Smyg skrev 2011-04-21 12:14:50 följande:
Vill man inte ha presenter kan man väl önska att gästerna planterar regnskog eller skänker pengar till rädda barnen eller köper en stjärna och döper efter en? Eller Måste man ta kuvertavgift, man kan ju spara lite mer och bjuda på maten istället, det är väl inte bara jättefattiga människor som gifter sig här?
Om jag blir bjuden på bröllop, vilket för min del är en ära och en stor dag, så vill jag gärna ge något till brudparet. För min del underlättar det med en "önskelista", sen om det är en peng till bröllopsresa, en kuvertavigft (dvs en "andel" av bröllopet) eller en vas från duka spelar ingen roll för mig. Vill brudparet uttryckligen att jag skänker pengar till välgörenhet så gör jag gärna det också.
Jag känner några som vill gifta sig men inte har råd ens med ett litet bröllop, dom är för "stolta" för att ta kuvertavgift, dom är rädda för vad folk kommer tycka osv. Jag tycker det är synd att dom inte får sitt bröllop pga det.
Om en kuvertavgift kan göra till eller från att jag blir bjuden på en så rolig grej som bröllop så hade jag gladeligen betalat för att få komma.