• Pinkgrape

Ska ni dansa brudvals?

Brudvals, är det något ni kommer ha?

Ingen av oss kan eller vill dansa vals.
    Varför dansar man vals?
    Förväntas det att vi ska dansa vals?
    Eller ens dansa? Ensamma alltså.
    Måste man visa upp sin brist på danskunskaper och rytm?

Kan man skippa det?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Ska ni dansa brudvals?
  • Sebastiána
    Pinkgrape skrev 2011-04-23 21:43:10 följande:
    Brudvals, är det något ni kommer ha?

Ingen av oss kan eller vill dansa vals.
    Varför dansar man vals?
    Förväntas det att vi ska dansa vals?
    Eller ens dansa? Ensamma alltså.
    Måste man visa upp sin brist på danskunskaper och rytm?

Kan man skippa det?
    Varför dansar man vals? Jag skulle gissa att det beror på att förr dansade man vals hela kvällen lång och därför blev naturligtvis brudparets första dans en vals. Jag tycker personligen att det blir väldigt krystat att dansa en vals och sedan ha foxtrot eller "dosco" resten av kvällen. Därför tycker jag att vi ska dansa en foxtrot, men min BM vill tvunget att det ska vara vals "för att det hör till". Vi får se hur det blir.
  • Myspys77

Vi kommer inte heller dansa vals. Min blivande har absolut noll taktkänsla så det går bort :) Vi kommer starta igång dansgolvet med att dansa "tryckare" till någon fin låt, sen drar discot igång!

• Lissie84

Vi ska absolut dansa vals! Förmodligen så kör vi någon klassisk av Strauss eller Tchaikovsky, kommer dock att behöva lite danslektioner Flört

• Pinkgrape

Det verkar vara lite blandad kompott, men skönt att höra att vi inte är de enda som inte kommer dansa vals :P

• Oniq
    Pinkgrape skrev 2011-04-24 12:05:50 följande:
    Jaha, ja så kan man ju också göra :)

Ni är så duktiga som går kurser och så och så roligt att ni vill dansa :D

Jag skulle ALDRIG få med min blivande på en kurs, för han vill INTE dansa, något överhuvudtaget. Jag vill inte dansa för att jag inte kan dansa, men är inte ovillig att försöka lära mig. Dock lite svårt ensam :P
    Exakt samma här.
    Jag är mest rädd för att t.ex. min far eller någon vän kommer att få för sig att bjuda upp.

Jag kan verkligen inte dansa. Har aldrig lärt mig och har inte haft intresse av att göra det (ensam) heller.
  • BlackWIngedAngel
    Oniq skrev 2011-04-24 20:24:14 följande:
    Exakt samma här.
    Jag är mest rädd för att t.ex. min far eller någon vän kommer att få för sig att bjuda upp.

Jag kan verkligen inte dansa. Har aldrig lärt mig och har inte haft intresse av att göra det (ensam) heller.
    Ja, det är ju en klar risk i sådana här sammanhang. Det beror väl på hur många äldre personer som är med och på hur många av de unga som har kunskap om traditioner, men brud och brudgum förväntas ju egentligen inte bara valsa med varandra utan dansa med övriga gäster som bjuder upp. Att tacka nej är ju (etikettsmässigt) extremt oartigt och görs bara i absoluta nödfall.
  • förlovadflicka

Vi tänkte göra nåt kul av valsen fast vi har struntat i det helt nu... Ska inte ens ha dans, känns inte alls som vi (förutom riktigt flummig dans när vi är övertrötta och det vill vi inte visa upp den dagen, haha :P)

• Gwennie

Vals är den enda dans man överlever med min blivande..! Trodde att han gärna skulle vilja undvika hela dansbiten, men för honom var det en självklarhet fast han nästan aldrig dansar annars och är veritabel dödsfälla när han gör det. Tur för honom att han är snygg... ;P

• Ronja8

Vi kommer dansa vals. Vi håller på och letar efter en låt som känns bra. Vi dansar i vanliga fall också, bugg,
    buggi woggie, foxtrot. Nästan alla av våra gäster dansar, tror att det är typ 4 personer som inte dansar.
    Vi träffades på en buggkväll så för oss känns det självklart att ha en fin vals.

• MrsT2011

Ingen av oss kan eller vill dansa vals. Känns väldigt krystat när man aldrig gör det annars. Jag älskar att dansa (dock ej vals), min blivande gillar inte alls att dansa.

Lösningen är en tryckare som trubaduren ska sjunga. (Kent - utan dina andetag) Det blir en romantisk stund för oss och förhoppningsvis ett stämningsfullt ögonblick för gästerna innan de själva får skaka sina lurviga till trubadurens after ski-doftande låtlista! Glad

• Oniq
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-24 20:45:15 följande:
    Ja, det är ju en klar risk i sådana här sammanhang. Det beror väl på hur många äldre personer som är med och på hur många av de unga som har kunskap om traditioner, men brud och brudgum förväntas ju egentligen inte bara valsa med varandra utan dansa med övriga gäster som bjuder upp. Att tacka nej är ju (etikettsmässigt) extremt oartigt och görs bara i absoluta nödfall.
    ..så.. hur gör man då? Extremt oartig vill man inte vara, men hur artigt är det att trampa sin danspartner på tårna?
  • Pinkgrape

Vi skippar valsen. Vi skippar att dansa något alls, ensamma på dansgolvet alltså. Min blivande vill verkligen inte och jag kan/vill inte tvinga honom.

• Etnica

Sambon fick två privatlektioner i födelsedagspresent av mina föräldrar så nu ska vi iväg o öva. Tydligen ska man klara sig på två lektioner.... Ska bli spännande iaf. Jag kan verkligen INTE dansa o har väl inte jordens bästa taktkänsla heller. Mest nervös är jag iaf för att behöva dansa med "alla andra".

• Humlan66

Jo vi kommer att göra våran egen variant av det och vi kommer i slutet av våran specialdans blanda in tänor och marsalkar.. och när vi dansat klart går vi fram till borden och hämtar upp folk till golvet så dansen kommer igång . Annars sitter nog bara folk där skulle jag tro

• TheD

Självklart ska vi dansa vals! Och vid flera tillfällen under kvällen Glad

Svar på tråden Ska ni dansa brudvals?