• litennyfiken

Dekorationer från naturen

Många tipsar om att pengar kan sparas genom att dekorera med det som naturen har att erbjuda. 

Jag är så himla fantasilös! Jag kan lixom inte se vad som passar bra ihop eller tänka kreativt. 
    Är det någon som har bilder på naturdekorationer? Hur mycket behövs?

Jag ska gifta mig under högsommaren, men även andra dekorationstips kan vara roliga. 

• Svar på tråden Dekorationer från naturen
  • prinsessanogrodan

Jag har inga bilder men har tips i alla fall! Du kan använda stenar eller löv som placeringskort. Du skriver alltså namnen på stenar eller löv. Ta in stenarna och tvätta dom först och bladen kan du också behöva tvätta eller i alla fall skölja av. Du kan också lägga stenar,löv, blommor och grässtrån som dekoration på borden eller i blomsterarrangemang.  Vaser med vackra vilda blommor och gräs skulle ju fungera alldeles utmärkt ihop med stenar och löv som placeringskort. Vilka färger har ni tänkt till bröllopet? Har ni färgtema? Jag tänker mig ett riktigt sommarbröllop med vita dukar, vita ljus, vilda blommor i ofärgade glasvaser, stenar och löv som placeringskort (kanske att damerna har löv som placeringskort och herrarna stenar eller tvärtom?) Och så gräs som ligger liksom lite löst flätat som en löpare längs bordet...Hm hoppas du förstår lite...har har bild i huvudet men ingen bild att visa 

• litennyfiken
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-03 11:01:09 följande:
    Jag har inga bilder men har tips i alla fall! Du kan använda stenar eller löv som placeringskort. Du skriver alltså namnen på stenar eller löv. Ta in stenarna och tvätta dom först och bladen kan du också behöva tvätta eller i alla fall skölja av. Du kan också lägga stenar,löv, blommor och grässtrån som dekoration på borden eller i blomsterarrangemang.  Vaser med vackra vilda blommor och gräs skulle ju fungera alldeles utmärkt ihop med stenar och löv som placeringskort. Vilka färger har ni tänkt till bröllopet? Har ni färgtema? Jag tänker mig ett riktigt sommarbröllop med vita dukar, vita ljus, vilda blommor i ofärgade glasvaser, stenar och löv som placeringskort (kanske att damerna har löv som placeringskort och herrarna stenar eller tvärtom?) Och så gräs som ligger liksom lite löst flätat som en löpare längs bordet...Hm hoppas du förstår lite...har har bild i huvudet men ingen bild att visa 
    Tack för tips!
    Stenar som placeringskort låter vackert och kreativt, det kan nog tillochmed jag fixa! :)

Lägga stenar, löv, blommor och grässtån på borden... det skulle säkert kunna vara vackert om det är nån som kan tänka så, men risk finns att om jag gör det ser det bara ut som att nån slängt ut lite skräp på borden. Men kanske om jag kan be nån annan...

Stenar, löv, blommor och grässtrån i blomsterarrangemang kräver ju att man kan göra blomsterarrangemang. Jag misstänker att jag skulle misslyckas med att ens plocka en enda blomma och sätta i en enda vas, det ser alltid illa ut!

Vi kommer att ha grafitgrått och aprikos som färger i övrigt. Jag kanske kan köpa ett par buketter aprikosfärgade rosor och göra nåt av... bara frågan vad nåt är! :S 
  • Zelmah

vi ska ha stenar i "botten" på våra placeringskort. Sedan ska jag ta svart ståltråd och vira runt basen och sen upp och i änden snurrar jag som ett dubbelt O som man kan sticka placeringskorten i mellan. Så sten och ståltråd som korthållare kan man säga. Tror det blir fint, ska ge mig ut till stränderna o plocka släta, platta klapperstenar. Jag ska med ha b la aprikos som accentfärg, kanske jag lägger in aprikos i korten och sen kommer jag ha aprikosa rosor, (typ peach avalanche eller nåt) aprikosa gerberor och nåt vitt och lite grönt till att blanda ut med kanske.... men jag håller på o gör egna vaser av gamla flaskor och glasburkar som jag limmar på spets o grejer så det blir inga stora buketter i vaserna, några enstaka blommor i varje, enkelt . typ lite så här...

Jute/säckväv ger en lite rustik naturkänsla i dukningen

Vill man ha in naturen kan man ta vackra glasburkar o lägga i blommor/fint gräs/grenar/stenar/snäckor i olika arrangemang. Man kan även ta en liten trälåda och sätta i suckulenter eller vad det heter...Lite inspiration:

Vilda blommor i olika burkar... persikor som en del av dekorationen

Nån typ av mossa eller nåt som de tagit till dekoration och trädgårdsrosor... i små glasburkar

Trädbitar o mer blommor i burkar...

Det blir väldigt fint med trädgårdsblommor i blandade former, annars finns mycket vacker vilt i naturen med som man kan plocka

Suckulenter med stenar i en träbox:

Man kan göra egen tårtställning med strästubbar:

Nä... nu får jag faktiskt sluta... jag e hopplös när jag börjar med bilder... en till, en till... en till... men hoppas nån bild var givande som idéuppslag iallafall, även om kanske inte alla var det...
  • Gopplan

Zelma: Åh vad många fina bilder du hittat!

Vi hade också tänkt ha platta fina stenar till bordsplaceringen, men funderar nu istället på att använda kottar som vi sticker ned ett namnkort i. Vad tror ni om det? Kan det bli fint? Funderar också på att ha hela grenar med barr/ löv och allt på som dekor mitt på bordet. Hade det i höstas på en fest, då grenar från äppelträd med äpplen på och det blev superfint. Undrar om det kan bli lika fint med t ex tallkvistar.

Svar på tråden Dekorationer från naturen