• emmadeckmar
    Hej allihopa! Glad alla hjärtans dag Hjärta

Inatt fick jag mail från 3 Kinaklänningsföretag jag mailat om min Twilightklänning (millybridal, landybridals & my love bridal). Alla tre skriver att de kan göra den, dock till lite olika priser.

Så nu ska jag fundera och fundera ..och fundera!

Jag är väldigt osäker om de VERKLIGEN KAN göra spetsen på baksidan(och längst ut på armarna). Det är ju den som är så fin, och jag vill ha den exakt så. Vore hemskt om dom satte dit en blommig spets t.ex (fast fortfarande snyggt, men inte vad jag vill ha)

Lily från Millybridal skrev "For the material,we will find the same material to make the dress,if not,we will also find the almost same material to it"

Puh.. ett jäkla jobb det här! är så nervös, fast jag inte ska gifta mig förns i november!! nästan så att nerverna inte klarar av allt, man är liksom besatt av att få det perfekt. Men det lär det inte bli så man kanske ska slappna av en aning ;)
  • emmadeckmar
    Men HERREGUD. Jag skulle aldrig ha googlat på bröllopsklänningar!

Jag är ju kär i min enkla, vackra klännning. Vi ska ha ett litet bröllop (strax över 40 gäster inkl.småbarn) så jag behöver ingen gudomlig flugg & puff vacker kvinnlig klänning. ELLER?

Jag kommer avlida innan det här är över.. Skrattande antar att jag inte rä ensam om att ha svårt att bestämma vilken klänning som ska passa bäst?
  • emmadeckmar
    emmadeckmar skrev 2012-02-14 10:25:59 följande:
    Men HERREGUD. Jag skulle aldrig ha googlat på bröllopsklänningar!

Jag är ju kär i min enkla, vackra klännning. Vi ska ha ett litet bröllop (strax över 40 gäster inkl.småbarn) så jag behöver ingen gudomlig flugg & puff vacker kvinnlig klänning. ELLER?

Jag kommer avlida innan det här är över.. Skrattande antar att jag inte rä ensam om att ha svårt att bestämma vilken klänning som ska passa bäst?
    Kan inte skrtiva ens, *FLUFF ..inte flugg Skäms
  • emmadeckmar
    pulmonate skrev 2012-02-14 15:04:47 följande:
    Hej!
    Jag fick exakt samma svar när jag beställde min klänning som är delvis i spetts ifrån Lily-Milly. De använde inte ett helt spetstyg till min klänning utan klippte ur delar ifrån 1-2 olika spets och sydde på. På baksidan blev detta superbra men på framsidan blev det för glest. De gör det på detta viset just för att det ska bli så likt som möjligt. Det är ju väldigt liten chans att någon av sidorna har en färdig spets som redan ser ut så. Det är jätte svårt att säga. Du kanske kan titta lite i deras sortiment och se om dom har gjort något liknande tidigare? Det är en jätte vacker klänning men mycket beror just på hur de gör spettsen/ryggen. Lycka till!
    Tack för att du svarade! jag är nog för feg för att våga chansa att det blir som framsidan på din (såg bilderna). Håller på att kolla runt nu på andra klänningar.. det finns ett fåtal otroligt vackra på Landybridals hemsida och jag får liksom påminna mig själv om att jag ska bara ha klänningen EN dag, och samt att vi inte har den bästa budgeten. Men jag vill ändå ha en klänning som är lite utöver det vanliga, lite lyxig, hehe. Vem vill inte det? ;)

Om man hittar bilden på deras sida borde ju klänningen bli exakt som på bild. Iaf av recensionerna jag läst! ser mycket lovande ut då.
  • emmadeckmar
    Darling Daisy skrev 2012-02-14 23:50:30 följande:
    Emma - forts: Jag menade att även om Landy är j-ligt bra, så är de alltid en chansning att beställa en kopia. De gör sitt bästa för att kopiera klänningen, men helt säker kan man aldrig vara. De flesta bilderna på hemsidorna är ju originalbilder från designer-sidorna, alltså inte bilder på klänningar som faktiskt blivit sydda på fabriken
    Ja, det är det jag är lite rädd för. Skulle absolut kunna hitta en drömklänning på google, men man kan ju inte begära att dom ska ha samma sorts spets osv. Jag tycker om spets bak på ryggen och där kan det ju då bli lite olik den jag vill ha.

