• Anna86

"Alkhoholgarderob" eller betal-bar?

Jag och min fästman är studenter båda två och bröllopsbudgeten är därför begränsad. Vi vill ändå bjuda alla till festen och det blir omkring 100 gäster.

Vad tycker ni om själkostnadspris för alkhoholen? Är det "fräckt" att ta betalt för den? Jag tänker så att om man inte vill betala så är det ju ingen som tvingas att köpa. Festen handlar ju inte om att få gratis sprit...

Eller ska man ha alkoholgarderob där gästerna själva kan lämna in medhavd alkohol?

Tack för kloka synpunkter!

• Svar på tråden "Alkhoholgarderob" eller betal-bar?
  • Pinkgrape

Vi kommer ha betalbar under kvällen. Ja, vi kommer även ta kuvertavgift för middagen, men det är inte relevant.

Jag tycker inte att man ska känna att något är ofint eller fel. Ni väljer hur ni vill ha det och vad ni har möjlighet till. Jag tvivlar på att gästerna kommer ta illa upp av att behöva köpa alkoholen. Ska ni dessutom inte vara på resturang och ta deras priser, så blir det ändå billigare för gästerna än vad en kväll på krogen skulle kostat. Varken jag eller min sambo anser att vi ska betala för andra människors fylla. Det är ett val de som vill dricka gör och jag tycker det räcker med att vi ger dem det valet, kostanden får dock de stå för själva. Det enda är väl att det kan vara bra att nämna det i inbjudan eller på bröllopshemsidan, för det brukar ju underlätta ifall gästerna har med sig kontanter.

Jag tror det kommer bli toppen, oavsett hur ni väljer att göra, men jag tycker inte att ni ska känna som att ni gör något fel ifall ni bestämmer er för att ha betalbar.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Loche

Vi har åxå valt att ha bar till självkostnadspris. Vi har varit på flera bröllop som gäster, där man haft betalbar och det har funkat så jättebra, så vi kommer att köra det åxå. Alkoholgarderob på bröllop har jag aldrig varit med om, men det funkar säkert det med iofs,,,

• cookieandkermit

Håller med ovanstående. Det är er dag, så ni bestämmer helt och fullt hur det ska vara. Vi kommer ha betalbar, dricka till maten kommer ingå, till viss mån, men sen får man betala för sig. Vi är på restaurang/festlokal och det tyckte vi och dom var en bra lösning. Plus att det troligtvis inte blir lika mycket fylla då. :)

• Moemoe

Alla bröllop jag har varit på har antingen haft lokalens bar med vanliga krog priser eller betalbar med inhandlad dricka och så la man typ 10-15 kronor för ett glas vin eller en 33 cl öl. Tyckte inte alls det var konstigt eller fräckt. Solig Men det där med alkoholgraderob har jag inte hört om innan, är det studentkår grej det kanske? Låter iofs lite kul, bli ju väldigt mycke olika dricka då kan jag tänka mig, men kan kanske vara lite mycket att hålla koll på om det är 100 gäster. Tips är att köpa in alkholfritt i sånt fall ifall ingen tar med sådant.

• mikita

Tycker också alkoholbar var en rolig idé, som jag inte hört talas om innan. Men, som sagt, kanske svårt att administrera med 100 gäster?

Vi ska ha betalbar. Drickan till maten bjuder vi på. Sedan blir det själkostnadspris i baren. Vi har flera anledningar:
    *liten budget
    *då behöver inte de som inte vill dricka betala för att andra ska dricka (flera gravida och många som kör i vårt sällskap)
    * kanske begränsar fyllan lite, då vi tyvärr har några som inte riktigt vet sina gränser och "gratis är gott"

Jag tycker inte det är fräckt eller sniket.

• Debe

Vi ska också ha en betalbar där allt utom alkoholfritt kommer kosta 10 kr eller så har vi nån slags spargris där gästerna lägger en valfri liten summa för det dem dricker. Om gästerna betalar kanske de tar mer ansvar för drickan och inte lämnar halvfulla ölburkar överallt... I ditt fall röstar jag på detsamma. Alkoholgarderob verkar jobbigt med 100 gäster

Svar på tråden "Alkhoholgarderob" eller betal-bar?