• Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 Apr 10:13
    5737 visningar
    14 svar
    14
    5737

    färgtema! hjälp!

    Vi har valt att vårat bröllop ska gå i färgerna Guld, Svart och Vitt.

    Det är 4 månader kvar tills vi gifter oss (13 augusti).
    Redan nu har folk börjat fråga om varför vi har färgtema,
    hur man ska kunna hitta kläder och att de minsann inte tänker ha de färgerna?!

    Blir otroligt ledsen då jag liksom i huvudet tänkt mig hur allt kommer vara.
    Funderar snart på ringa runt och säga att de kan komma i vilken färg de vill..

    Om det står färgtema kommer man inte då i de färger som står?
    Om vi hade valt maskeradtema, hade folk då kommit i vanliga kläder?

    Känner mig lite som en Bridezilla.. Någon som har ett tips? 


    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Svar på tråden färgtema! hjälp!
  • Bettin­a
    Äldre 14 Apr 10:16
    #1

    Färgtemat brukar vara på tex brudtärnor, bukett, dukning osv


    inte att gästerna kommer i den färgen, inte vad jag har hört iaf


    låter som underbara färger i hop

  • RiNa
    Äldre 14 Apr 10:17
    #2

    För något år sen var jag på ett bröllop med färgtemat Orange men jag hade en blå klänning. Ingen annan utombrudparet hade orange på sig (brudens skor och brudgummens strumpor) sen var dekorationerna orangea. Det beror lite på vad brudparet förväntar sig. De hade inga förväntningar på att vi skulle vara klädda i orange och på mitt bröllop även det med färgtema så kommer färgtemat endast stå för blommor och dekoration. Det är helt upp till brudparet och om det är väldigt viktigt för dig så förklara det för gästerna och säg att det hade betytt mycket för dig om de försökte klä sig enligt temat.

  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 Apr 10:17
    #3
    Bettina skrev 2011-04-14 10:16:14 följande:

    Färgtemat brukar vara på tex brudtärnor, bukett, dukning osv


    inte att gästerna kommer i den färgen, inte vad jag har hört iaf


    låter som underbara färger i hop


    När min kusin gifte sig, samt mina vänner så skulle även gästerna följa temat
    och det blev skitläckert att se alla varianter man kan komma på  
  • Äldre 14 Apr 10:24
    #4

    Färgtemat brukar ju oftast vara på dukning och pappersmaterial. Inte gästernas klädsel.
    Därför undrar dom säkert.

    Att man sätter ett färgtema brukar bara vara för att ha en röd tråd själv, så att dukning mm känns enhetligt. 

    Om du vill att gästerna kommer klädda i era temafärger så bör man vara oerhört tydlig med det då "färgtema" har en annan betydelse för de flesta (som sagt).
    Exempel: Då vi har valt temafärgerna guld, svart och vitt så önskar vi att ni så långt det är möjligt försöker att följa dessa färger. Det skulle verkligen betyda mycket för oss och förgylla vår dag.

    Skriver man maskeradtema (eller som vi - medeltidstema) så får man nog ändå acceptera att några gäster inte kommer att klä sig enligt temat.  
    Vi har valt att ge gästerna 4 olika alternativ på klädsel: Adel, borgare, bönder och vanliga kläder. Men har skrivit att klädseln påverkar bordsplaceringen. För att motivera dom att komma i så fina medeltidskläder som möjligt Flört 

  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 Apr 10:31
    #5

    Tack för era svar, kanske inte ska hetsa upp mig alldeles för mycket då
    Blir lätt att man blir smått hysteriskt (iallafall jag.)
    Man har ju liksom haft en idé sedan man var liten flicka  

  • Mogen
    Äldre 14 Apr 10:42
    #6

    Som jag förstår dig så vill du att gästerna ska klä sig i bröllopets färgtema, ja varför inte. Kan man ha andra tema ex. medeltidsbröllop eller det står i inbjudan "klädkoden" frack, då vill man ju också att gästerna ska klä sig där efter.
    Men det kanske också kan vara svårt att begära att ens gäster ska köpa kläder som dom sen aldrig kommer att använda.

