• Anonym (Hmm..)

Tankeställare från vårt systerforum Familjeliv...

http://www.familjeliv.se/Forum-4-362/m58526090.html

Såg just den här tråden. Vi kommer ha klädkod Kavaj, vilket jag tycker är en ganska bra nivå (de flesta har en kavaj hemma).

Men betalbar, det kommer vi ju ha.. Det kommer varfa superbilliga drinkar eftersom vi handlar i tyskland- men ändå! Blir lite nervös kring hur man ska uppfattas..
  • Svar på tråden Tankeställare från vårt systerforum Familjeliv...
  • ångermanlandsbrud

I min släkt och vänkrets finns rätt många som inte har kostym. De har yrken som inte kräver sådant och väljer att klä sig på annat vis när det är fest. Ingen av dem ser ohyfsade eller drulliga ut för det. Flera av dem hörde dock av sig inför vårt bröllop och frågade om vi ville att de skulle skaffa det vilket vi naturligtvis sa nej till eftersom vi visste att de skulle klä sig alldeles tillräckligt snyggt ändå. (Eftersom vi hade ett rätt avslappnat bröllop på en hembygdsgård hade vi fri klädsel som klädkod - och menade det verkligen). Ibland känns det som att brudparen har mest fokus på att det ska se snyggt ut på alla foton, inte att folk ska trivas.

I gårdagens etikettspalt på dn.se fanns en fråga på just detta tema. Se: http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/04/20/finkladseloro/

• 11juni2011

Åh, Familjeliv är ju hopplöst... Jag var inne på deras sajt lite då och då när jag blev gravid, men det sluta alltid med att jag blev förbannad och ledsen. Det skrivs så mycket skit där och det känns som att många startar trådar där ENBART för att provocera och skapa hetsiga debatter. Det är alltid en jäkla pajkastning...

Kan inte bara folk får göra som dom själva vill gällande betalbarer och klädkoder?

Dom värsta påhoppen sker ju i familjelivs "känsliga rummet", där man kan vara anonym. Därför kändes det lite sådär när BT också valde att ha en känsliga rummet avdelning. Även fast det många gånger kan vara för en god sak. Men jag hoppas hoppas hoppas verkligen att det inte kommer bli en sån dålig stämning här på BT som det är på FL!

Jag tycker överlag att det är sååå mysigt här på BT. Snälla ord, smarta idéer, värmande tröst när det behövs osv. Så låt oss fortsätta så tjejer och killar!

• Anonym (ska vara ärlig..)

Tror att välja kläder till ett bröllop är svårare utan klädkod, den är ju ett sätt för gästerna att veta hur de ska klä sig.

Jag måste gå emot vad alla andra säger (skjut mig inte) och säga att jag kan hålla med om att både kuvertavgift och betalbar på samma bröllop hade varit väldigt sniket/surt. Jag hade nog inte velat komma på ett sånt bröllop p g a de! 
    Att endast ha kuvertavgift och ingen present kan vara okej, om man inte är en stor familj för då blir det himla dyrt. Då hade jag nog fått tacka nej p g a detta, att man kanske inte har råd. Detta beror självklart på vilket pris som är satt också!!! 

Betalbar e okej (fast uppfattas nog också som snålt) men de bästa e en bar där gästerna själva får bestämma vad de vill (och om de vill) betala.

• Pinkgrape
    Anonym (ska vara ärlig..) skrev 2011-04-21 11:30:53 följande:

Tror att välja kläder till ett bröllop är svårare utan klädkod, den är ju ett sätt för gästerna att veta hur de ska klä sig.

Jag måste gå emot vad alla andra säger (skjut mig inte) och säga att jag kan hålla med om att både kuvertavgift och betalbar på samma bröllop hade varit väldigt sniket/surt. Jag hade nog inte velat komma på ett sånt bröllop p g a de! 
    Att endast ha kuvertavgift och ingen present kan vara okej, om man inte är en stor familj för då blir det himla dyrt. Då hade jag nog fått tacka nej p g a detta, att man kanske inte har råd. Detta beror självklart på vilket pris som är satt också!!! 

Betalbar e okej (fast uppfattas nog också som snålt) men de bästa e en bar där gästerna själva får bestämma vad de vill (och om de vill) betala.

Vi kommer ha 200kr/vuxen (över 18år) i kuvertavgift och det tycker jag är ett väldigt rimligt pris. Vi kommer självklart att undanbe oss presenter i alla former.

Betalbar tycker jag inte har något med det att göra. Jag tycker S2011 skrev det så bra, "vi varken kan eller vill betala folks fylla - det får de ordna själva" och är de beredda att gladeligen betala 50kr för en cider/öl på krogen, så ska de väl fasiken kunna betala 10-20kr för motsvarande på vårt bröllop och ändå vara nöjda.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • 11juni2011

Fast angående det där med betalbar och kuvertavgift.

