Vem bokar möte med vigselförrättaren?
Som rubriken lyder. =)
Är jag vi eller prästen som ringer och bokar något?
Hur långt innan bröllopet träffade prästen och bestämde psalmer och så?
Som rubriken lyder. =)
Är jag vi eller prästen som ringer och bokar något?
Hur långt innan bröllopet träffade prästen och bestämde psalmer och så?
Jag tror att det är brudparet som kontaktar prästen och så bestämmer man tid för vigselsamtal.
Men är det vigselförrättare eller präst du menar? Vigselförrättare- det är ju en person som viger borgerligt, en präst viger i kyrkan.
Ja jag tänkte väl det ...jag fick inte hop det riktigt
Här tar prällen kontakt med brudparen iaf...
Det var faktiskt min mor som bokade präste åt oss och på samma gång blev det sagt att vi ska träffas påskveckan, lite mer än en månad innan bröllopet.
Men ofta vet man ju inte vilken präst man får förrän församlingen meddelar det, så då borde det väl vara upp till församlingen eller prästen att kontakta brudparet?
Det här låter som en fråga för "Fråga prästerna"!
Prästen ringer upp och bokar tid. En del gör det långt i förväg, andra några veckor innan. På en del ställen får man veta schema tidigt, på andra senare, så det gör skillnad också.
Om ni känner er stressade, ring upp sjäva, men annars är det bara att ta det lugnt och vänta. Men bröllopstidningarnas 4-6 månader innan är inget att ta notis om, den är utifrån en annan kontext där man har äktenskapsskola mm. innan vigsel.
Ok tack. Ni blivande vet ju hur det är att känna sig stessad inför allt som ska bokas och fixas. =D
För att komplettera Jeez svar: Jag ringer aldrig tidigare än en månad i förväg. Jag hade samtal i förra veckan med ett brudpar som ska gifta sig på påskdagen.
Vi är så ivriga att få träffa vår präst så vi jagar henne redan nu Vi gifter oss 4/6 men vi vill få vissa saker avklarade redan nu. Vi vill kunna beställa vigselprogrammet samtidigt som placeringskort och andra trycksaker och i vigselprogrammet ska ju hela ordningen på vigseln stå (dvs vi måste träffa prästen innan vi beställer ) och han som ska sjunga och spela i kyrkan behöver tid på sig att öva och kanske öva in nya låtar.
Om vi får träffa prästen snart så kan vi vi meddela han som ska sjunag och spela vilka låtar vi och prästen kommit överens om, ordningen på låtarna samt eventuell tid för att öva allesammans i kyrkan.
Om vi får träffa prästen snart så kan vi få saker gjorda redan nu och slipper vänta (och slipper stressa in i det sista). Det känns faktiskt lite som att det här med att träffa prästen är det som stoppar upp hela planeringen för tillfället, för nästan allt annat är klart (förutom det som inte kan göras innan vi träffat prästen).
Vi har fått hem en inbjudan där alla som ska gifta sig i vår kyrka under året är välkommna in och där får man prata med präster, lyssna på in och ut marscher, få tips på psalmer och ställa frågor m.m.
Blev verkligen jätte glad när jag fick hem inbjudan för jag har precis som du undrat över när man ska ta kontakt och vem ska ska kontakta vem o.s.v. Nu slipper jag allt det. Ser verkligen fram emot att gå dit på onsdag :)