• Mace

Kan man ha namnskyltar på bröllop?

På många bröllop jag varit på har det blivit en fest bara för brudparet och gästerna har ofta hållit sig med dem de känner sen förr, så på vårt bröllopt hoppas jag att vi skall kunna få till en fest för alla - där folk lära känna nya människor också.

Problemet är ju att det är så hopplöst att komma ihåg alla namn när man är gäst på ett bröllop och då undrade jag om det går att ge gästerna namnskyltar på något snyggt sätt?

(Jag antar egentligen att det inte går, utan att det bara kommer att bli dumt, men någon kanske ändå har något bra förslag... tänker ju inte ha sådana vanliga trista konferrensskyltar, men kanske några fina hemmagjorda?) 

• Svar på tråden Kan man ha namnskyltar på bröllop?
  • wiii

Frågan är väl om folk pratar mer med varandra för att dom vet namnet... Kanske att någon aktivitet där dom behöver prata kan vara något istället? 

• Humlan66

Ja vi har ju namnet på bordet där personen sitter- bordplcering.Så då ser man ju där om inte annat
    Kanske det kan vara nått ?
    Annars håller jag med föregående talar om aktivitet

• queenelin

Min syrra hade namnskyltar till alla på sitt bröllop. Det stod namn och relation till brudparet. Hon hade gjort olika till alla, bara klippt till i olika pappersrester, satt på lite klistermärken och något annat pynt på andra (hon har MASSOR av scrapbookinggrejer, så det var inte svårt att få ihop material). Sedan fick hon enkla hållare i plast av mig, som vi precis skulle slänga på jobbet.

Det roliga är att igår fick jag spel på min kära M2Bs garderob och rev ut allt och städade i den, den har liksom vällt över sista tiden och det verkar inte röra honom i ryggen, men det stör mig eftersom jag inte kommer in i min garderob om han inte stänger sin... Hur som helst, i en av hans skjortor hittade jag namnbrickan från syrrans bröllop, och då ska tilläggas att de hunnit skilja sig sedan dess...

Så, summa sumarum, namn och relation till brudparet är en bra grej, om man vill få igång samtal, tycker jag i alla fall!

• Mace

Det blir naturligtvis aktiviteter också, men jag är själv en sådan som är hopplös på att komma ihåg namn och det gör ju att jag alltid glömmer vad personen jag pratar med heter (man presenterar sig ju i början och sen vill man ju liksom inte fråga flera gånger under kvällen). De vid samma bord är ju inga problem med, men vi har tänkt lite grejor innan middagen (det är flera timmar mellan vigsel och middag).

Att sätta både namn och relation var en bra idé. Det skulle ju kunna fungera, då blir det inte så jättestelt. 

• MrsT2011

Men hur fäster ni brickorna på kläderna? Dyra festklänningar och säkerhetsnålar brukar vara en dålig kombo, det kan lämna fula märken och är inte uppskattat av alla...

Dessutom, varför är det så viktigt att alla lär känna nytt folk? Det ÄR ju brudparets fest och helt naturligt att fokus hamnar på dem?

Vi gör bordsplacering och lägger ut namnbrickor vid varje tallrik, det får räcka.

• Sebastiána
    MrsT2011 skrev 2011-04-07 12:12:14 följande:
    Men hur fäster ni brickorna på kläderna? Dyra festklänningar och säkerhetsnålar brukar vara en dålig kombo, det kan lämna fula märken och är inte uppskattat av alla...

Dessutom, varför är det så viktigt att alla lär känna nytt folk? Det ÄR ju brudparets fest och helt naturligt att fokus hamnar på dem?

Vi gör bordsplacering och lägger ut namnbrickor vid varje tallrik, det får räcka.
    Man behöver inte lära känna folk jätteväl, men i alla fall prata med andra än de man pratar med annars tycker jag. Vi vill också att det ska bli en stor gemenskap på bröllopet och det blir det inte om folk sitter i klickar och smågrupperingar som bara pratar med varandra.

Vi kommer bara att bli 34 st så jag tror inte att det blir svårt att hålla reda på namnen på vår fest - en del gäster känner varandra lite sedan innan också. Vi ska göra en kort presentation av var och en och då kan man ju hitta någon som verkar intressant och som man vill prata mer med.
  • Mace
    Sebastiána skrev 2011-04-07 12:27:30 följande:
    Man behöver inte lära känna folk jätteväl, men i alla fall prata med andra än de man pratar med annars tycker jag. Vi vill också att det ska bli en stor gemenskap på bröllopet och det blir det inte om folk sitter i klickar och smågrupperingar som bara pratar med varandra.

