• 2010 2010

Hur gör ni?

Hej!

Vi har köpt nya förlovninsringar och vigselring. Blev nu lite kluven om hur man ska göra. Ska man ta de nya ringarna i samband med vigseln dvs att min blivande trär på både förlovningsring och vigselring och jag trär på hans vigselring/förlovningsring (han har bara en ring)?

Eller ska jag redan ha på min förlovningsring och han trär på vigselringen bara och jag trär på hans förlovningsring vid vigseln ?

Vi firar nämligen förlovningsdag idag och kom på att om man ska börja använda de nya ringarna så är idag en perfekt dag. Men frågan är om man ska använda de nya först på vigseldagen, eller om jag ska börja använda min och han vänta till vigseldagen eller om vi båda börjar använda de nya idag? (hans är ju färdiggraverad med vigseldatum redan)

Hur gör ni andra? och vad bör man göra?

• Svar på tråden Hur gör ni?
  • Moemoe

Vet inte om det finns något särskilt sätt man "ska" göra på, men vi köpte förlovningsringar när han friat och har nu köpt en vigselring till mig, han vill inte ha en till. Så vi har våra förlovningsringar på oss, och så trär han på min vigselring under vigseln och jag inte någon på honom. Glad

• 2010 2010

Vi har ju varit förlovade i 6 år nu, byter ringarna.

Men är vigseldatumet redan ingraverat i din blivandes ring?

• Moemoe

Nej, det är det inte. Han ska lämna in på putsning och gravyr 3-4 veckor innan vigseln.

• 2010 2010

ok, vi gjorde såhär; Jag tar på mig den nya förlovningsringen på bröllopsdagens morgon och sedan så trär han på min vigselring i kyrkan och jag trär på hans i kyrkan. Kändes lite konstigt att han skulle gå med en ring där vigseldatumet är ingraverat och om jag ensam skulle börja använda den nya ringen.

• Humlan66

Låter som en bra ide tycker jag , för förlovningsringarna bör ju sitta på då ni går in i kyrkan

• Sebastiána

Vi kommer att göra så att jag har förlovningsringen på mig. Under vigseln sätter han på mig min vigselring och jag sätter på hans förlovningsring, som då är förvandlad till vigselring - ny gravyr invändigt + att pästen har välsignat den.

Svar på tråden Hur gör ni?