Kikar vidare.. håller på att kolla igenom alla sidor med bröllopsklänningar på Landybridals just nu (phu, tur man är mammaledig och har fritid) hihi  :)
  • emmadeckmar
    1700tal, får jag hoppa inb och ställa en tygfråga till dig? (eller om någon annan vill hjälpa mig) :)

Jag har mailat med www.landybridals och undrat om de kan göra klänningen nedan exakt som på bild de har den på sin sida).

Svaret jag fick var:

"We will use crepped taffeta to make the dress.

It is slik crepped taffeta,we can also use this material but the price will be very much higher.
    And we can only find ivory silk taffeta."

Jag som inte vet något om tyg undrar om klänningen kommer se bra ut i "crapped taffeta" ?
    Jag är sugen på klänningen, men nervöös och rädd! har inte råd att det ska bli fel. Vill inte att den ska se sladdrig och billig ut, om ni förstår. Den ska vara vit btw!

Tacksam för hjälp!! Skrattande
  • emmadeckmar
    Darling Daisy skrev 2012-02-21 00:20:53 följande:
    Jag är inte lika bra på tyger som 1700tal och några till, men kan försöka hjälpa dig lite i alla fall.
    Taft är det lätta prassliga tyget, helt rätt sort till klänningen du vill ha (och förmodligen den sort som användes i orginalklänningen).
    Om jag inte minns helt fel så är kreppat tyg när man har typ våfflat tyget, alltså så som det ser ut på bilden.

Du kan välja på syntettyg (crepped taffeta, som verkar finnas i vitt) och äkta sidentaft (silk taffeta, som bara finns i ivory).  De allra flesta klänningar (oavsett var du handlar) är i syntettyg. Om du vill ha en sidenklänning så är det dock bra mycket billigare att köpa den direkt från Kina än att köpa den här i landet.

Jag, som förra året köpte en klänning från just Landy, tror inte att du behöver vara orolig för att den ska se billig och sladdrig ut. Min klänning från Landy är i ett underbart tyg och är otroligt välsydd. Den ser ut att ha kostat minst tre gånger så mycket som jag betalade.
    TACK för  ditt utförliga svar! känner mig mycket lugnare nu, en stor sten släppte. Svårt att känna sig säker när man inte är så insatt Glad

Vet inte hur mycket dyrare det skulle bli att välja det dyrare tyget. Och undra hur stor skillnad det skulle göra på klänningen. Jag känner lite att "jag ska ju bara ha den 1 dag" så det kanske inte spelar sån stor roll. Jag har ingen budget utan jag köper det jag har råd med allt eftersom, men skulle det bli fel skulle jag väl få panik och kräkas, haha.

Det lutar starkt åt att det blir just den där klänningen! har läst mycket bra om Landybridals så man får väl chansa Skrattande
  • emmadeckmar
    1700tal skrev 2012-02-21 08:58:22 följande:

Nu svarade ju DD på ett bra sätt men jag skulle göra som lany föreslår. Kreppad taft kommer bli jättefint och när det gäller ett så väletablerat och proffsigt företag som Landy skulle jag inte tveka en sekund eller börja laborera med egna "idéer". Ta vara på deras expertis, de vet ju verkligen vad de gör.

Och btw - SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snygg klänning!!!! Skulle lätt kunna ha den själv, så mkt gillar jag den!

åhh jag blir så GLAD! Tack till dig också för att du svarade!

Känns som att jag valt rätt både gällande klänning och butik. Det lönar sig att vara medlem på  BT och läsa den här tråden!! Hjärta

Jag ska fundera mer ang. ev ändring av den. Ska ju inte beställa den än på ett tag, men inom 2-3 månader iaf. Jag längtar!!!
  • emmadeckmar
    1700tal skrev 2012-02-21 09:25:22 följande:

Du ska iaf inte känna att du kanske får en "skräpklänning" i billigt plastigt tyg om du inte tar den i siden. Den kommer vara jättefin ändå!

Jag menar, alla 10 000-kronorsklänningar i svenska butiker är i samma polyester som landys "billiga" variant.

Det var just den känslan jag var rädd för att få. Att klänningen kommer hem och är typ plastig/prasslig/felsydd osv. bara fär att man beställer över nätet till ett billigt pris. Jag köer nästan mer saker på nätet än irl, men just bröllopsklänning är jag ny på!

Men det känns bra nu, riktigt bra :)
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!