• MissNeverMarried

Imorgn ska jag fråga!

Ja, imorgon fyller min älskade år och jag ska "kidnappa" honom och åka ut till en fin plats vid havet...och "fria" till förlovning! Jag är jättenervös!
    Vi har pratat lite löst om förlovning och bröllop tidigare, mest för att se vart vi står i den frågan, och förlova sig ville han..men inte gifta sig. Självklart accepterar jag det! Men för att få lite som jag vill så ska jag fria, fast bara till förlovning
    bara det att jag blivit jättenervös inför svaret...tänk om han säger nej? Då sjunker jag genom marken.
    Jag har inte gjort någt stort av det hela, inte köpt några ringar. Vill att vi gemensamt ska bestämma och kolla ut dem så vi båda blir nöjda. Men ska åka iväg imorgon och fixa stora fina rosor och en egen dikt!

Är det för mesigt? Jag vill sågärna fria till han..vi älskar verkligen varandra och han är den jag vill spendera resten av livet med...men nu när jag tänker igenom på vilket sätt så vet jag inte om det är korkat eller  fesigt att "fria till förlovning"..

Är det konstigt att göra på detta sätt?
  • Svar på tråden Imorgn ska jag fråga!
  • BlackWIngedAngel
    MuBu skrev 2011-04-10 09:31:49 följande:
    Man behöver inte gifta sig i direkt anlutning till förlovningen.
    Vi har varit förlovade i 10 iår och ingen av oss har friat än.
    Vi har köpt hus och fått 2 barn sedan förlovningen så bröllopet får bli en senare fråga!
    Och inte går det nån nöd på oss för det Glad
    Sedan behöver ingen fria för att man ska gifta sig heller. ;)

Ringväxlingen har ju varit den svenska motsvarigheten till frieriet. Man har kommit överens om att förlova sig och i.o.m. det löftet så är ju bröllop inplanerat. Inte nödvändigtvis samma år eller så, men det finns liksom med. 
  • MissNeverMarried

Båda vet vad förlovning betyder. Men sen som många skriver så är det ju faktiskt jättevanligt att folk förlovar sig utan att senare gifta sig. Jag vill gifta mig, men min kille vill bara förlova sig. Sen om han ändrar sig om 10 år och då vill gifta sig...eller aldrig ändrar sig... spelar väl ingen roll!? Vi vill leva och vara med varandra resten av livet och det är i grund och botten det som spelar roll. Det handlar ju faktiskt väldigt mycket om att respektera varandra och älska personen för just den han/hon är... och det gör jag!

Så ja.. jag kommer fria till förlovning idag! Konstigt eller inte... det är äkta kärlek iaf!!

• Pinkgrape

Jag tycker personligen att det är lite konstigt att förlova sig utan att gifta sig. Jag förstår inte varför man isåfall förlovar sig? Men självklart gör alla som de vill.

Ur juridisk synpunkt, så är det ju dock enorm skillnad på att vara förlovad/sambo eller gift. Om ni "bara" förlovar er och vill leva hela livet med varandra och ha ungefär samma trygghet som ett gift par, se då till att ordna med ordentliga testamenten osv.

Lycka till :)

• Albertina83

Jag och min fästman förlovade oss för att vi vill gifta oss, för vi ville ge varandra det löftet. Men jag tycker man få göra som man vill. Jag känner ett par som varit förlovade i en massa år men alldrig gift sig.
    Min mamma har sagt att hon skulle kunna tänka sig att förlova sig med sin sambo men vill inte gifta sig. Mamma var gift i 20 år med min pappa. Hon blev änka för 13 år sen när pappa dog i cancer. Hon tycker det räcker med att ha varit gift en gång och hennes sambo har oxå varit gift innan.

• emzerus83

Jag tycker definitivt att man kan förlova sig utan att sedan gifta sig!! Och som du skrev TS så vet man ju inte om din karl ändrar sig om x antal år. Att han ändå vill förlova sig tycker jag är jättehärligt!! jjag anser ändå att det visar både för varandra o ens omgivning att "det är vi" att man liksom menar allvar o har bestämt sig för varandra o att man har något konkret (ringarna) som symboliserar ens kärlek. Sen att det inte är juridiskt bindande o allt sånt.... det vet ni ju redan :)

Lycka till idag o skriv gärna hur det gick o hur du gjorde o allt :)

• Diamanten90

Lycka till! Förlovning betyder olika från person till person. Vi förlovade oss för att vi ska gifta oss men jag känner andra som har förlovat sig "bara" för att vara förlovade:)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • birgittah

Hej!
    Nyfiken! Hur gick det? Håller tummarna!
    //Birgitta 

• Lillskoj

Fria till förlovning låter konstigt i mina öron...

• birgittah

Min m2b friade både till förlovning och till bröllop! Men visst är det annorlunda, det kan jag hålla med om.

Svar på tråden Imorgn ska jag fråga!