• Aylas

Tips på aktiviteter för gästerna

Mellan bröllopsplaneringens alla bitar ska vi också vara toastmasters på ett annat bröllop senare i sommar.

Innan brudskålen har vi lite tid att fylla med de 100 gästerna.
    Fotografering av gästerna och att måla en gemensam tavla är redan spikat men sen tog det stopp.

Vad har ni för tips till oss (och alla andra planerare) för aktiviteter som gästerna kan roa sig med?

• Svar på tråden Tips på aktiviteter för gästerna
  • Chicita

Måste gästerna aktiveras då?
    Klarar dom inte av att mingla själva ett tag? Flört

Jag hör till dom där gästerna som tycker att det är grymt irriterande att tvingas göra massa saker när jag är på fest / bröllop / mm...
    Jag är fullt nöjd med att stå och prata med dom andra gästerna medans jag väntar. Gärna med ett glas i handen och något tilltugg eventuellt. Alltså bara så man har något att göra om det blir en pinsam tystnad nån gång... (man tar en klunk eller en tugga medans man hittar på ett nytt samtalsämne).
    Att tvingas till fotografering och att måla på en gemensam tavla känns mer som ett straff för min del. Jag avskyr att vara med på kort, och eftersom de flesta jag känner anser mig som "konstnärlig" så duger det aldrig när jag klottrar ner en enkel streckfigur liksom...

Sen vet jag att det i stort sett alltid är av välvilja när man ska aktiveras. Men jag ser det som besvärligt

• Aylas

Brudparet har bett oss att hitta på lite saker med gästerna och vi tänker se till deras önskmål - det är deras dag

• Chicita
    Aylas skrev 2011-04-25 21:19:31 följande:
    Brudparet har bett oss att hitta på lite saker med gästerna och vi tänker se till deras önskmål - det är deras dag
    Ja men det ni har hittat på redan räcker väl? Förvånad
    Hur lång tid ska ni fylla ut och hur många gäster är det?

Något som är rätt vanligt är ju att låta gästerna skriva i gästboken redan vid ankomst. Och det kan väl vara lämpligt när dom fotograferas. Då kan man ju koppla fotona till vem som skrivit sen på ett enkelt sätt och sätta in det i gästboken.
    Alla såna småsaker tar tid, oftast längre tid än man tror...
    Så kläm inte in för mycket... Lämna hellre "mingeltid" så inte folk stressas för att hinna med alla saker...
    Ni kan ju kanske göra mingelkort annars? Lämna ut ett kort med en fråga till varje gäst och se hur många svar dom kan få från dom andra gästerna...
  • Aylas

det är drygt100 gäster och drygt 45 minuteer som ska fixas.

Vi har tänkt att det ska vara enkla aktiviteter (max 5 min/aktivitet) och brudparet har bett om att få foton och något minne med sig. Så fotot är inte förhandlingsbart, vi funderar också på att byta ut målningen mopt ett fotopussel istället.

Mingelkort vill vi inte styre med av den anledningen att det känns ganska uppstyltat och ofta står alla och pratar med de som man känner ändå...

Saker vi funderat på (och av olika anledningar skrotat) är bland annat:
    - skriva thepåsar
    - kasta gris
    - tipspromenad

• Chicita

5 min / aktivitet - två aktiviteter redan och 100 gäster på 45 minuter... Låter som om det redan är fullt upp Flört
    Det kommer ju inte att ta 5 minuter att fota alla gäster. Och om ni räknar 5 minuter / gäst så har ni ju redan dragit över tiden på bara fotograferingen...

Räkna inte med att alla ställer upp på alla aktiviteter i och för sig. Oavsett om brudparet vill det eller inte.
    Tipspromenad är ju populärt att arrangera. Men mindre populärt för de som valt dom snygga men obekväma skorna (som ju många tjejer gör *S*)
    Så om ni väljer tipspromenad så tänk på att många nog har obekväma skor och inte vill gå längre än nödvändigt.
    Ett alternativ kan vara "hur väl känner du brudparet?"
    Alla får ett frågeformulär med 1 X 2 - alternativ. På vissa frågor kan det finnas "fusk" som att:  XX vet svaret på denna fråga, leta reda på honom / henne och fråga om du inte vet själv.
    Då kan man sitta / stå på plats och fylla i, istället för att gå runt och trängas vid frågelapparna... (det går snabbare också).

Jag förstår att man vill aktivera sina gäster av omtanke. Att man inte vill att dom ska ha tråkigt medans man väntar.
    Men 45 min är inte lång tid att vänta. Speciellt inte om det ska fotograferas och målas eller liknande. Det är värre om det rör sig om flera timmar...

Ni kan använda tiden till att förbereda bus under kvällens gång (om brudparet gillar sånt).
    Som att dela ut gamla nycklar till de flesta av tjejerna som är med. Och under kvällen så börjar du med att "lämna tillbaka nyckeln till brudgummens lägenhet" och sen får alla andra följa efter och göra samma sak...

Eller varför inte skicka runt en bok (inte gästboken utan någon annan som ni fixar) där ni ber gästerna att skriva ner ett minne av något pinsamt / roligt som dom har tillsammans med brudparet (eller någon av dom).
    Denna bok kan sedan presenteras som en gåva.

Att hitta på något med gästerna behöver ju faktiskt inte betyda fysiska aktiviteter. Finklädda människor med finskor, gräsmattor / grusgångar mm brukar inte vara en bra kombination.
    Jag hoppas att ni hittar det som passar er grupp av gäster bäst.
    Mitt råd är att ha flera olika alternativ på saker att göra. Men att inte göra alla saker. Utan att ta det som verkar passa bäst när ni ser gästerna som är där och om dom verkar vara nöjda med att bara mingla och prata eller om dom bara står i klungor och glor och tittar på klockan...
    Lycka till med hedersuppdraget Solig

• Chicita
    Aylas skrev 2011-04-25 21:49:50 följande:

det är drygt100 gäster och drygt 45 minuteer som ska fixas.

Saker vi funderat på (och av olika anledningar skrotat) är bland annat:
    - skriva thepåsar
    - kasta gris
    - tipspromenad

Läste lite fort där... missade parentesen FörvånadSkäms
    Så du kan ju bara hoppa över biten jag skrev om tipspromenad och obekväma skor *S*
Svar på tråden Tips på aktiviteter för gästerna