• theresepivat

    Inga tärnor eller bestman?

    Någon som väljer att INTE ha någon tärna och bestman på sitt bröllop?
    Varför väljer ni bort det i så fall?

  • Svar på tråden Inga tärnor eller bestman?
  • impegno di nozze

    Vi har ingen tärna eller bestman men två näbbar. Vi har inte kännt att vi behöver best man och tärna, det har aldrig varit något alternativ helt enkelt. På samma vis har det varit självklart att våra två barn ska vara med som näbbar. Det är med andra ord inget aktivt val vi gjort, det fanns inget behov och därför har vi inte ens övervägt det. Skönt med ett beslut mindre att ta :)


  • Amejuli

    Hej hej!
     Vi har ingen annan förutom vi i brudföljet.
    Varför? Jaa, jag har nog inte funderat så mycket över det men dels har vi inget behov av det och sen förstår jag inte riktigt varför man har det? Vet liksom inte riktigt vad tärna/marskalk gör så kanske beror det på att jag är oinsatt? Det har iaf aldrig varit aktuellt för vår del.
    Men annars tror jag kanske nu när jag tänker efter att det för mig känns mindre "upphåsat" och mer "vi" utan.

  • Amejuli
    impegno di nozze skrev 2011-04-22 21:47:42 följande:
    Vi har ingen tärna eller bestman men två näbbar. Vi har inte kännt att vi behöver best man och tärna, det har aldrig varit något alternativ helt enkelt. På samma vis har det varit självklart att våra två barn ska vara med som näbbar. Det är med andra ord inget aktivt val vi gjort, det fanns inget behov och därför har vi inte ens övervägt det. Skönt med ett beslut mindre att ta :)
    Ja, men precis så som du beskriver har det nog varit lite för oss också. Känns inte som något aktivt val vi gjort utan det kom aldrig på tal bara. Fanns inget behov. 
  • Oniq

    Pardon my ignorance....    ...men vad ska man ha dom till?

  • smörblomm

    Vi kommer också att gå in ensamma. En stor anledning att vi valt bort tärna och bestman är att jag inte skulle kunna välja någon väninna som betyder mer än någon annan...

  • Syrinx
    Oniq skrev 2011-04-22 22:20:07 följande:
    Pardon my ignorance....    ...men vad ska man ha dom till?
    Man kan "ha dem till" att hålla brudbuketten under ringväxlingen (tärnan då alltså) och att ansvara för ringen/ringarna (marskalken). Fast de praktiska uppgifterna går ju självklart att lösa på andra sätt. Jag har valt att ha min allra bästa vän sedan sju års ålder som tärna, både för att jag vill ha henne där bredvid mig som stöd (och fullastad med näsdukar till mig!) och för att jag vill lyfta fram henne som den viktiga vän hon är. Min fästman vill på samma sätt ha två av sina bästa vänner bredvid sig.

    TS, min syster som ska gifta sig i sommar har valt att inte ha tärna och marskalk. De tyckte också att det inte behövdes helt enkelt.  
  • Gwennie

    Vi valde först bort tärna och marskalk eftersom min blivande inte kände att han kunde välja ut någon till den rollen, och för rättvisans skull lät jag bli att utse någon tärna. Sen kände vi inte heller något behov av det. Vi fixar de där små praktiska detaljerna ändå.

  • Myspys77

    Vi kommer inte ha det heller. Förstår inte riktigt vitsen med det, känns lite onödigt och dessutom tillkommer mer utgifter i form av tex särskilda tärnklänningar. Buketten kan väl antingen min mamma hålla eller någon av värdparen. Våra två barn, tjej 4,5 år och pojke 2,5 år kommer vara så fina och söta och gå in med oss men jag kallar dom inte näbbar utan de är en del av vår familj och därför ska de gå med oss. Vi är väl inte så tradiotionsstyrda och på vårt bröllop gör vi det som VI tycker känns rätt.

  • Pinkgrape

    Egentligen borde jag väl inte svara här, eftersom vi kommer ha två tärnor, en brudnäbb och tre marskalkar.