Vi kommer bara att bli 34 st så jag tror inte att det blir svårt att hålla reda på namnen på vår fest - en del gäster känner varandra lite sedan innan också. Vi ska göra en kort presentation av var och en och då kan man ju hitta någon som verkar intressant och som man vill prata mer med.
    Instämmer helt.

För mig är det viktigt att folk pratar med varandra, för jag har själv varit på så många bröllop där alla bara håller sig till sin grupp. Dels är de då ofta ointresserade att prata med en och om man själv inte ingår i brudparets närmaste vänkrets så hamnar man lätt helt utanför och bröllopet blir bara trist.

Ja, visst är det vår dag, men jag vill ju att folk skall gå därifrån och känna att det var en riktigt fantastisk dag/kväll - för dem. Inte bara "det var ett fint bröllop, de är nog nöjda nu, men vad skönt att vi äntligen får gå hem" (som jag själv ofta känt på bröllop där bara brudparet varit i fokus. 

Jag vill att det skall vara som en vanlig fest och där bjuder man ju förhoppningsvis till och pratar med folk man inte känner. 
  • Mace
    Sörön10 skrev 2011-04-07 12:16:16 följande:
    Papperslappar och klädnypor har jag sett! Tror det är jättesmart! 

Japp, klädnypor får det nog bli. 

• MrsT2011

Jag tror att man riskerar att gå miste om sitt eget bröllop om man hela tiden oroar sig för hur gästerna har det. Konceptet curling-förälder börjar förskjutas till att man sopar banan för alla sina nära och kära...

Jag respekterar att alla prioriterar olika, men för mig känns det jättekonstigt att brudpar fokuserar så himla mycket på att få gästerna att trivas. Det viktigaste är väl att de går därifrån mätta och nöjda? God mat och bra musik är det enda man behöver anstränga sig med. Alla gäster har ett eget ansvar för att ha trevligt och visa sig från sin bästa sida. Som brudpar utgår man från hur man själv vill ha det, jag vill ha vin till min mat och en avec till kaffet och tårtan. Alltså blir gästerna bjudna på detta och sedan är det betalbar. Men det är precis lika rätt att ha antingen en helt alkoholfri fest eller fri bar hela kvällen. Man ska ju utgå från sig själv, det är ens eget bröllop!

Hur gör ni själva när ni är gäster på en fest? Drar ni igång värsta gemenskapen med alla ni inte känner?
    De flesta föredrar ju att prata med folk de känner sedan tidigare, man har helt enkelt roligast då. Visst kan man underlätta en viss gemenskap med blandad bordsplacering, lekar och tipspromenad i blandade lag. Självklart är detta tacksamt för dem som inte känner någon alls.

Men att å ena sidan vara jätteängslig över att gästerna inte ska trivas, och sedan å andra sidan tvinga ihop dem med en massa okända människor, det förstår jag inte. Det är inget scoutläger och ingen konferensresa, det är en bröllopsfest. Därför är det naturligt att fokus är på brudparet, gästerna är där för att dela parets glädje, inte för att mingla och knyta kontakter.

• förlovadflicka
    MrsT2011 skrev 2011-04-14 14:58:42 följande:
    Jag tror att man riskerar att gå miste om sitt eget bröllop om man hela tiden oroar sig för hur gästerna har det. Konceptet curling-förälder börjar förskjutas till att man sopar banan för alla sina nära och kära...

Jag respekterar att alla prioriterar olika, men för mig känns det jättekonstigt att brudpar fokuserar så himla mycket på att få gästerna att trivas. Det viktigaste är väl att de går därifrån mätta och nöjda? God mat och bra musik är det enda man behöver anstränga sig med. Alla gäster har ett eget ansvar för att ha trevligt och visa sig från sin bästa sida. Som brudpar utgår man från hur man själv vill ha det, jag vill ha vin till min mat och en avec till kaffet och tårtan. Alltså blir gästerna bjudna på detta och sedan är det betalbar. Men det är precis lika rätt att ha antingen en helt alkoholfri fest eller fri bar hela kvällen. Man ska ju utgå från sig själv, det är ens eget bröllop!

