• Emblas Mamma

Vad dansar man foxtrott, vals, bugg och annan gammeldans till?

Kan ni ge förslag på låtar som man kan dansa till,
    som äldre par,
    vi har många äldre på bröllopet och emellanåt vill jag ha några låtar som dom kan dansa lite gammeldans och vanlig dans till.
    Inget jädra discodans alltså :)

Har ni några förslag? Är helt kass på sånt =(

• Svar på tråden Vad dansar man foxtrott, vals, bugg och annan gammeldans till?
  • FelizLane

alltså bugga och foxtrota kan du göra till alla låtar som går i 4takt... Däremot kan man välja tempo då! Men gillar man att dansa brukar man själv välja om man dansar bugg eller foxtrot till låtarna. 
    Vals däremot måste gå i 3 eller 6takt. Annars blir det svårt. 

• Kattpoet

Robbie Williams har gjort en skiva med Swing music som är väldigt bra.

• Mogen

Rod Stewart " The great american songbook" kända evergreens. Min 89 åriga pappa blev lyrisk. Sen har du Björn Skifs " Decennier - Sånger från en annan tid " också låtar som de allra äldsta kommer att känna igen från deras ungdom.

Med risk för att verka töntig, det behöver du inte oroa dig för. Det är ju hur inne som helst bland många ungdommar att dansa till dansbandsmusik.
    Vi ska själva ha dansbandsmusik, just för att mina syskonbarn (24 - 26 årsåldern) är grymma på att bugga och att musiken även passar våra vänner. Visst buggar jag också men det rycker allra mest i benen när det är riktigt disco till allsköns musik.

Så blanda du musiken som du vill, det är väl bara "Tecno" som gamlingarna kommer att rynka på näsan åt

• Kattpoet

Kom i håg att 50 åringar idag var   tonåringar eller unga  vuxna när Kraft werk och Jean Michel Jarre började sin bana.

• Mogen
    Kattpoet skrev 2011-04-25 21:19:38 följande:
    Kom i håg att 50 åringar idag var   tonåringar eller unga  vuxna när Kraft werk och Jean Michel Jarre började sin bana.
    Ja just det! Jag kan se framför mig när jag och mina jämnåriga sitter på hemmet och lyssnar till hårdrock  
  • Kattpoet

Jag kan se all sångsstunderna med   We are the Champions  och  Livet på Landet  och  Ebenezeer goode.

Ebenezeer Goode, var låten  som de flesta Dj brukade få gång  folket  på den gamla goda tiden. ;) 

• Silverglitter

Jag håller med de som säger att du inte behöver oroa dig för musiken, blanda lite så blir det bra. På en kompis bröllop dansade till och med brudens mormor, 80+ , till hiphoplåtarna. Hon tyckte det var kul och kände sig ung och modern ;)

• Kattpoet

Min make som är en föredetta DJ  sa att  låtarna som får nästan alla att gå igång är  50 och 60 tal,  så det kan du alltid prova på.

• Bobby

Förstår ditt dilemma. Det är ju jättesvårt om man inte lyssnar eller på något sätt har kontakt med låtar som äldre gillar. Ofta vill de (äldre) ha två låtar av samma takt i rad (2 bugg/2foxtrott etc) då det är det vedertagna sättet när det gäller dansmusik (inte club-dansmusik).

Mitt förslag är ju att ta in en bröllops-dj. Dennes uppgift, med sin erfarenhet av bröllop med blandade åldrar och musikbredd, är just att spela rätt låt i rätt tillfälle för ALLA gäster så du som arrangör inte behöver oroa dig för att inte gäster trivs och svettas.

Men jag förstår förstås även att det finns en ekonomiskt aspekt med i det hela.

Hoppas att det går bra iaf.

Lycka till!

• CarPer

Bobby:  Tycker du inte att du talar i egen sak?

• Sebastiána
    Bobby skrev 2011-04-28 12:32:02 följande:
    Förstår ditt dilemma. Det är ju jättesvårt om man inte lyssnar eller på något sätt har kontakt med låtar som äldre gillar. Ofta vill de (äldre) ha två låtar av samma takt i rad (2 bugg/2foxtrott etc) då det är det vedertagna sättet när det gäller dansmusik (inte club-dansmusik).

Mitt förslag är ju att ta in en bröllops-dj. Dennes uppgift, med sin erfarenhet av bröllop med blandade åldrar och musikbredd, är just att spela rätt låt i rätt tillfälle för ALLA gäster så du som arrangör inte behöver oroa dig för att inte gäster trivs och svettas.

Men jag förstår förstås även att det finns en ekonomiskt aspekt med i det hela.

Hoppas att det går bra iaf.

Lycka till!
    Vill bara flika in att jag är 40 och gillar clubmusik medan min 16-årige bonusson helst lyssnar (och dansar till) dansbandsmusik. Så det har inte alltid med ålder att göra.
Svar på tråden Vad dansar man foxtrott, vals, bugg och annan gammeldans till?