1700tal skrev 2012-02-23 08:15:03 följande:
Oj, känner mig lite kartlagd..
Nevars, men organza är det tyget som man gör billiga glansiga, lite genomskinliga gardiner i som säljs på tyg rusta osv. Ofta i starka färger. Om du hänger med?
MEN den organza som används till brudklänningar är matt, inte glansig, om man har tur. Huvudsakligen används organza till volanger men även ibland till att släta klänningar har ett "överlager" av organza. Varför det sistnämnda, personligen tycker jag inte det är varken så snyggt eller fyller nån funkion.
Den superglansiga (=hemska, i mitt tycke
) kostar vad jag förstått mindre så man ska kolla med kinaföretaget att de verkligen använder matt organza. Sen finns (iaf hos milly) även sidenorganza i gräddig ivory. Det är nog tamitusan bland det underbaraste tyget jag klämt och kännt på!! Men det är ju en annan sak.. Ok, lite exempel...
Återigen, hela klänningen är i organza (med satin under, som inte syns):

Den här klänningen var verkligen fin! Synd att jag inte har kropp nog att bära upp den.
Jag ska förövrigt ha en klänning i just organza och satin (under) från Landy. Nu frågade jag inte om matt organza. Men jag tror nog jag tryggt kan anta att det är schysst tyg de använder. Right?