• Emblas Mamma

Vad dansar man foxtrott, vals, bugg och annan gammeldans till?

Kan ni ge förslag på låtar som man kan dansa till,
    som äldre par,
    vi har många äldre på bröllopet och emellanåt vill jag ha några låtar som dom kan dansa lite gammeldans och vanlig dans till.
    Inget jädra discodans alltså :)

Har ni några förslag? Är helt kass på sånt =(

• Svar på tråden Vad dansar man foxtrott, vals, bugg och annan gammeldans till?
  • MagicBride

steget mellan "discodans" och riktig gammeldans är enorm. gammeldans-musik är typ dragspel till en polka eller mazurka... lättast är väl att välja buggvänliga "vanliga" upptempo-låtar och foxtrotvänliga lugna låtar för att göra den äldre generation nöjd.
    hitta klassiska gammeldanslåtar på spotify tror jag är en omöjlighet. 

• Emblas Mamma
    MagicBride skrev 2011-04-24 18:56:10 följande:
    steget mellan "discodans" och riktig gammeldans är enorm. gammeldans-musik är typ dragspel till en polka eller mazurka... lättast är väl att välja buggvänliga "vanliga" upptempo-låtar och foxtrotvänliga lugna låtar för att göra den äldre generation nöjd.
    hitta klassiska gammeldanslåtar på spotify tror jag är en omöjlighet. 
    aha,, men vilka låtar kan det finnas som är så man kan dansa foxtrott och bugg till då?
    JAg har ilksom ingen aning, känner mig jättedum! Några av mina vänner säger bara till mig att ta lite av det vanliga som man brukar dansa till. Men jag vet ärligt talat inte vad det är och dom ger mig inga exempel på låtar..
    hmm?
  • MagicBride

googla vilka band som varit med i dansbandskampen och ta några av deras hits så får du det som är mest populärt just nu  

• Mogen

Hihi, hur gamla är de här äldre personerna? Jag kanske är lika gammal (50 år) och kanske kan hjälpa dig. Om du har spotify så sök på dansband då får du upp hur många låtar som helst. Jag är inte så bra på specifika låtar. 

• Å och D
    Emblas Mamma skrev 2011-04-24 14:45:13 följande:
    Kan ni ge förslag på låtar som man kan dansa till,
    som äldre par,
    vi har många äldre på bröllopet och emellanåt vill jag ha några låtar som dom kan dansa lite gammeldans och vanlig dans till.
    Inget jädra discodans alltså :)

Har ni några förslag? Är helt kass på sånt =(
    Förslag är Sinatra, då kan du välja antingen hans tidigare versioner eller "duets" som han gjorde med Bono, Gloria Estefan så kan det gå hem i bägge lägren... etc. Sen har du Dean Martin, och Sammy Davies Jr.
  • Emblas Mamma
    MagicBride skrev 2011-04-24 19:05:50 följande:
    googla vilka band som varit med i dansbandskampen och ta några av deras hits så får du det som är mest populärt just nu  
    Supertack för tipset! Det ska jag göra :D
    Mogen skrev 2011-04-24 23:25:58 följande:
    Hihi, hur gamla är de här äldre personerna? Jag kanske är lika gammal (50 år) och kanske kan hjälpa dig. Om du har spotify så sök på dansband då får du upp hur många låtar som helst. Jag är inte så bra på specifika låtar. 
    Vi har par i både 40- 50- 60- 70- och 80-årsåldern :)
    Och självklart yngre par med som 16 och uppåt!
    Så det är en blandad skara och vi får ha lite blandad musik så de äldre kan dansa riktig och vanlig dans :) De yngre gillar med gammeldans så det är rätt bra att slänga in lite sånt då och då :)

Men får jag bara fråga: Blir man inte stämplad som tönt eller något om man nu spelar dansband? Jag gillar det men är så orolig att de yngre ska tycka det är "trist" och vilja gå hem.
    Okej , det kanske är lite att ta i, men man vet ju aldrig! Men dom kanske gillar det också! Därför försöekr jag hitta något som funkar mittemellan, men det är svårt!
    Å och D skrev 2011-04-25 09:22:09 följande:
    Förslag är Sinatra, då kan du välja antingen hans tidigare versioner eller "duets" som han gjorde med Bono, Gloria Estefan så kan det gå hem i bägge lägren... etc. Sen har du Dean Martin, och Sammy Davies Jr.
    ska kolla upp detta!
    tack för tipsen :) :)
  • MagicBride

Om någon kallar dig tönt och går hem från din bröllopsfest för att några av låtarna är dansband, så undrar jag vad du har bjudit för några vänner. De borde hålla tyst och ta en toa-paus för att sedan komma tillbaka och rocka igen när deras typ av musik spelas

• Silverglitter

Jag vet egentligen inte vad du menar med gammeldans. Gammeldans är som MagicBride skriver polka, shottis, hambo. Känns kanske inte som att så många behärskar de danserna idag, om man inte håller på med det som hobby. (Det är min känsla iaf, jag kan ha fel).

Menar du pardans så som bugg och foxtrot så funkar egentligen nästan all musik. Tänk dig schlagerdansgolvet på vilket Harrys som helst så är du hemma.

Sinatra, som A och D gav föslag på är ju mycket jazz och swing. Det kan vara lite svårdansat (tycker jag iallafall) om man inte dansar swingdanser. Kanske kan mormor 80 år komma ihåg sin ungdoms kvällar på 40-talet iofs :) Jag ääääälskar swing och jazz, men min erfarenhet är att det inte finns många killar att dansa med när det spelas sån musik.

På vårt bröllop kommer det bli en härlig blandning av allt möjligt. Det kommer finnas något för alla. Schlager, hårdrock, disco, hiphop etc.

• Silverglitter

Glömde: Gissar att ni ska ha någon bröllopsvals? Då kan ni passa på att spela någon mer vals efter det så kan alla som vill passa på att få dansa lite vals då. (Vals räknas väl också in bland gammeldans? )

Svar på tråden Vad dansar man foxtrott, vals, bugg och annan gammeldans till?