    Jag tänkte bara inflika varför vi valt att ha det.

    Brudnäbben var ju det enklaste valet, det är vår dotter på 4,5år som förmodligen ser mer framemot vårt bröllop än vi. Hon vill stå där framme med oss och vi vill definitivt ha hennes där med oss, då vi anser att förutom att vi blir man och hustru, så blir vi alla tre ännu mer sammansvetsade som familj när vi gifter oss.

    Tärnorna är min lillasyste och min blivandes lillasyster, 22 och 18år gamla. Min syster är min bästa vän och jag vill ha hennes där med mig, som stöd och för att visa henne att jag tycker hon är så viktig för mig. Min blivandes syster var också ett självklart val för mig/oss, då hon är en del av vår familj och viktig för oss.

    Marskalkarna är min blivandes allra bästa vänner sedan högstadiet/gymnasiet. Han älskar dem som bröder och jag tror inte han skulle våga, eller vilja, stå där framme utan stödet från dem :P Samma sak där, han vill visa att de är viktigt för honom och att han vill att de ska vara delaktiga i denna händelse.

    MEN jag tycker definitivt inte att det är något fel att vara utan. Jag tycker enbart att man ska ha tärna/marskalk om man känner att det finns personer som man gärna vill ha med sig där framme och ifall man tycker att det är en viktigt och rolig del i vigseln. Annars är det bättre att skippa det :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Syrinx
    Pinkgrape skrev 2011-04-22 22:46:29 följande:
    Egentligen borde jag väl inte svara här, eftersom vi kommer ha två tärnor, en brudnäbb och tre marskalkar.

    Jag tänkte bara inflika varför vi valt att ha det.

    Brudnäbben var ju det enklaste valet, det är vår dotter på 4,5år som förmodligen ser mer framemot vårt bröllop än vi. Hon vill stå där framme med oss och vi vill definitivt ha hennes där med oss, då vi anser att förutom att vi blir man och hustru, så blir vi alla tre ännu mer sammansvetsade som familj när vi gifter oss.

    Tärnorna är min lillasyste och min blivandes lillasyster, 22 och 18år gamla. Min syster är min bästa vän och jag vill ha hennes där med mig, som stöd och för att visa henne att jag tycker hon är så viktig för mig. Min blivandes syster var också ett självklart val för mig/oss, då hon är en del av vår familj och viktig för oss.

    Marskalkarna är min blivandes allra bästa vänner sedan högstadiet/gymnasiet. Han älskar dem som bröder och jag tror inte han skulle våga, eller vilja, stå där framme utan stödet från dem :P Samma sak där, han vill visa att de är viktigt för honom och att han vill att de ska vara delaktiga i denna händelse.

    MEN jag tycker definitivt inte att det är något fel att vara utan. Jag tycker enbart att man ska ha tärna/marskalk om man känner att det finns personer som man gärna vill ha med sig där framme och ifall man tycker att det är en viktigt och rolig del i vigseln. Annars är det bättre att skippa det :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Det är precis som vi alltså.
    Till Myspys77 vill jag bara påpeka att vi betalar inte tärnornas och marskalkarnas kläder. De får ta vad de vill, antingen som de redan har hemma eller som de väljer själva att köpa nytt, så länge det passar in i klädkoden. Jag har bett min tärna att om hon väljer en klänning med bara axlar, så vill jag att hon tar en sjal över den i kyrkan. Inga andra önskemål överhuvudtaget. Så det behöver inte alls bli en extra kostnad! Nu förstår jag ju att du/ni inte vill ha brudfölje eftersom du/ni inte ser poängen, men jag ville bara säga att det inte per automatik betyder extra utgifter!
  • Oniq
    Syrinx skrev 2011-04-22 22:27:05 följande:
    Man kan "ha dem till" att hålla brudbuketten under ringväxlingen (tärnan då alltså) och att ansvara för ringen/ringarna (marskalken). Fast de praktiska uppgifterna går ju självklart att lösa på andra sätt. Jag har valt att ha min allra bästa vän sedan sju års ålder som tärna, både för att jag vill ha henne där bredvid mig som stöd (och fullastad med näsdukar till mig!) och för att jag vill lyfta fram henne som den viktiga vän hon är. Min fästman vill på samma sätt ha två av sina bästa vänner bredvid sig.

