• himlenrunthörnet

Förslag på bra vin att handla i Tyskland?!

Vi ska åka till Tyskland och handla vin till vår bröllopsfest, men skulle vilja ha tips på bra viner att handla där! Vi vill ha både rött och vitt vin, gärna på box, som passar till medelhavsbuffé! Vi letar också efter något bra mousserande vitt vin att bjuda på när gästerna anländer till festlokalen! Tips mottages tacksamt:o)

• Svar på tråden Förslag på bra vin att handla i Tyskland?!
  • A loves A

Mitt tips är att kolla vilka viner som finns där ni tänkt handla, som också finns på systemet, så ni kan provsmaka.
    Vi köpte några olika halvflaskor och provade oss fram. Själva fastnade vi för J.P Chenet, både deras röda och vita.
    Det mousserande vi tänkt ha är dock billigare på  systemet, så jämför priserna ordentligt!
    Hoppas att ni hittar något ni gillar!

• Sebastiána

Jag tycker inte att man sparar så mycket på att handla vin i Tyskland. Vi köpte ändå några bib Rawson's retreat, men det var bara 50:- billigare/bib. Den stora vinsten är att handla öl och sprit - Systembolaget har ju högre pris ju högre alkoholhalten är.

• Anna B

Vi köper allt i tyskland: MOusserande Marquess Monsistril Brut, en torr Cava
    Vitt: Jacobs creek chardonnay
    Rött: Torres Sangre del Toro

Supergoda alla tre. Bubblet dricker vi före middagen, tillsammans med lite snittar och jordgubbar. Det vita dricks till en inkokt rödning med sikrom ochh brynt smör och det röda till en hjortytterfilé med pomme anna och rödvinsreduktion. Sedan kör vi ostbricka, där man fortsätter dricka det röda vinet :)

• Anna B

stavar visst som en kratta. Marques Monistrol brut, ska det nog va :)

• A loves A
    Sebastiána skrev 2011-04-05 21:53:33 följande:
    Jag tycker inte att man sparar så mycket på att handla vin i Tyskland. Vi köpte ändå några bib Rawson's retreat, men det var bara 50:- billigare/bib. Den stora vinsten är att handla öl och sprit - Systembolaget har ju högre pris ju högre alkoholhalten är.
    Men det beror nog på vad man köper för vin. Det vi ska köpa är det halva priset jämfört med systemet. Sen är det ju ännu bättre pris på spriten.
  • himlenrunthörnet

Tack så mycket för era svar!!! Jag skrev ett inlägg här häromdagen som försvann... Om de viner som du föreslog Anna B finns här på systemet så ska vi köpa hem och prova dem innan vi åker till Tyskland! Vi har köpt hem en omgång med viner som vi sett att de säljer i Tyskland och som också funnits här på systemet, men det är inget vi fastnat för! Det var dessutom ganska tidskrävande att sitta och jämföra vad som finns i Tyskland och vad som finns här hemma när man inte riktigt vet vad man letar efter... Vi ska köpa både öl, vin och sprit, men öl och sprit får blivande maken ansvara för att vi hittar något bra;o)

• Anna B
    himlenrunthörnet skrev 2011-04-10 19:42:02 följande:
    Tack så mycket för era svar!!! Jag skrev ett inlägg här häromdagen som försvann... Om de viner som du föreslog Anna B finns här på systemet så ska vi köpa hem och prova dem innan vi åker till Tyskland! Vi har köpt hem en omgång med viner som vi sett att de säljer i Tyskland och som också funnits här på systemet, men det är inget vi fastnat för! Det var dessutom ganska tidskrävande att sitta och jämföra vad som finns i Tyskland och vad som finns här hemma när man inte riktigt vet vad man letar efter... Vi ska köpa både öl, vin och sprit, men öl och sprit får blivande maken ansvara för att vi hittar något bra;o)
    Hej igen :)
    Ja, de ska finnas på systemet! Torres sangre del toro har lite annorlunda flaska på systemet än i Tyskland, men det är samma vin. Supergott.
    De andra vinderna finns också på systemet, kan verkligen rekommendera det mousserande som är prisvärt och gott.

Lycka till
  • himlenrunthörnet
    Anna B skrev 2011-04-10 20:42:48 följande:
    Hej igen :)
    Ja, de ska finnas på systemet! Torres sangre del toro har lite annorlunda flaska på systemet än i Tyskland, men det är samma vin. Supergott.
    De andra vinderna finns också på systemet, kan verkligen rekommendera det mousserande som är prisvärt och gott.

Lycka till
    Toppen! Vi har nu handlat hem alla dina förslag! Har än så länge bara provat det vita och det tyckte vi var lite surt men helt ok! Men jag har höga förhoppningar om de andra två flaskorna. De lät goda när jag läste om dem på systemet och jag tror att jag testat båda någon gång tidigare och gillat dem. De låg dessutom i en perfekt prisklass, varken för dyra eller för billiga.
Svar på tråden Förslag på bra vin att handla i Tyskland?!