För min del som inte dricker alkohol så kan jag tycka att istället för att ha ETT pris på typ 300 kr för allt. Så kan man ha 200 kr i kuvertavgift för maten, och sedan en billig betalbar där var och en betalar för sin egen fylla. Visst det kan vara smidigt att ha ett och samma pris för alla. Men samtidigt så är det väl ofta så att det finns gravida/ ammande/ nykterister/ folk som kör osv. som inte dricker och det kan väl kännas lite trist för deras del att dom inte får "valuta" för pengarna... Jag bara spånar här, har själv varken betalbar eller kuvertavgift men jag tycker inte att det är några konstigheter att vissa väljer att ha det! Det är ju sällan som man har det för att tjäna en hacka, oftast har man det av en väldigt god anledning!

• MrsT2011

Ja det var minsann ord och inga visor från den rabiata människan som startade tråden på FL! Glad

Vi har klädkod mörk kostym och firar vårt bröllop på en festvåning med rättigheter. Det bjuds på trerätters med viner, fördrink, kaffe, tårta och avec. Men efteråt får gästerna snällt betala fullpris i baren!

Det är väl för fan inte svårare än att man kan tacka nej till inbjudan??

När en av mina närmaste vänner gifte sig var det på ett hotell på landet 20 mil från de flesta gästernas bostad. Det fanns alternativt boende men det var såklart väldigt bekvämt att bo på hotellet (1200 kr per dubbelrum). Visst, det blev mycket pengar och några blev dessutom tvungna att boka hyrbil för att ta sig dit. MEN alla hade pluggat färdigt och hade jobb, det gick liksom ingen nöd på oss. Tycker rentav det var taskigt av brudens syster och närmaste vän att gadda ihop sig om en löjligt billig möhippa utan omtanke, "för vi lägger ju redan så sjukt mkt pengar på det här bröllopet". Ja men vadå, vi är inte fattiga, vi vill dela deras stora dag, och vi vill ju att hon ska få en lyckad hippa! Vad fanns det egentligen att gnälla om??

Till alla er blivande brudar: För er egen skull ber jag er att inte vara så ängsliga över hur era val kommer att uppfattas av gästerna. Om ni ändå är oroliga kan ni väl fråga runt lite till några som ni litar på och som kan bidra med ärliga svar. Tänk igenom vad som är viktigast, att alla tackar ja eller att ni får det som ni vill ha det. Jag har full förståelse för att man inte vill stöta sig med någon, men man kan inte göra alla nöjda och det viktigaste är ju att man själv blir nöjd.

• Oniq

Klädkod är väl meningen att vara mer som hjälp för gästen så att den inte kommer för över eller underklädd så att den på plats skäms över sitt klädval?

Jag har sett många 'konstiga' trådar på familjeliv och väljer att ta det mesta som skrivs där med några kubik med salt då det finns många som gillar att leka troll där ;)

• Pinkgrape
    Oniq skrev 2011-04-21 11:55:46 följande:
    Klädkod är väl meningen att vara mer som hjälp för gästen så att den inte kommer för över eller underklädd så att den på plats skäms över sitt klädval?

Jag har sett många 'konstiga' trådar på familjeliv och väljer att ta det mesta som skrivs där med några kubik med salt då det finns många som gillar att leka troll där ;)
    Kunde inte hålla med mer! Och speciellt trådar som är startade av anonyma ;P
  • MrsT2011
    Oniq skrev 2011-04-21 11:55:46 följande:
    Både och för vår del, tanken är dels att det ska underlätta för gästerna men även att de ska förstå "tonen" vi vill ha på vårt bröllop. Dvs att det är en tjusig fest och inget fylleslag där man kan komma insläntrande i jeans & sneakers.
  • Smyg

Vill man inte ha presenter kan man väl önska att gästerna planterar regnskog eller skänker pengar till rädda barnen eller köper en stjärna och döper efter en? Eller Måste man ta kuvertavgift, man kan ju spara lite mer och bjuda på maten istället, det är väl inte bara jättefattiga människor som gifter sig här?