    TS, min syster som ska gifta sig i sommar har valt att inte ha tärna och marskalk. De tyckte också att det inte behövdes helt enkelt.  
    Okej :)

    Utan att söka sympatier så ka jag väl säga då att jag inte har någon vän tillräckligt nära för att kunna be henne om att vara min tärna. Ringarna har vi inte bestämt hur vi ska göra med och bukett vet jag inte riktigt om jag ska ha än ;)

    Jag säger absolut inte att jag tycker att det är konstigt eller fel med marsalk/-ar och brudtärna/-or, men för egen del har jag inte förstått poängen. Har hört att tärnan kan vara den som ser till att bruden får i sig något att äta på förmiddagen, en utöver det så..?
    Vi ska gifta oss borgerligt, det kanske är därför jag 'missat' syftet?
  • Sebastiána
    Oniq skrev 2011-04-22 22:20:07 följande:
    Pardon my ignorance....    ...men vad ska man ha dom till?
    Jag har ett litet släp på klänningen så den ska tärnan rätta till och hon ska hålla min bukett. Marskalken ska ha hand om ringarna. Man måste absolut inte ha marskalk och tärna. Vi väljer att ha det eftersom vi gärna vill hedra just dessa personer lite extra.
  • Fårävvör

    Vi kommer inte ha tärna och marschalk. Min syster kommer hålla buketten när det behövs, hon kommerju sitta på första raden. Sambon får se till att hålla ordning på ringen själv, vi ska fotograferas innan så då måste vi ju ha ringen med.

  • Loche

    Vi ska inte ha vare sig tärnor eller bestman eller maschalkar p g a att vi helt enkelt inte klarar att välja ut några. *S*

  • Freakie
    Oniq skrev 2011-04-23 10:56:56 följande:
    Okej :)

    Utan att söka sympatier så ka jag väl säga då att jag inte har någon vän tillräckligt nära för att kunna be henne om att vara min tärna. Ringarna har vi inte bestämt hur vi ska göra med och bukett vet jag inte riktigt om jag ska ha än ;)

    Jag säger absolut inte att jag tycker att det är konstigt eller fel med marsalk/-ar och brudtärna/-or, men för egen del har jag inte förstått poängen. Har hört att tärnan kan vara den som ser till att bruden får i sig något att äta på förmiddagen, en utöver det så..?
    Vi ska gifta oss borgerligt, det kanske är därför jag 'missat' syftet?
    Vi ska också gifta oss borgerligt och tänkte först att skippa det här med tärna och bestman. Men insåg sen att det ju är väldigt trevligt om man även har en nära vän som står där framme med en. Min brudtärna kommer även att vara med hos frisören innan vigsel och hjälpa till med eventuella pratiska saker som kan behövas. Sen hoppas jag också att hon kommer att organisera en möhippa för mig
  • prinsessanogrodan

    Min bästa vän är min tärna. Vi har "alltid" sagt att hon ska vara tärna när jag gifter mig och jag ska vara tärna hon gifter sig. Hon har inga uppgifter förutom att hålla min bukett när jag får min ring och att gå med oss in och ut ur kyrkan. Hon har (tror jag) också fixat en hippa för mig Hon är jätteglad över att få vara med mig som "moraliskt stöd" framme vid altaret. Hon kommer gråta floder så några näsdukar över till mig det kommer hon inte ha   Jag ska ha egna näsdukar i urringningen (axelbandslös klänning). Jo, hon ska ska eventuellt ha min astmamedicin i sin väska också om den inte får plats i m2b's ficka.
    M2b ska inte ha någon bestman eller marsalk. Han har två bröder och kan inte välja mellan dom och vi tyckte att två marsalkar/bestmen på ett bröllop med 25 gäster blev lite overkill så det blir "bara" en tärna.

Svar på tråden Inga tärnor eller bestman?