• emmadeckmar

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Men gud vad jag stör mig på att jag har stavat fel i flera inlägg en bit ovan. Skriver snabbt och lite slarvigt, har 3 livliga barn här hemma så jag måste ha ögon överallt. Tur det går att läsa ändå! SkämsSkrattande

• emmadeckmar
    Sara 120707 skrev 2012-06-19 18:26:44 följande:
    Är inte vit slips för begravningar?
    Jag tycker man ska ha det man själv tycker är fint, för det finns ju faktiskt inga regler man måste följa, skönt!

Hjälpte min mamma en gång vid en minnesstund (dom har catering och jag brukar hjälpa till i disken)
    och då var det en karl som hade det, det såg otroligt stiligt ut! det var färsta gången jag såg någon ha det och det såg faktiskt (på han iaf) bättre ut än med någon annan färg på slipsen! då var det ju en begravning men jag tror det skulle vara minst lika OK på vilken tillställning som helst Skrattande
  • emmadeckmar
    Sara 120707 skrev 2012-06-20 17:43:19 följande:
    Jag frågade för jag tycker precis som du och hajade till eftersom vit slips är något jag starkt förknippar med begravning och blev lite förvånad när det inte nämndes. Fast det visade sig ju senare att slipsen var silvrig och vit och då kan det ju bli lite en annan sak
    Jag har aldrig hört att vit slips är förknippad med begravningar Förvånad
    Men då är jag heller inte alls insatt i klädkoder öht Skäms

Tycker iaf det är stilrent och väldigt vackert med vit slips mot vit skjorta!
  • emmadeckmar

Undra om man kan be Landy skriva billigare pris? Vore så otroligt tråkigt att behöva betala så mycket i tullavgift, slipper ju hellre.. Flört Skrattande

• emmadeckmar
    daniiel skrev 2012-06-27 21:05:08 följande:
    Saken är den att ibland måste man skicka in kvitto på betalningen och då spelar det ingen roll om det står ett lägre pris på paketet. Jag kanske är tråkig och sånt, men jag tycker man ska räkna med tullen innan man beställer, så man vet att man har råd om det skulle oturas.
    Läste på din sida om tullen och jag tvekar för att göra något dumt! tänkte inte på allt som kan hända.
    Har dock beställt från ebay ibland och då har det stått "gift" utan att jag vetat eller ens velat det. Tur då att jag inte behövt visa något kvitto då iaf!

Nej det är väl inte att vara tråkig? isf är jag också tråkig, jag har räknat in tull, självklart. Menade bara att jag hellre sparar dom pengarna till något annat. Vill inte ha den oturen att måsta betala flera tusen extra. Men blir det så blir det. Skrikandes För oss är det så mycket pengar bara, men dom finns ifall att.
  • emmadeckmar
    daniiel skrev 2012-06-27 23:06:44 följande:
    Ja, jag fick visa kvitto på min underkjol, så det var skönt att det inte stod "gift" på den, för det hade jag bara tyckt var pinsamt isåfall :P Som tur var, så var den inte så dyr, så det blev "bara" moms och administrationsavgift på den :)

Självklart, jag förstår. Inte vill man gärna betala tull och moms om man kan slippa :) Och om man måste betala, så vill man ju betala så lite som möjligt :) Det finns nog hundratals andra saker man hellre spenderar de slantarna på :P Jag menade bara, inte direkt riktat mot dig utan mer allmänt, att innan man beställer en klänning bör man ha räknat ut eventuell tull + moms, för att se till att man har råd med det också :)
    Jag tycker du har helt rätt! hoppas jag inte lät sur eller något, jag är inte det utan håller med dig! Skrattande

Jag räknade ut tull det första jag gjorde då sambon upplyste mig om avgifterna så jag läste på tullverkets sida. Men nu är det bara att hoppas att man slipper det!! men ska verkligen förbereda mig (i tanken) på att få öppna plånkan Tungan ute
  • emmadeckmar
    Makeupmyday skrev 2012-06-28 12:17:33 följande:
    Jag bad Landy att skriva "gift", alltså gåva, på paketet :) Och det gick dom med på!
    Antar att det gick igenom tullken för dig? :)

vet inte om jag vågar, men om dom skriver gift "utan min vetenskap" är det ändå jag som är skyldig?  Tungan ute
  • emmadeckmar
    daniiel skrev 2012-06-28 14:01:02 följande:
    Det värsta som kan hända är ju att de ber dig bevisa på något sätt att det är en gåva, vilket kan bli svårt om det är skickat från en fabrik/företag i Kina. Då får du nog snällt betala ändå. Det bästa som kan hända är ju att du slipper betala något alls :) Jag är alldeles för feg, så jag hade inte vågat, men det kan ju ge utdelning så att säga :) Chansa?
    Tänkte om det nu hade blivit så den gången då jag beställde från Ebay, om dom hört av sig och bett mig visa kvitto. Då hade jag ju själv sagt att det INTE var gåva osv. men känns som att dom inte hade trott på det fast att jag var oskyldig?

Men är det olagligt?
    Ska nog in på tullverkets sida och se om det står något om det! 
  • emmadeckmar
    InaW & Anny: Öppnar dom inte paketen för att kolla om dom misstänker att det t.ex INTE är en gåva, eller att det INTE är värt vad det står??

Okej, kanske en dum fråga, men jag är INTE hajj på det där med tullen Skäms
  • emmadeckmar
    lillajagda skrev 2012-06-28 21:34:34 följande:

Så vilken tycker ni ? :) 

Jag tycker nr.2!

Just den där kollade jag lite extra på då jag funderade på att ha en sådan modell.
    Fast själv valde jag en annan, men den där (nr. 2) är verkligen fin och har det där "lilla extra"!!
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!