Hur gör ni själva när ni är gäster på en fest? Drar ni igång värsta gemenskapen med alla ni inte känner?
    De flesta föredrar ju att prata med folk de känner sedan tidigare, man har helt enkelt roligast då. Visst kan man underlätta en viss gemenskap med blandad bordsplacering, lekar och tipspromenad i blandade lag. Självklart är detta tacksamt för dem som inte känner någon alls.

Men att å ena sidan vara jätteängslig över att gästerna inte ska trivas, och sedan å andra sidan tvinga ihop dem med en massa okända människor, det förstår jag inte. Det är inget scoutläger och ingen konferensresa, det är en bröllopsfest. Därför är det naturligt att fokus är på brudparet, gästerna är där för att dela parets glädje, inte för att mingla och knyta kontakter.
    Alltså, det finns de som tycker att det är kul att träffa nya människor :P 
  • MrsT2011
    förlovadflicka skrev 2011-04-14 15:07:47 följande:
    Alltså, det finns de som tycker att det är kul att träffa nya människor :P 
    Har aldrig påstått något annat. Det är väl knappast något problem för de som vill att börja prata med folk de inte känner? Jag fattar bara inte varför det måste vara så forcerat och uppstyrt från brudparets sida, låt folk snacka med vem de vill, vad spelar det för roll? Att vara trevlig mot personerna man blir placerad vid under middagen är en självklarhet, men vill man prata med sin respektive / sina vänner / sin familj under resten av bröllopet kan man väl få göra det.
  • Mace
    MrsT2011 skrev 2011-04-14 15:46:03 följande:
    Har aldrig påstått något annat. Det är väl knappast något problem för de som vill att börja prata med folk de inte känner? Jag fattar bara inte varför det måste vara så forcerat och uppstyrt från brudparets sida, låt folk snacka med vem de vill, vad spelar det för roll? Att vara trevlig mot personerna man blir placerad vid under middagen är en självklarhet, men vill man prata med sin respektive / sina vänner / sin familj under resten av bröllopet kan man väl få göra det.
    Jo, det är ett problem. Det är döden att t.ex. vara inbjuden ensam till ett bröllop (och vi har ganska spridda bekantskaper där vissa inte känner någon annan) för de flesta klumpar ihop sig med respektive/gamla vänkretsen och är nästan otrevliga när man vill prata med dem.

Personligen tycker jag heller inte alls att bra mat och bra musik är det som får mig att trivas på ett bröllop - de sakerna har jag hemma också. 

Jag är helt övertygad om att fokus kommer att vara på oss i alla fall. Men jag vill fira vårt giftermål med en fest där alla har roligt - inte bara vi. Jag vill inte ha ett bröllop som är på samma sätt som många av de jag varit på, för det tycker jag helt enkelt är jättetrist. Det är flera bröllop där jag bara väntat på att få åka hem och så vill jag inte att det skall vara hos oss - vi har ju festen för att fira, men jag ser det inte som att de skall dela vår glädje och att det skall räcka med att vi är glada - jag vill att alla skall vara glada och ha trevligt och förhoppningsvis hitta andra de tycker är trevliga.

Det betyder inte att jag kommer att splitta upp par och tvinga folk till en massa konstiga saker, men däremot kommer det vara aktiviteter som underlättar för att man skall prata med varandra. Då tror jag alla får roligare.

Sen tycker jag verkligen om att ordna fester, och det roligaste med bröllopet tycker jag är att hitta på saker som gör att det blir bra för alla gäster. Hade det bara handlat om oss hade vi ju gift oss ensamna på en söderhavsö. 

• förlovadflicka
    Mace skrev 2011-04-14 16:15:13 följande:
    Jo, det är ett problem. Det är döden att t.ex. vara inbjuden ensam till ett bröllop (och vi har ganska spridda bekantskaper där vissa inte känner någon annan) för de flesta klumpar ihop sig med respektive/gamla vänkretsen och är nästan otrevliga när man vill prata med dem.

Personligen tycker jag heller inte alls att bra mat och bra musik är det som får mig att trivas på ett bröllop - de sakerna har jag hemma också. 

Jag är helt övertygad om att fokus kommer att vara på oss i alla fall. Men jag vill fira vårt giftermål med en fest där alla har roligt - inte bara vi. Jag vill inte ha ett bröllop som är på samma sätt som många av de jag varit på, för det tycker jag helt enkelt är jättetrist. Det är flera bröllop där jag bara väntat på att få åka hem och så vill jag inte att det skall vara hos oss - vi har ju festen för att fira, men jag ser det inte som att de skall dela vår glädje och att det skall räcka med att vi är glada - jag vill att alla skall vara glada och ha trevligt och förhoppningsvis hitta andra de tycker är trevliga.

