringar och kommer bara därför, som traditionen bjuder, inte ha någon vigselring. Hans förlovningsring är därför dubbelt så bred som min, även om de är av samma modell, så att säga.

• JNT

Vi kommer smälta ner våra förlovningsringar och göra om dem till två "nya" ringar som blir våra vigselringar. Förlovningsring & vigselring i ett! ;)

• Flodis Hjärtat

Vi kör på 2 till mig och 1 till blivande mannen. Det finns inga måsten!

Svar på tråden pinsam fråga ang. ringar.