• moonias

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Någon som har något tips på hur man får sin skrynkliga kinaklänning slät?? Att hänga in den i badrummet och duscha hett är inget alternativ då den helt enkelt inte får plats där! Funderar på att köpa en sånhär: http://www.ellos.se/d/Elektronik-Hem-hushall-Textilvard/Singer/_/N-1z141s3Z1z13zov?Nr=341233 har fri frakt därifrån (trodde jag även hade 50% på dyraste varan men det gällde självklart inte denna..!). Vad tror ni om det? Klänningen är i satin(?) och tyll.... Eller lämnar man in den till ett tvätteri och får den "utslätad"? Vad brukar det i så fall kosta ungefär?

• moonias
    Imke1977 skrev 2012-04-22 20:13:25 följande:
    Går det inte att ånga dom på ett kemtvätteri tro?
    Ska se om jag hinner bort till närmaste tvätteri i morgon på lunchen, enligt deras hemsida kostar det 650-1000kr att tvätta en brudklänning, men om man bara ska ånga den kan det väl inte kosta så fasligt mycket tycker jag... Haha, blev helt nojig nu över tanken att lämna den ifrån mig, tänk om de lyckas ha sönder tyget på något sätt :S. På nått vis känns det "bättre" om jag själv har sönder den än om någon annan har det, ifall det skulle va...
  • moonias
    hjgs skrev 2012-04-22 20:29:13 följande:
    jag köpte en tobi platinum på blocket för 400:- en liknade som den på ellos, tänkte använda den till klänning, sambons läder, dukar och stolsöverdrag sen får den tjänstgöra för gardninerna här hemma så jag tänkte att den tjänar in sig...
    Har du testat den på något tyg likande klänningen, eller på klänningen än?
  • moonias
    hjgs skrev 2012-04-22 20:53:59 följande:

hade inte testat men nu så körde framsidan på klänningen gick super smidigt och vart bra, till och med sambon kunde se skillnad. har inte rört en sån maskin innan så jag är nöjd.

Vad bra! Ska se om jag kan få tag på en Tobi då! De är inte så fasligt dyra på blocket. Tack för recensionen! :)
  • moonias
    viqueur skrev 2012-04-29 21:56:33 följande:

nu har jag lagt in en beställning på denna klänningen. står att den har 20-25working days + shipping då. :) om de stämmer så kommer jag få den i tid iaf. hoppas den blir bra nu! spännande! gud finns ju hur många fina klänningar som helst, skulle vilja köpa alla!!

Vad vacker klänning!!
    När gifter du dig? Vill inte stressa eller vara en glädjedödare, men Landy har tyvärr rykte om sig att ta extra tid på sig... Fick själv vänta ca 2 månader på att få min klänning därifrån och det är högsäsong nu.... Dock är jag HEMSKT nöjd med min!!
  • moonias
    AnnL skrev 2012-05-11 07:25:02 följande:
    Den här:

Ska verkligen bli spännande och se hur den sitter :)
    Den klänningen har jag i original hängande här hemma ;). Köpte den i "panik" och oro över att min kinaklänning kanske inte skulle bli bra men det blev den så nu ska jag sälja den igen... Den är verkligen otroligt vacker, hade gärna haft på mig båda klänningarna! :P.
  • moonias
    Marys skrev 2012-05-14 22:31:20 följande:
    Lite funderingar om www.landybridal.com ......???
    Min dotter köpte en klänning till sin bal. Vi betalade extra för snabb fakt osv. Nu har det gått hemskt lång tid Förvånad
    Skickat mail. Men inget svar. Iof kan det ju ta några dagar. Eller ? Någon som vet hur lång tid det kan ta ?
    Jag väntar fortfarande på tärnklänningar från dem... De skrev att de skulle skicka dem den 22 april, den 30 april mailade jag dem och frågade hur det gick, fick svar att de skulle skicka dem i slutet på maj då (!!!) Man får räkna med MINST 2 månader om inte mer innan man får grejer från dem....
    Jag har fått hem klänning till mig själv från dem, betalade inget extra för snabb frakt, de skickade den på lördagen och jag fick den på tisdagen så jag tror inte det alternativet har så stor betydelse. Det är i fabriken det tar extra tid... :/

Som daniiel skriver så har de ny sida och ny mail, "Lucy" som jag skrev med innan har bytats ut mot "Chris" verkar det också som...
  • moonias

Har fått hem mina tärnklänningar idag :). Beställda från Landy.
    Originalbild:

Beställde i lila utan den lilla rosetten fram. Jag hade föreställt mig tyget som mjukare, men det undre tyget är ganska stelt. Men det blir bra ändå. De är fina och väldigt välsydda. Dock en liten antydan till strutbröst från sidan i dem.... Axelbanden är från bhn, klänningarna är axelbandslösa.

