• Anonym (Hmm..)

Tankeställare från vårt systerforum Familjeliv...

http://www.familjeliv.se/Forum-4-362/m58526090.html

Såg just den här tråden. Vi kommer ha klädkod Kavaj, vilket jag tycker är en ganska bra nivå (de flesta har en kavaj hemma).

Men betalbar, det kommer vi ju ha.. Det kommer varfa superbilliga drinkar eftersom vi handlar i tyskland- men ändå! Blir lite nervös kring hur man ska uppfattas..
  • Svar på tråden Tankeställare från vårt systerforum Familjeliv...
  • förlovadflicka

Men... Klädkod kavaj innebär väl en hel kostym i valfri färg? Eller? 

• förlovadflicka

O sen angående den tråden: Vi har INGA män på vårt bröllop som inte har x antal kostymer, och det finns ju fler som har det så, det verkar dock inte ts där tänka på :P 

• Anonym (Hmm..)

Ja, sorry- jag menade "de flesta har en kostym hemma", eller iaf så vet jag att våra gäster har det (de flesta i arbetet, men ändå).

Mest orolig över betalbar, grrrr har inte ens tänkt tanken att det skulle vara sniket?

• Pinkgrape

Ursäkta, men jag fattar inte varför man ens orkar bry sig om något som skrivs på FL. Jag har sedan länge slutat läsa saker som skrivs där, är alldeles för mycket som bara gör mig förbannad, irriterad och/eller ledsen.

Vi kommer ha klädkod kavaj.
    Vi kommer ha kuvertavgift.
    Vi kommer ha betalbar.

INGEN av våra 80gäster har tyckt att det är det minsta konstigt eller snålt!

Skitsamma vad någon annan tycker?!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • BlackWIngedAngel
    förlovadflicka skrev 2011-04-21 10:57:24 följande:
    Men... Klädkod kavaj innebär väl en hel kostym i valfri färg? Eller? 
    Japp, det är precis vad det betyder. :)
  • wiii

Orkar inte ens läsa den tråden, räckte med TS.
    Klädkod är ju för det första till för att hjälpa gästerna, så att dom slipper komma dit och upptäcka att dom klätt upp sig alldeles för mycket/ alldeles för lite.
    Sedan vet jag inte om kavaj räknas till de "höga klädkoderna" heller, är ju en av de enklaste. En annan sak kanske om det är högtidsdräkt ( balklänningar och frack), då blir det snabbt lite dyrare, men man känner ju sina gäster bäst själv och anpassar sig efter det, i vissa kretsar är det inget konstigt..

• S2011

äh, det finns hundrafemtio miljarder åsikter om ALLT.
    om man skulle bry sig om allas åsikter i alla frågor och hela tiden försöka rätta sig efter det, då är man inom kort ett nervvrak.

klädkoder finns till av en anledning och jag skulle gärna vilja träffa den som INTE kan uppfylla klädkoden Kavaj. tvivlar på att det finns nån.. Det föreligger f.ö. inget tvång i klädkoden heller, man kan välja att inte följa den, men då får man också vara beredd på att "stå ut" i övriga sällskapet...

om kuvertavgift: det är väl inget unikum med kuvertavgifter? folk som går på bal betalar kuvertavgifter. övriga högtider och tillställningar innebär också ofta kuvertavgift. events, konferenser, till och med ditt vanliga restaurangbesök när farbror Elof fyllde 65 innebar kuvertavgift! tycker inte alls att det är konstigt med kuvertavgifter, så länge som det tydligt framgår att sådan kommer tas ut och i kombination med att man undanber sig övriga gåvor och presenter.

om betalbar: vi kommer också ha betalbar, till restaurangpris dessutom - omg! vi varken kan eller vill betala folks fylla - det får de ordna själva. fördrink och dryck till maten, kaffe och avec står vi förstås för, men resten får man faktiskt ta ur egen ficka. känns som nån nedärvd filmillusion att bröllop = gratisfest med spriten flödandes ur fontän. men det kanske beror på vilken typ av tillställning man vill ha?

sammanfattning: jag tycker bara det känns grinigt, snålt och girigt att motsätta sig allt vad klädkoder, kuvertavgifter och betalbarer heter.  man har all rätt i världen att tacka nej till inbjudningar från bröllop, fester, event osv. om man inte är beredd att lägga de pengar och den energi som behövs för just det tillfället. för den skull behöver man inte hugga vilt omkring sig.

• Pinkgrape

Eller vi kommer köra en variant av klädkod kavaj, som mycket riktigt innebär en hel kostym i valfri färg.

Vi kommer skriva ungefär såhär:

Klädkod Kavaj
    Mannen: Kostym i valfri färg, alternativt kavaj och tex chinos i valfri färg.
    Kvinnan: Klänning, kjol eller byxa som är festligare än till vardags.

Låt gärna jeansen få en välbehövlig vila denna dag!

• Sommarbrud
    S2011 skrev 2011-04-21 11:12:50 följande:
    äh, det finns hundrafemtio miljarder åsikter om ALLT.
    om man skulle bry sig om allas åsikter i alla frågor och hela tiden försöka rätta sig efter det, då är man inom kort ett nervvrak.

klädkoder finns till av en anledning och jag skulle gärna vilja träffa den som INTE kan uppfylla klädkoden Kavaj. tvivlar på att det finns nån.. Det föreligger f.ö. inget tvång i klädkoden heller, man kan välja att inte följa den, men då får man också vara beredd på att "stå ut" i övriga sällskapet...

om kuvertavgift: det är väl inget unikum med kuvertavgifter? folk som går på bal betalar kuvertavgifter. övriga högtider och tillställningar innebär också ofta kuvertavgift. events, konferenser, till och med ditt vanliga restaurangbesök när farbror Elof fyllde 65 innebar kuvertavgift! tycker inte alls att det är konstigt med kuvertavgifter, så länge som det tydligt framgår att sådan kommer tas ut och i kombination med att man undanber sig övriga gåvor och presenter.

om betalbar: vi kommer också ha betalbar, till restaurangpris dessutom - omg! vi varken kan eller vill betala folks fylla - det får de ordna själva. fördrink och dryck till maten, kaffe och avec står vi förstås för, men resten får man faktiskt ta ur egen ficka. känns som nån nedärvd filmillusion att bröllop = gratisfest med spriten flödandes ur fontän. men det kanske beror på vilken typ av tillställning man vill ha?

sammanfattning: jag tycker bara det känns grinigt, snålt och girigt att motsätta sig allt vad klädkoder, kuvertavgifter och betalbarer heter.  man har all rätt i världen att tacka nej till inbjudningar från bröllop, fester, event osv. om man inte är beredd att lägga de pengar och den energi som behövs för just det tillfället. för den skull behöver man inte hugga vilt omkring sig.
    Bra skrivet Glad
  • Pinkgrape

Håller dessutom med, kavaj är ingen hög klädkod och jag tycker gott man kan ange det med gott samvete!

Svar på tråden Tankeställare från vårt systerforum Familjeliv...