• 11juni2011
    Smyg skrev 2011-04-21 12:14:50 följande:
    Vill man inte ha presenter kan man väl önska att gästerna planterar regnskog eller skänker pengar till rädda barnen eller köper en stjärna och döper efter en? Eller Måste man ta kuvertavgift, man kan ju spara lite mer och bjuda på maten istället, det är väl inte bara jättefattiga människor som gifter sig här?
    Om jag blir bjuden på bröllop, vilket för min del är en ära och en stor dag, så vill jag gärna ge något till brudparet. För min del underlättar det med en "önskelista", sen om det är en peng till bröllopsresa, en kuvertavigft (dvs en "andel" av bröllopet) eller en vas från duka spelar ingen roll för mig. Vill brudparet uttryckligen att jag skänker pengar till välgörenhet så gör jag gärna det också.
    Jag känner några som vill gifta sig men inte har råd ens med ett litet bröllop, dom är för "stolta" för att ta kuvertavgift, dom är rädda för vad folk kommer tycka osv. Jag tycker det är synd att dom inte får sitt bröllop pga det.
    Om en kuvertavgift kan göra till eller från att jag blir bjuden på en så rolig grej som bröllop så hade jag gladeligen betalat för att få komma.
  • Pinkgrape
    Smyg skrev 2011-04-21 12:14:50 följande:
    Vi är inte jättefattiga, men det finns ju annat att spara till än enbart ett bröllop också. Vi har dessutom inga stora utrymmen för att spara, så det skulle ta oss flera år att spara ihop så pass med pengar. Vi har gjort vårt val, står för det och alla gästerna jag pratat med tycker att det är ett bra val.
  • Hotlena

Jag läste en hel del i den andra tråden och det enda jag egentligen kan komma fram till är att folk tänker och tycker olika, och det är väl helt okej?
    Om jag skulle få en inbjudan som verkligen skulle påverka min ekonomi den månaden så hade jag nog varit tvungen att tacka nej (har  ganska ont om pengar då jag är nystartad egen företagare), men jag skulle nog räkna och tänka flera gånger först. Det är ju så mysigt med bröllop! =)
    Själv kommer vi inte ta någon kuvertavgift då JAG känner att jag VILL bjuda min gäster på både mat och dryck. Men är bjuden på ett bröllop till hösten där kuvertavgift tas ut, inte gnäller jag för det. På det bröllopet så är klädkoden: något prickigt. =)
    På mitt kommer det vara öppet och valfritt. Och skulle någon komma i shorts och linne så skulle det inte göra något! Fast det är inte så troligt då det blir i början på mars och jag bor i norrbotten ;P 

• Moemoe

Ja, det var sannerligen ett argt inlägg haha. Som många här innan har sagt tycker vi ju alla olika om saker och ting, men det var lite spännande att ts på fl-sidan gick lös så mycket på klädkoden.

I min lilla bubbla till värld så har jag antagit att folk känner sina vänner och familj och sätter en klädkod som passar både en själv och de man umgås med. Om man har ett umgänge som av någon anledning har en frack hemma till andra festligheter så blir ju ingen arg om man har den klädkoden, utan snarare kanske de tycker att det är passande. Och tycker man (som vi bland annat) att sommarfin duger alldeles utmärkt, men den klädseln kan vara lite svår att tolka, så kan man ju välja kavaj som inte är helt casual men inte så att man nödvändigtvis måste ut och köpa en helt ny outfit.

Mer kärlek åt folket! Låt oss äta paj istället för att kasta den! Solig

• Oniq
    MrsT2011 skrev 2011-04-21 12:08:37 följande:
    Både och för vår del, tanken är dels att det ska underlätta för gästerna men även att de ska förstå "tonen" vi vill ha på vårt bröllop. Dvs att det är en tjusig fest och inget fylleslag där man kan komma insläntrande i jeans & sneakers.
    ...var det inte det jag skrev..?

Förtydligande; klädkoden ger gästen riktlinjer för vilken tillställning den är bjuden till och vad för typ av klädsel de andra gästerna kommer att ha.

Vanligtvis (vad jag har stött på i alla fall) så brukar väl brudparet ha rätt bra koll på släkt och vänner när det gäller vilken tillställning och klädsel de 'klarar av'.

Vi har klädkod  eg enbart för att det efterfrågats. Hade vi inte skrivit något så hade vi blivit nerringda av alla som undrat ifall de måste klä ut sig till alver och troll (tema rollspel).
  • wiii
    Moemoe skrev 2011-04-22 09:11:36 följande:
    Mer kärlek åt folket! Låt oss äta paj istället för att kasta den! Solig
    Haha, underbara visdomsord :D
  • Anonym

Jag förstår inte vad som är fel med betalbar. Vi kommer att bjuda våra gäster på ett bröllop som går på 500 000+ med mat och vin därefter. Så jag kan inte direkt hålla me om att vi är snåla som har betalbar. Men jag är helt emot att bjuda gästerna på så mycket sprit de orkar dricka eftersom jag vill ha viss nivå på festen, inget jäkla 18års kalas. Vill någon dricka sig redlös (ja, det finns folk som inte kan hantera spriten), fine, men jag tänker inte betala för det.

Svar på tråden Tankeställare från vårt systerforum Familjeliv...