• Kimsen

Bröllopstårta.. Hjälp!

Har tänkt göra min egen bröllopstårta. Nu till problemet... Var får jag tag i formar i 3 olika storlekar som jag kan bara bottnarna i?
    En 3 vånings ställning går ju att hyra på konitorierna eller att köpa har jag sett, men inga formar så långt ögat kan nå. Förutom i den storleken jag redan har.
    Jo, en sak till... Vad är skillnaden på sugarpaste och mandelmassa? Om man har dem på tårtan alltså. Vilket är bäst? Mest lättarbetat? Håller sig bäst? Smakar bäst? Hur reagerar det med grädden?
    Tacksam för alla slags tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 09:28
    Menar såklart Marsipan och inte mandelmassa.. men det verkar som ni förstod det..
    Tack för alla tips! Kom gärna med fler..

• Svar på tråden Bröllopstårta.. Hjälp!
  • Kattpoet

Mandelmassa är grynigare och går inte kavla lika fint som marsipan. Och marsipan lock går att hitta redan utkavlade, oftas grön eller rosa.  
    Man kan ha en rosa bröllopstårta. ;)
    Och man behöver inte smörkräm , det går bra med annat.   Du behöver bara pensla locket med lite rapsolja.

Vad ska du ha i  tårtan?

Jag har just gjort den mest underbara  havre,mandel tårtbotten,  jag hade  hallonsylt,  whisky creme och vispgrädde på min, hade jag haft marsipan runt så hade nog smakat ännu bättre.

• 11juni2011

Nu är jag ingen tårtexpert, men har börjat intressera mig för tårtbakning bara sedan några månader tillbaka och bakar nu så ofta jag får tillfälle!  Jag läste någonstans att sockerpastan från märket "Ballina" (stavning?) inte behövde fodras med smörkräm. Jag är inte speciellt förtjust i smörkräm, så jag har helt enkelt låtit bli att använda det med den sockerpastan och lagt sockerpastan direkt på grädden. Och locket har än så länge aldrig, smält eller spruckit. Inte ens när jag har täckt tårtan dagen innan man skall äta den. Så stämmer det att ballinas sockerpasta inte behöver fodras med smörkräm eller har jag bara haft tur?

Någon som vet!?

• Moster Stina

De gånger jag och fästmannen bjudits på tårta med sugerpasta, så vill jag bara säga att besvikelsen är stor varje gång. Vi som gillar marsipan, blir nästan kräkfärdiga på den oerhört söta sugerpastan. Och det brukar alltid bli en massa tårtlock kvar på allas tallrikar.

Men fina tårtor det blir det förstås...

• livan86

kan man inte bara baka tre i samma storlek och sen skära ut, om man liksom använder en bunke eller något annat runt som "mall"

• BlackWIngedAngel

Som flera stycken har skrivit om så är det marsipan man använder som lock och inte mandelmassa.

Sedan vad som är godast, är ju en smaksak, men tårtor brukar ju vara ganska söta i sig själva och sugarpaste gör det hela betydligt sötare. Personligen tycker jag att det blir fint, men inte särskilt gott. Det är däremot sant att det är ett bra alternativ för mandelallergiker. Tänk då bara på att inte använda kokosfett till sugarpaste:n (såg att det nämndes som förslag tidigare.) Många av de som är allergiska mot mandel är även nötallergiker. Det blir än mer förrädiskt om en mandelallergiker tittar på tårtan och tänker "Åh, det är ingen marsipan, då kan jag äta" och så visar det sig att personen blir sjuk för att tårtan innehöll kokos som inte syntes.

• Niini
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-13 08:10:45 följande:
    Som flera stycken har skrivit om så är det marsipan man använder som lock och inte mandelmassa.

Sedan vad som är godast, är ju en smaksak, men tårtor brukar ju vara ganska söta i sig själva och sugarpaste gör det hela betydligt sötare. Personligen tycker jag att det blir fint, men inte särskilt gott. Det är däremot sant att det är ett bra alternativ för mandelallergiker. Tänk då bara på att inte använda kokosfett till sugarpaste:n (såg att det nämndes som förslag tidigare.) Många av de som är allergiska mot mandel är även nötallergiker. Det blir än mer förrädiskt om en mandelallergiker tittar på tårtan och tänker "Åh, det är ingen marsipan, då kan jag äta" och så visar det sig att personen blir sjuk för att tårtan innehöll kokos som inte syntes.
    Tror sötheten varierar lite, för när vi provade bröllopstårtor smakade vi även på marsipanen/sockerpastan i sig själv o marsipanen var betydligt sötare... Sockerpastan smakade inte så mycket o definitivt inte överdrivet sött..
  • Sebastiána
    zvartaliljan skrev 2011-04-12 09:51:23 följande:
    Men Marsipan smakar bäst.
    Smaken är olika. Jag avskyr marsipan. Sugarpaste är vansinnigt sött men har inte den där bittra mandelsmaken. Man kan smaksätta sugarpaste också.
  • Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-13 08:10:45 följande:

Alla jag känner som är nötallergiker kan äta kokos, men det kanske är olika?
  • zvartaliljan
    Sebastiána skrev 2011-04-13 08:38:50 följande:
    Smaken är olika. Jag avskyr marsipan. Sugarpaste är vansinnigt sött men har inte den där bittra mandelsmaken. Man kan smaksätta sugarpaste också.
    Ja jag svarade självklart bara vad jag tyckte...jag har smaksatt sugarpaste (gör alltid min egen) också men tycker ändå marsipan smakar bättre...mmf däremot tycker jag är godare än sp o den kan man också smaksätta.
  • zvartaliljan
    Sebastiána skrev 2011-04-13 08:43:49 följande:
    Alla jag känner som är nötallergiker kan äta kokos, men det kanske är olika?
    samma här...känner ingen som inte kan äta kokos....
Svar på tråden Bröllopstårta.. Hjälp!