-
Vad lustigt att de är så olika, men är inte alls förvånad. De tar verkligen bara en bild, och syr en klänning de tycker ser ganska lik ut. Din hade nog finare pärlbroderier, mer som jag hade förväntat mig! Är den bra kvalitet i övrigt? VIlket säljare var det, kan du länka? :)3Maj2014 skrev 2013-05-16 20:01:12 följande:Vad kul! Jag beställde också en kopia av exakt den bilden på Ebay. Min färdiga klänning som kom hem var dock inte alls lik din :) Jag fick betala 58 pund för min. Kul att se hur mycket det kan skilja sig mellan olika säljare. Här är en bild på min (har tyvärr inget närbild)
-
Nathaa,
jag håller med om pärlorna. Jag tycker iofs att det känns ok för klänningen sitter så himla bra på mig vilket inte är så vanligt - och för det förlåter jag rätt mycket. Men funderar lite fram och tillbaka på att bara ta loss dem och ev sätta fast något annat, typ påstrykbar strass. Det skulle passa in i mitt tema på bröllopet. :) -
Wow vilken fin klänning, Augusti2013! Och så snabbt!
-
Hej allihopa!
Tror flera av er känner igen sig i att gå lite bananer och beställa mer än en klänning från Kina, för att se vilken som passar bäst, så här hoppas jag att jag inte behöver skämmas för att jag köpt för mycket...
Tänkte visa bilder på de brudklänningar jag köpte, samt pris och original, eftersom det är det jag själv letade efter här. Har ju redan visat några snabbtagna bilder, men fick hjälp av min syster att snöra dem ordentligt och ta foton med mobilen. Hoppas ni inte har något emot att jag spammar. Gör ett inlägg per klänning.
Första klänningen jag beställde - drömklänningen tänkte jag.
+: Sitter perfekt (måttsydd), mkt bra kvalitet
-: För stora skillnader från originalet, så blev inte som jag tänkt mig. Dessutom för djupa v i midjan.
Beställd på: eBay (säljade doufa8)
Pris: Beställde klänningen, lite extra tyg samt en måttsydd bolero för £155 = ca 1500 kr.
Original:
Jag:
(har en underkjol på under på första bilden)
-
Frustrerad över skillnaderna mellan bild och klänning beställde jag tre väldigt billiga klänningar.
Denna:
+: Mycket fint och välgjort broderi, fint tyg
-: För tight över höfterna, trots att jag enligt storlekstabellen borde ha 3 cm till godo...
Beställd på: AliExpress
Pris: $49 = ca 300 kr
Denna hade varit min favorit om den hade passat över höfterna!
Originalet:
En Grace Karin-klänning som i sin tur är en kopia på denna:
Min klänning:
-
Reserv-klänning nr två är den Alfred Angelo-kopian jag lagt upp en bild på när den bara hänger. "Tyvärr" var den sjukt billig - jag hade gärna betalat det dubbla men fått lite bättre kvalitet, men där jag hittade den gick inte det.
+: Stilren design utan spets och broderier som kan göras "fel"
-: Sitter inte så bra över bysten, så måste sy om en del om den skall fungera - vilket jag kan göra själv i alla fall.
Köpt: AliExpress
Pris: $43 = ca 280 kr.
Originalet:
Min klänning:
Om jag har den lägger jag till denna hårkam i midjan som dekoration: -
Och den fjärde klänningen, som just nu är min favorit då det känns som om den sitter så bra. Också Alfred Angelo som ogirinal.
3MAJ2014 hade köpt samma klänning men fått ett helt annat pärlbroderi! Hennes verkade finare, men jag känner mig ok med det jag fått också. Ev tar jag bort pärlorna och sätter själv dit swarovski-kristaller, lite pyssel men kan vara värt det.
+: Sitter som en smäck
-: Pärlorna känns inte toppen
Köpt: eBay (säljare lovejesus36510)
Pris: $55 = ca 550 kr
Original:
Min klänning: (ostruken...)
Det var mina kinaklänningar - en bergochdalbana, men jag har haft roligt under tiden! Det blev ett par andra klänningar också när jag var igång, som jag skall ha på några andra tillställningar... Svårt att låta bli att prova! ;)
Hoppas ni tycker det är intressant med bilder, så det inte gör något att jag lagt upp så många inlägg nu... -
Tack Tassiemon, jag är också nöjd. Men jag var medveten om att jag chansade.Min spontana känsla är att det är en jättechansning att beställa en klänning med spets, eftersom dels spetsen kanske inte är lika fin som originalet, och dels att de kinesiska fabrikerna gärna överdekorerar själva spetsen med pärlor och paljetter. Så om det är en spetsklänning man vill ha kanske de lite "dyrare" klänningarna är säkrare? Vad säger ni som köpt spetsklänningar från Milly och Landy?Är det någon som har köpt en klänning från eDressit? Har precis hittat deras klänningar både på eBay och på deras egna sida, och är lite sugen på en festklänning till ett annat bröllop jag ska på...
-
Appliques är fastsydda spetsgrejer - jag tror faktiskt att man kan säga att klänning nr två av mina är appliques, där är spetsen liksom broderad på en tunn tyllbas som satts fast.Tassiemon skrev 2013-05-20 15:41:13 följande:Ja, det där med spets verkar kunna variera ganska mycket och bli lite för pråligt ibland, bra tips :)
Brukar tyllkjolar bli bra? Är rädd att de kan bli för "frasiga".
Jag har två klänningar som är mina favoriter. Båda finns på Milly och jag funderar över om det är värt att betala lite dyrare för någon av dem eller om man ska chansa på en liknande billigare variant på ebay.
Den ena har inte spets utan vad de kallar för "appliques", fastsydda spetslikande saker fattar jag det som. Och den andra klänningen har lite speciell tyll. Har du några tips?
På Landy har jag också hittat en fin klänning men de har varken produkt- eller materialbeskrivning och då vet man ju inte riktigt vad man får, fast de flesta verkar vara nöjda.
www.millybridal.com/trumpet-mermaid-v-neck-wh...
www.millybridal.com/ballgown-strapless-tulle-...
Om tyll blir bra vet jag faktiskt inte, då jag undvikit det i kläningar jag tittat på då jag inte gillar det alls. Någon annan som vet?
Tyllen i mina underkjolar är väldigt "hård" och frasig, men på underkjolarna är det ju bra. :)
Milly-klänningarna var verkligen vackra, gillar den första speciellt! :) På eBay har jag nu senast frågat om jag kan få se riktiga bilder. Det är ungefär 50/50 om de skickar över riktiga bilder eller inte, man kan ju alltid försöka. Det hjälpte iaf mig att INTE beställa en därifrån, eftersom jag genast såg att den skiljde sig för mycket! -
EMS är en av postens express-brev-sorter, alltså "vanliga" posten men körs ut till dörren inom vissa tidsramar. Så de skulle jag lita på.HalkatlaNr1 skrev 2013-05-20 13:41:00 följande:Om man ska beställa så finns där ju olika fraktsätt..
Någon som fraktat med EMS? Är de pålitliga?
Det enda fraktbolag jag känner igen är DHL
Tänkte skicka efter min klänning snart o vill ha
lite koll på de man kan ha koll på. :)
UPS har fungerat fint för mig, och en sälkjare skickade med eQuick - då visade det sig att paketet lämnades över till Schenker när det var i Sverige, och levererades av dem. Det fungerade också bra, förutom att spårningsunbformationen låg ca 1 dygn efter, förmodligen då olika system skall skicka informationen vidare till varandra.