Bordsplacering honnörsbordet
Nu har jag ett litet problem...de generella reglerna säger ju att man ska placera man-kvinna-man-kvinna o.s.v men detta krockar skarpt med reglerna för äldst och närmst släkt sitter närmst för oss....
Vi har mina föräldrar närmst, sen hans föräldrar så som det "ska vara". Sen kommer då problemet...kvar av de som "bör" sitta vid honnörsbordet är då min mormor och hans mormor och farmor. Inga av deras män finns kvar i livet...
Hur placerar jag oss då? Vi sitter vid ett långbord med en tunga ut. Min m2bs mormor och farmor talar endast spanska och reser från andra sidan jordklotet så att inte placera dom vid honnörsbordet (där det dessutom finns fler spanktalande) känns väldigt kränkande när de rest så långt...
Kan jag placera hans mormor och farmor bredvid sina respektive barn? (hans farmor vid hans pappa och hans mormor vid hans mamma). Blir det dumt då eftersom det kommer bli ojämnt med "par" och "bordsherre-bordsdam". Och hur placerar jag min mormor? Är ju liksom udda nummer där...
Gud vad svårt det här är...o då har jag bara kommit till honnörsbordet, fasar inför resten