• Sackhina

presentöppning?

Hur gör ni med presentöppning?
    Förväntas man göra det under själva festen eller bör man vänta?
    Någon som vet vad etiketten säger?

• Svar på tråden presentöppning?
  • Jag han

Vi kommer inte göra det på festen.
    Vi gör det dagen efter i lugn och ro på tu man hand :)
    Anledningen till det är att vi har bjudit så många gäster, och vi tror att det kan bli lite långtråkigt att visa upp alla paket och läsa alla kort. Vi vill att gästerna ska ha kul och vill inte stanna upp festen med detta moment.

Har varit  på ëtt gäng bröllop och ingen har haft presentöppning under festen.
    Vi har aldrig tagit illa vid oss som gäster över detta.
    Vet inte vad man "bör" göra.
    Vill ni göra det, så ska ni ju absolut öppna era presenter inför era gäster! :)

• Millemoj

Eftersom vi har en liten intim fest med 30 personer så kommer vi att öppna presenter under festen. det tycker jag att man ska försöka göra - tycker att det är trevligt och visar på uppskattning. Däremot förstår jag om man har väldigt många gäster och därmed många presenter att man inte vill öppna presenterna under festen - tar ju himla lång tid.

Man får väl göra vad man anser funkar bäst helt enkelt.

• Jag han

Tillägg:
    Tack kort som vi kommer skicka, kommer vi inte "tacka för presenten", utan vara mer specifik. Känns mer uppskattat (tycker vi) att tacka för den vackra vasen, än bara skriva tack för presenten  :)

• Moemoe

Vi ska inte öppna på festen just för att det kanske tar lite mycket tid, vår middag kommer vara ganska lång så misstänker att folk hellre vill ha tid till dans och fest. Glad Men ska vara noga med att veta vad som kommer från vem så att alla kan så specifikt tack för sin present. Ska lägga fram en fin penna och tejp på presentbordet så kan man skriva namn litet på paketet om det inte finns något kort eller tejpa fast tillhörande kort på paketet.

• TheD

Preentöppningen kommer göras efter brudskålen då alla är samlade, fast det kommer ju bara vara en samlad present men iaf. För jag ville göra det i lugn och ro men från olika håll när denna idé har tagits upp har jag fått konstiga blickar och det visar oartighet mot gästerna... Hade det varit en MASSA  presenter skulle vi inte ha det men nu får vi ju ett konto så :)

I andra länder öppnas inte paket när gästern aär på plats utan  det görs senare. TYcker det är något somman ska ha i Sverige också för det visar nästan "jag är girig, detta är det viktigaste denna dag" Flört

• Sebastiána

Vi kommer nog inte att ha presentöppning alls.

• förlovadflicka

Vi kommer öppna presenterna hemma i lugn och ro, tänk om någon inte haft råd att köpa något eller bara något billigt, kul att jämföra liksom! Vet själv hur det är att vara fattig och jag hade inte uppskattat en sådan företeelse...

• Debe

Hmm... Tänkte att vi skulle ha presentöppning i samband med cupcakes, kaffe och avec men nu när jag läst detta så börjar jag fundera på att kanske vänta till dagen efter... Vi har 60 gäster, ca 40 sällskap.
    När jag ser det framför mig så ser jag oss i ett hörn vid presentbordet, sen får gärsterna samlas runt oss. De som vill får väl sätta sig vid bordet igen (samma rum) och fika där. De andra kan väl hålla fikat i handen? Vi tar cupcakesfrån tårtställnigen först och sen går vi och öppnar... Och sen efter kaffe m.m. blir det naturligt att börja festen, då alla redanstår upp. ELLER???? Nu blev ju ja jättefundersam. Sorry att ja klampar in på din tråd Sackhina but... I'm loking for some answers too!

• MuBu
    förlovadflicka skrev 2011-04-08 22:30:46 följande:
    Vi kommer öppna presenterna hemma i lugn och ro, tänk om någon inte haft råd att köpa något eller bara något billigt, kul att jämföra liksom! Vet själv hur det är att vara fattig och jag hade inte uppskattat en sådan företeelse...
    Håller med dig där,jag var på ett bröllop för något år sedan där det var presentöppning mellan middagen och tårtan.
    Dels är det inte roligt att se på, vissa kan känna sig väldigt utsatt för att de kanske inte haft råd att lägga flera hundra på en present. Sen tog det sån himla tid, tror vi satt i närmare 1 timme och bara kollade när de öppnade.
    Nä presentöppning tycker jag inte att man ska ha på festen om det inte gäller mer än 2-3 presenter kanske
  • Sackhina
    Debe skrev 2011-04-08 22:33:18 följande:
    Hmm... Tänkte att vi skulle ha presentöppning i samband med cupcakes, kaffe och avec men nu när jag läst detta så börjar jag fundera på att kanske vänta till dagen efter... Vi har 60 gäster, ca 40 sällskap.
    När jag ser det framför mig så ser jag oss i ett hörn vid presentbordet, sen får gärsterna samlas runt oss. De som vill får väl sätta sig vid bordet igen (samma rum) och fika där. De andra kan väl hålla fikat i handen? Vi tar cupcakesfrån tårtställnigen först och sen går vi och öppnar... Och sen efter kaffe m.m. blir det naturligt att börja festen, då alla redanstår upp. ELLER???? Nu blev ju ja jättefundersam. Sorry att ja klampar in på din tråd Sackhina but... I'm loking for some answers too!
    äsch, forum är för alla ju!!! Bra med fler funderingar!!
Svar på tråden presentöppning?