• Kimsen

Bröllopstårta.. Hjälp!

Har tänkt göra min egen bröllopstårta. Nu till problemet... Var får jag tag i formar i 3 olika storlekar som jag kan bara bottnarna i?
    En 3 vånings ställning går ju att hyra på konitorierna eller att köpa har jag sett, men inga formar så långt ögat kan nå. Förutom i den storleken jag redan har.
    Jo, en sak till... Vad är skillnaden på sugarpaste och mandelmassa? Om man har dem på tårtan alltså. Vilket är bäst? Mest lättarbetat? Håller sig bäst? Smakar bäst? Hur reagerar det med grädden?
    Tacksam för alla slags tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 09:28
    Menar såklart Marsipan och inte mandelmassa.. men det verkar som ni förstod det..
    Tack för alla tips! Kom gärna med fler..

• Svar på tråden Bröllopstårta.. Hjälp!
  • MissNina

formarna vet jag dock inte vad du kan köpa men skillnaden mellan sugepaste och mandelmassa är att sugerpasten "sälter" inte som manlmassan gör. Sugerpasten är lätt arbetad och godare och bra för mandel alergikern..så jag skulle föreslå sugerpasten..

• zvartaliljan

Formar i olika storlekar kan du hitta var som helst, Maxi, Öb m.fl.

Mandelmassa kan du inte täcka en tårta med...antar att du menade Marsipan? Sugarpaste är mer lättarbetad än marsipan, spricker inte lika lätt och ger en jämnare fin yta och håller bäst. Men Marsipan smakar bäst.
    Båda två ska du helst fodra med lite fett så de inte smälter i kontakt med grädde.

• Niini

Sugarpaste är helt enkelt sockermassa medan mandelmassa e mandelmassa :P Sockermassan är mjukare o mer lättskuren. Lättare att arbeta med enligt vår konditor. Smaken tycker jag personligen att sockermassan är bättre men det är ju olika frn person till person :)

• misscat81

Man kan blanda marsipan och sockermassa om man vill ha bådas egenskaper. Personligen så gillar jag inte smaken på marsipan, men det är ju helt klart en smaksak.
    Jag ska täcka med marshmallowfondant, som man gör själv på smälta marshmallows och florsocker. Det är väldigt gott, smakar som marshmallows, och smälter inte lika lätt som sockermassa och marsipan. Dock inte riktigt lika lättarbetat som sockermassa, det är liksom lite mer gummiaktigt i konsistensen. Det fungerar jättebra att täcka tårtor med, men det är svårt att göra avancerade dekorationer, då är sockermassa bättre, eller ännu hellre gumpaste/flowerpase som är bäst lämpat för att modellera med.

• Chicita

Jag köper mina formar + sockerpasta mm på kakburken eller på tårtdecor.
    Har två set med 4 storlekar i varje, rund + sexkantiga. Och det finns massor med olika formade på dom sidorna. Väl värt att investera i att köpa ett set, då är skillnaden i storlek mellan våningarna konstant.

Jag använder gärna sockerpasta när jag täcker tårtor.
    Men har även börjat använda marsipan nu när jag lärt mig mer.
    Sockerpasta är mer elastisk och alltså enklare om man inte är van.
    Oavsett vilket så behöver du fodra med smörkräm. Och det gör du lättast genom att göra en smörkräm (smaksätt gärna med någon essens) och bre på tårtan runtom innan du lägger dit sockerpastan / marsipanen 

• Kattpoet

Jag hittade mina springformar i 3 storlekar på Citygross, har sett dem på  Maxi, det kommer i ett set av tre.

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-04-12 18:17:25 följande:
    Jag hittade mina springformar i 3 storlekar på Citygross, har sett dem på  Maxi, det kommer i ett set av tre.
    Set är bra som sagt...
    Oavsett vart man handlar eller vilken typ så är det bra att köpa formar som kommer i set, eftersom dom har en viss relation i storlek till varandra. Annars kan det se ojämt ut när man staplar tårtan sen Obestämd
  • Kimsen

Självklart menade jag marsipan...Skäms

Tack allihop för tipsen. Ska kolla på sidorna och snart öppnar en ny Maxi här hos oss så jag kan kika efter formar där också. är ju inte så dumt att investera i. Kan ju vara fler gånger i livet som man vill göra olika storlekar på tårtor och annat.
    Låter som om jag ska välja SP. Bra tycker jag. Har hört att det kan vara lättare att få tag på vit sån också än vad det är med marspian.

Måste man ha smörkräm? Gillar inte det alls. Tror jag läste nånstans att man kan fodra genom att kavla ut den på insmort bakbord. Typ använda cocosfett eller liknande. Så är den fodrad och det tar ingen smak.
    Slipper gärna den där smörkrämen.

Andra tips är varmt välkomna!

Tack allihop! Glad

Svar på tråden Bröllopstårta.. Hjälp!