• moonias

Kan meddela att jag nu köpt mig en Tobi ("kläd-ångmaskin") på blocket, först funkade den inte alls, den pytsade bara ut lite lite ånga då och då. Tänkte att jag har inget att förlora om den är så kass så jag skruvade isär hela maskinen och upptäckte att den var totalt igenkalkad. Så efter nogrann rengörning så funkar den nu ypperligt! Har ångat ena tärnans klänning samt testat lite på "satinet" och tyllet på min klänning samt på slöjan och det blir jättebra! :) Så en Tobi rekommenderas till de som inte vill lämna in sin klänning, jag fick bud på 1100kr för bara min klänning hos kemtvätt... Betalade 450kr för Tobin.

• moonias
    daniiel skrev 2012-06-04 22:30:54 följande:
    Jag kan rekommendera ett vanligt strykjärn om man nu inte vill köpa en såndär heller ;P Men vad bra att du fick den att funka iaf :)
    Försökte lite med strykjärn på min först men gav upp ganska fort, alldeles för mycket tyg att hålla reda på :P. Lättare med denna då klänningen hängerrakt upp och ner och man ser var man varit och inte varit :). (Funkar även på t.ex. skjortor vilket är bra, då behöver m2b inte min assistans med strykjärnet när en skjorta är skrynklig, han plockar bara fram Tobin! Han var dock inte lika entusiastisk när jag sa det..... ;P)
  • moonias
    daniiel skrev 2012-06-05 09:58:56 följande:
    Jasså, okej. Jag har då strukit alla mina klänningar, inklusive den med 3m släp och massa lager tyll och det gick utmärkt :) Nåja, huvudsaken klänningen blir slät och fin på något sätt :D Och lite kul att få veta att såna "tv-shop"-grejor faktiskt kan fungera då ;P
    Så skicklig är inte jag med strykjärnet ;P. Ja, googlade en massa om den innan och läste bara bra saker och nu fick jag det bekräftat själv ;).
  • moonias
    Ekinaj skrev 2012-06-09 15:53:16 följande:
    Hejsan!

Jag funderar pa att beställa en klappning fram Landybridal. Ar det någon som har kopt fram dem tidigare? Var ni isafall nöjda med resultatet? Tack pa förhand!

Jag har köpt min klänning (antar att telefonen har hjälpt dig stava ;)) därifrån och är jättenöjd med den! Man ska bara vara ute i riktigt god tid då de inte håller vad de lovar med leveranstider, tror det står 20-25 dagar på hemsidan, för mig tog det närmare 2 månader att få min klänning. Men som sagt, jättenöjd med klänningen trots lång väntetid!
  • moonias
    Ekinaj skrev 2012-06-09 17:01:13 följande:
    haha.. jag det var automatisk stavning pa min dator som trodde jag skrev pa engelska.. Sa det kan bli. Vad kopte du for klanning? Ar det nagot mer an tid jag borde tanka pa? Vi ska inte gifta oss forrans i jan sa det finns gott om tid.
    Klicka på "Visa endast" under min bild till vänster så kommer det upp bilder med min klänning + originalet :).
  • moonias
    Five year engagement skrev 2012-07-03 20:11:14 följande:
    hörrni, nu börjar det närma sej bröllopsdag för mej... 18 dagar kvaaar!!!

jag måste sy in axelbanden på min klänning samt få väck alla skrynklor... ska testa knepet att hänga in den i ett ångande badrum och hoppas det är allt som behövs... vad tror ni?

boleron är hos en väninna till min syster som är duktig på att sy, hon ska sy in den då den var alldeles för stor... hoppas dte blir bra!!

dax att börja bleka tänder och smörja benen med brun utan sol lotion.. =)

vem är näst på tur att gifta sej, och har det inte varit något bröllop för nån kina-tjej i helgen??  
    Annars kan jag tipsa om att söka på blocket efter en Tobi - klädångare :). Jag hittade en där för 350kr. Går snabbt o lätt att ånga klänningen, min hade t.o.m. en massa fula hål efter knappnålar men även de försvann efter en stunds ångande! För mig är det 1½ vecka kvar!!! Semester från fredag kl 12, läängtar! Har en massa kvar som ska fixas o som jag inte hunnit med pga jobb o grejer....
  • moonias

Min kinaklänning + kinaslöja från Landybridal :). Mycket nöjd med både klänningen och dagen! :)

• moonias
    MickeochViktoria skrev 2012-07-16 23:56:38 följande:
    Hur lång är slöjan? :) Jättefin var du!
    Vet faktiskt inte hur lång den var.... Lång :P. Hade en kortare slöja ovanpå, de satt ihop med kardborreband, efter fotograferingen så plockade vi av den långa och jag hade sedan kvar den korta resten av kvällen :).
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!