• cattitzi

tips på psalmer!

Hej!

Jag och sambon sitter och grunnar på vilka psalmer vi vill ha under vigseln (vi har tänkt oss två st) och då vi ska gifta oss ute den 3 juni funderar vi på typ "En vänlig grönska", "Den blomstertid" etc. Men det hade varit roligt med någon lite mer speciell och vi känner att vi undrar vilka psalmer har ni tänkt ha??

• Svar på tråden tips på psalmer!
  • Gopplan

Vi hade tänkt ha just Den blomstertid och Nu grönskar detSkrattande. Det känns bra att ta psalmer som folk faktiskt kan så att de sjunger med.

• Sebastiána
    Gopplan skrev 2011-04-12 09:00:34 följande:
    Vi hade tänkt ha just Den blomstertid och Nu grönskar detSkrattande. Det känns bra att ta psalmer som folk faktiskt kan så att de sjunger med.
    Samma här. Vi har valt "En vänlig grönska" (Nu grönskar det är ingen psalm) och psalm 834b om vi hittar noterna till den.
  • LisaEleonor

Nu kan jag inte numrena till de psalmerna. Men till melodin för Den blomstertid nu kommer finns det en ny text som är speciellt skriven för bröllop. Om ni frågar prästen vet han säkert vilken det är. Jag tycker den är jättevacker men kanske inte passar lika bra till vårt höstbröllop, alla kan ju melodin som en sommarsång =)

Vi ska ha en som heter "Jag tror att Gud är kärleken", samma melodi som "Den klara sol går åter upp", och eventuellt "Guds kärlek är som stranden". Den sista för att mamma och pappa hade den på sitt bröllop =)

• Loche

Jag tycker att "I denna ljuva sommartid" är väldigt vacker.

• AnnC81

Länkarna funkade visst inte riktigt, men om ni går långt ner på den sidan och hittar psalm 199 och 200 så kan ni klicka er fram till "vigseltext" :)

21 maj 2011
  • 2011bröllop

Vi har valt psalm 411  som första o efter vigseln psalm 84  

• cattitzi
    2011bröllop skrev 2011-04-12 23:45:02 följande:
    Vi har valt psalm 411  som första o efter vigseln psalm 84  
    Vad heter de psalmerna?
  • cattitzi

Tack för era tips! Ska gå igenom och lyssna på dem!

• cattitzi

Är det någon som vet vart jag kan finna noterna till psalmer?

Har nu lyssnat igenom de psalmer som ni valt och de är alla jättefina! Jag själv fastnade för psalm 834B, 864 samt En vänlig grönska (201). Men psalm 200 (I denna ljuva sommartid) är ju också jättefin! Skrattande Detta blir inte lätt!

• jennifaer
    cattitzi skrev 2011-04-13 19:54:33 följande:

Är det någon som vet vart jag kan finna noterna till psalmer?

Har nu lyssnat igenom de psalmer som ni valt och de är alla jättefina! Jag själv fastnade för psalm 834B, 864 samt En vänlig grönska (201). Men psalm 200 (I denna ljuva sommartid) är ju också jättefin! Skrattande Detta blir inte lätt!

Noterna till psalmer finns i psalmböckerna och om man frågar riktigt snällt kan man ibland få låna en psalmbok av prästenGlad
  • Aniara4

Jag tar gärna emot fler tips på psalmer som inte är sommarpsalmer - gifter oss i september.

• pärlan 2

Min m2bs brorsdotter som är 11 ska spela Den blomster tid på tvärflöjt sedan ska alla sjunga den. Vi vill ha psalmer som alla känner till och då sjunger med.

• solros1

Vi ska också gifta oss i september men det kan vara minst lika mycket sommar då... vi ska ha En vänlig grönskas rika dräkt och Du vet väl om att du är värdefull

Svar på tråden tips på psalmer!