    Själv ska vi också ha ett färgteama, vitt och mörkrött. Men det är bara dukningen, min bukett, tärnbuketten och vissa detaljer på mannens kläder som kommer att gå i dessa färger.

  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 Apr 11:36
    #7
    Mogen skrev 2011-04-14 10:42:04 följande:

    Som jag förstår dig så vill du att gästerna ska klä sig i bröllopets färgtema, ja varför inte. Kan man ha andra tema ex. medeltidsbröllop eller det står i inbjudan "klädkoden" frack, då vill man ju också att gästerna ska klä sig där efter.
    Men det kanske också kan vara svårt att begära att ens gäster ska köpa kläder som dom sen aldrig kommer att använda.

    Själv ska vi också ha ett färgteama, vitt och mörkrött. Men det är bara dukningen, min bukett, tärnbuketten och vissa detaljer på mannens kläder som kommer att gå i dessa färger.


    Tack för att du förstår mig! Jag vet att alla har svart och vitt hemma i garderoben, sedan räcker det ju med guldsmycken tex

    Min kompis ska till tex ha en svart klänning med vitt mönster, vita leggings och guldskor  
  • Äldre 14 Apr 14:06
    #8
    Mogen skrev 2011-04-14 10:42:04 följande:

    Som jag förstår dig så vill du att gästerna ska klä sig i bröllopets färgtema, ja varför inte. Kan man ha andra tema ex. medeltidsbröllop eller det står i inbjudan "klädkoden" frack, då vill man ju också att gästerna ska klä sig där efter.
    Men det kanske också kan vara svårt att begära att ens gäster ska köpa kläder som dom sen aldrig kommer att använda.

    Själv ska vi också ha ett färgteama, vitt och mörkrött. Men det är bara dukningen, min bukett, tärnbuketten och vissa detaljer på mannens kläder som kommer att gå i dessa färger.


    Att ange klädkod och färgtema är två skilda saker, vanligtvis. Visst kan man välj att ange färger i klädkoden. Men färgtemat brukar som många nämnt handla om det som brudparet själva planerar och inte vad gästerna har på sig. Jag hade personligen tyckte att det hade varit väldigt konstigt om brudparet talade i vilka färger jag var tvungen att ha mina kläder.

    TS; Guld svart och vitt är dessutom ganska svåra färger att klä sig i. De flesta är lärda att man inte bär helsvart eller helvit klädsel till bröllop och det skulle bara lämna guld. "Discokläder" är min första tanke när jag hör guld. Inte så lockande. ;) Sedan ska man minnas att klädkoden alltid är en vägledning för att förenkla för gästerna. Oavsett vilken klädkod man sätter så ska man vara medveten om att gästen själv väljer om den vill följa koden eller inte. Och ju mer komplicerad klädkoden är, ju fler är det förmodligen som inte kan anpassa sig till den.
  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 Apr 14:33
    #9
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-14 14:06:14 följande:
    Att ange klädkod och färgtema är två skilda saker, vanligtvis. Visst kan man välj att ange färger i klädkoden. Men färgtemat brukar som många nämnt handla om det som brudparet själva planerar och inte vad gästerna har på sig. Jag hade personligen tyckte att det hade varit väldigt konstigt om brudparet talade i vilka färger jag var tvungen att ha mina kläder.

    TS; Guld svart och vitt är dessutom ganska svåra färger att klä sig i. De flesta är lärda att man inte bär helsvart eller helvit klädsel till bröllop och det skulle bara lämna guld. "Discokläder" är min första tanke när jag hör guld. Inte så lockande. ;) Sedan ska man minnas att klädkoden alltid är en vägledning för att förenkla för gästerna. Oavsett vilken klädkod man sätter så ska man vara medveten om att gästen själv väljer om den vill följa koden eller inte. Och ju mer komplicerad klädkoden är, ju fler är det förmodligen som inte kan anpassa sig till den.
    Ja det är klart, men nu har jag faktiskt fått höra några gäster som tycker att det är jättekul att vi valt de färgerna och att de vet precis vad de ska ha på sig Så är lite blandat.