Det betyder inte att jag kommer att splitta upp par och tvinga folk till en massa konstiga saker, men däremot kommer det vara aktiviteter som underlättar för att man skall prata med varandra. Då tror jag alla får roligare.

Sen tycker jag verkligen om att ordna fester, och det roligaste med bröllopet tycker jag är att hitta på saker som gör att det blir bra för alla gäster. Hade det bara handlat om oss hade vi ju gift oss ensamna på en söderhavsö. 

Bra sagt!
    Och MrsT2011: varför stör du dig? Det är ingen som kräver det av dig ju! :) 
  • Aniara4

För mig känns inte det här som ett problem. Vi kommer inte att ha några aktiviteter, utan eftersom vigseln blev såpass sent så är det raka vägen till festlokalen. Ok, det blir en kort stunds mingel innan vi anländer och brudskålen hålls, men jag tror ingen hinner bli uttråkad på den tiden. Vid middagen kommer vi så långt som möjligt att placera en person från min sida tillsammans med en person från hans sida, men med tanke på att de ska ha något gemensamt, och med personer de känner i närheten. Det är ingen gäst som inte känner åtminstone någon av de övriga, så helt ensam blir förhoppningsvis ingen även om folk skulle vilja klumpa ihop sig (vilket de alltså inte har någon större chans till under middagen). När middagen är över kanske folk dras till dem de känner igen, men då har man haft tid på sig att prata med några andra åtminstone, och kanske vågar fortsätta prata med dem även efter att man rest sig från bordet!

• Mace
    Aniara4 skrev 2011-04-14 17:29:40 följande:
    För mig känns inte det här som ett problem. Vi kommer inte att ha några aktiviteter, utan eftersom vigseln blev såpass sent så är det raka vägen till festlokalen. ..........
    No offense, men det där blir ju ett helt annat läge.

Vi har fem timmar mellan vigseln börjar och till dess det är middag. Det går inte att jämföra.  
  • Aniara4
    Mace skrev 2011-04-14 17:31:19 följande:
    No offense, men det där blir ju ett helt annat läge.

Vi har fem timmar mellan vigseln börjar och till dess det är middag. Det går inte att jämföra.  
    Det stämmer.
  • Mace
    Aniara4 skrev 2011-04-14 17:37:01 följande:
    Det stämmer.
  • Loche

Jag vet inte om folk börjar prata mer med varann om alla har namnskyltar?

Vi kommer att ha olika sorters gäster som inte träffat varann tidigare och vi kommer att försöka blanda friskt i bordsplaceringen så att människor sitter bredvid nån bekant och nån obekant och även bredvid någon de har nåt gemensamt med. Sen kommer vi att skriva en kort presentation av varje gäst i festhäftet, med jobb, intressen, relation till brudparet osv, för att de ska kunna hitta samtalsämnen där.

Med fem timmar mellan vigsel och middag skulle jag nog gör nån form av gruppindelning med gästerna och låta dem gå en kortare, skojig tipsrunda eller nåt sånt, för att bryta isen och få folk att våga börja prata med varann. :)

• Mace
    Loche skrev 2011-04-14 17:51:03 följande:
    Jag vet inte om folk börjar prata mer med varann om alla har namnskyltar?

Vi kommer att ha olika sorters gäster som inte träffat varann tidigare och vi kommer att försöka blanda friskt i bordsplaceringen så att människor sitter bredvid nån bekant och nån obekant och även bredvid någon de har nåt gemensamt med. Sen kommer vi att skriva en kort presentation av varje gäst i festhäftet, med jobb, intressen, relation till brudparet osv, för att de ska kunna hitta samtalsämnen där.

Med fem timmar mellan vigsel och middag skulle jag nog gör nån form av gruppindelning med gästerna och låta dem gå en kortare, skojig tipsrunda eller nåt sånt, för att bryta isen och få folk att våga börja prata med varann. :)
    Nej, namnskyltarna är naturligtvis inte huvudgrejen - det skall vara aktiviteter där folk får chans att lära känna varandra lite.

Namnskyltarna är bara för att jag själv är urdålig på att komma ihåg namn och i vanliga fall tycker det är jobbigt när man pratat med någon halva kvällen utan att veta vad den heter.

Men en snygg namnskylt med en kort presentation av relationen till brudparet eller så tror jag det får bli.  
Svar på tråden Kan man ha namnskyltar på bröllop?