Jag gick från 86 till 75 kilo på ca tre månader, sedan tre till de märmaste veckorna, men där har det stannat för musklerna har växt medan fettet fortfarande förbränts. Att säga att jag gått från storlek 46 till 38 är kanske en bättre fingervisning! Det var faktiskt inte svårt alls. Jag ökade proteinintaget, åt ägg, morötter, frukt eller majsbröd (finns på glutenfria hyllan) om jag blev småhungrig. Bytte ut de snabba kolhydraterna mot långsamma, skippade allt onödigt socker, kollade innehållsförteckningarna på saker mer noggrannt och valde bort allt med tillsatt socker (iaf på topp tre i innehållsförteckningen). Sen tog jag cykeln eller joggade fram och tillbaka till affären och jobbet. Jobbar 2 km hemifrån så mycket blev det inte. Men det räckte för att sätta igång. Tog det mjukt i början och ökade stegvis på. Powerwalks är också bra. Löpträning är nämligen den träningsform som förbränner mest, utan svindyra tillbehör alltså, och som det räcker med rätt kort tid att utföra, Tid alla kan undvara. Måste du verkligen se just DET DÄR tv-programmet? Hur viktigt är det? Jogga istället iväg till en vän på en kopp kaffe eller till affären och köp med dig jordgubbar och blåbär hem att mumsa på!
Så kortfattat:
Mer proteiner
Byt kolhydrater (alt skippa helt, men då blir dieten svårare att hålla)
Löpträning!