    Klädkoden är ju enkel då det är kavaj och klänning. Sen är det väl lite upp till var och en nu när jag känt efter lite, om de väljer att följa färgtemat eller inte.

    För vi har satt färgtemat på klädsel och även resten av bröllopet, det skrev vi i inbjudan  
  • Mogen
    Äldre 14 Apr 14:57
    #10
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-14 14:06:14 följande:
    Att ange klädkod och färgtema är två skilda saker, vanligtvis. Visst kan man välj att ange färger i klädkoden. Men färgtemat brukar som många nämnt handla om det som brudparet själva planerar och inte vad gästerna har på sig. Jag hade personligen tyckte att det hade varit väldigt konstigt om brudparet talade i vilka färger jag var tvungen att ha mina kläder.

    TS; Guld svart och vitt är dessutom ganska svåra färger att klä sig i. De flesta är lärda att man inte bär helsvart eller helvit klädsel till bröllop och det skulle bara lämna guld. "Discokläder" är min första tanke när jag hör guld. Inte så lockande. ;) Sedan ska man minnas att klädkoden alltid är en vägledning för att förenkla för gästerna. Oavsett vilken klädkod man sätter så ska man vara medveten om att gästen själv väljer om den vill följa koden eller inte. Och ju mer komplicerad klädkoden är, ju fler är det förmodligen som inte kan anpassa sig till den.
    Du har helt rätt, klädkoden var kanske ett dumt exempel.
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 14 Apr 15:01
    #11

    Vi ska också ha färgtema, men vi ska skriva på inbjudningarna "Klädsel: Gärna höstfärger"
    Det blir lite friare då men vi hoppas ändå på att få den där roliga effekten :)  

  • Mace
    Äldre 14 Apr 17:54
    #12

    Vissa människor slår alltid bakut så snart det handlar om tema på fester och vägrar att ens överväga att klä sig i något som de inte uppfattar som normalt.... det får man liksom räkna med.

    Jag förstår hur du tänker TS, men du måste nog i så fall vara mycket klarare med det inför dina gäster. Om du vill att de verkligen skall ha just svart, vitt och guld så måste du förklara att det är helt okej att komma i svart eller vitt och att vitt inte alls är reserverat för bruden, annars blir det heltokigt.

    Jag skulle aldrig våga riskera att komma i en discoklänning (för guldfärgade klänningar blir disco), en begravningsklänning (helsvart) eller en brudklänning (helvitt) om jag inte var absolut bombsäker på att det var så brudparet hade tänkt. 

  • nikkih­ag
    Äldre 14 Apr 18:30
    #13

    Det måste se bra tråkigt ut om tex 80 pers är klädda i samma färger, personligen så har jag aldrig hört att brudparet bestämmer klädselfärg på sina inbjudna gäster. 
    Temaklädsel är något helt annat.

    Färgtema är en "röd tråd" på brudparets klädsel, dukning, dekor och blommor etc. som flera andra redan påpekat.

    Svart, vitt och guld är annars ett par jättefina färger :) 

  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 14 Apr 18:52
    #14
    nikkihag skrev 2011-04-14 18:30:59 följande:
    Det måste se bra tråkigt ut om tex 80 pers är klädda i samma färger, personligen så har jag aldrig hört att brudparet bestämmer klädselfärg på sina inbjudna gäster. 
    Temaklädsel är något helt annat.

    Färgtema är en "röd tråd" på brudparets klädsel, dukning, dekor och blommor etc. som flera andra redan påpekat.

    Svart, vitt och guld är annars ett par jättefina färger :) 
    Inte jag heller förrän min kusin hade svart, grått och silver-tema. Blev rätt läckert att se alla olika kreationer
    Nu har jag fått massa bra respons idag från kommande gäster att de tycker det är bra med färgtema,
    då de tycker det blir lättare att hitta vad de ska ha på sig  
Svar på tråden färgtema! hjälp!