• airamo

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Hej! 
    Dags för mitt första inlägg i den här tråden.
    Jag sitter och ska beställa klänning från dinobridal och funderar över måtten. När det gäller måttet "height" menar de då hur lång jag är?

Hoppas att det är nån som kan hjälpa mig Glad

• airamo
    Ariana skrev 2013-05-12 10:25:14 följande:
    Ja, så tolkade jag det och min klänning blev rätt.

Jag la till lite extra i måttet hollow-to-hem, dels för att jag ville ha marginal för underkjol och dels för att jag efter att ha mätt med ungefärlig klackhöjd blev rätt mycket mer längre än de fem cm de säger att de räknar med (och för att jag var livrädd att få en för kort klänning, och min skulle vara lätt att lägga upp). Det måttet ser rätt konstigt ut i förhållande till mitt mått för height, men jag gissar att de använder height för att passa in tex midjan, kanske?

Om du tänker dig en klänning i sjöjungfrumodell skulle jag ha lagt till någon cm extra i stussmåttet, min blev väldigt tight över låren och jag har läst att andra har samma problem. Det finns marginal att lägga ut, men det hade säkert varit lättare att ta in lite.
    Tack för ditt svar! Jag blev så osäker igårkväll när jag höll på och mätte och kände att i de flesta andra mått så passade jag in på en storlek men när det kom till height så skillde det nästan 10 cm så jag tänkte att height kanske var något annat. 
    Men då blir det en måttbeställd så den inte blir för kort :)

Som sagt stort tack för hjälpen!  
  • airamo

Nu är det dags för andra frågan här, jag beställde aldrig klänningen igår för den kändes inte helt rätt. 
    Jag har sett här på forumet att några tjejer har gjort om och lagt till på klänningar eller skickat helt egna bilder.
    Vilken av "kinasidorna" har ni/de använt då?
    Och är det någon som vill tipsa mig? 
    Jag är helt novis i klänningsvärlden och har väl därför skjutit det framför mig men nu börjar det vara hög tid att beställa.  

• airamo
    Ariana skrev 2013-05-12 22:00:07 följande:
    Jag hade en grundklänning som jag gjorde ändringar på. Bilden skickade jag Dino, Landy och Milly för prisförslag. Jag valde Dino främst för att de var snabba på att svara på alla mail. Landy svarade också relativt snabbt och Milly har fortfarande inte svarat. Klänningen jag utgick från fanns inte på Dinos sida innan, men det gick bra ändå. Använd kortfattade beskrivningar, med pilar och kryss, de  är inte bra på engelska och med längre meningar riskerar man att saker går förlorade i översättningen. Var övertydlig med vad du vill ha och vad du inte vill ha. Det kan hjälpa att lägga bilden här först och få lite feedback, ibland blir man hemmablind. Tänk på att det alltid är en chansning att beställa, det finns gott om exempel på folk som blir både nöjda och missnöjda. Daniiel har en bra tråd med en massa tips med: www.brollopstorget.se/Forum-2-132/m4239026.ht...
    Tack snälla för din hjälp, igen..!  Solig
    Jag har en bild som jag har mailat till landy och dino så nu är det bara att hålla tummarna! 
  • airamo
    CarolinZ skrev 2013-06-03 20:57:59 följande:
    Nu är jag äntligen gift och måste passa på att visa upp hur det blev. Att säga att regnet öste ner under vår utomhusvigsel (dock under tak) är en underdrift. Två minuter efter att vigselförrättaren blev klar kom åskan. En stund senare rök över 40 champagneglas i stormen. Men vad gör det? Vi hade en helt fantastisk dag och jag kände mig så vacker i min klänning från JenJen House. Bilderna har min systers sambo tagit.

Wow, vackert! 
    Och stort GRATTIS!  
  • airamo

Nu har min klänning som jag beställt från Dino kommit. 
    Jag mailade bilder och mina mått till dom och frågade hur lång tid det skulle ta för dom att göra den och fick tillsvar att det skulle ta 2 veckor, 20 maj betalade jag och i måndags kom den hem till mig. 
    Jag är imponerad, jag hade räknat med att det skulle ta minst två veckor innan de skulle skicka den. 

Jag är nöjd med klänningen men jag funderar på om den passar och om den är allt jag vill ha..
    Kanske kräver den en underkjol för att komma till sin rätt? 

• airamo
    daniiel skrev 2013-06-09 02:16:04 följande:
    Åh, så fin! Den ser ut att passa dig väldigt bra :) Hur såg originalet ut? Och ja, en underkjol kan göra susen :)
    Orginalet en blandning men basen är den här med en del ändringar, bla över bysten och över rumpan. Jag ville inte ha mermaid-modell.. 

www.dinobridals.com/discount-store-2012-wholesale-deep-v-neckline-slinky-waist-balloon-with-lace-lwd022-p-1524.html 

Visst är det i den andra tråden du tipsar om underkjolar?  
  • airamo

Ja på så sätt kan jag inte vara missnöjd, den är precis som jag tänkt mig :) 
    Men sen kommer det till när jag har på mig den, om det blev som jag tänkt - men jag tror det.
    Jag är mer jeans och t--shirt tjej och har kanske haft klänning max 10 ggr i mitt vuxnaliv (och långklänning, 2 delad, 1 gång) så det känns lite konstigt och nästan obekvämt. Men det är  såklart en vanesak. 
    Sen vet jag inte om det är modellen för mig, haha vad jag tvivlar nu. 
    Men som sagt jag är inte van klänningar utan körde bara på vad jag tyckte var fint på bilder och att den inte skulle vara axelbandslös för det trivs jag inte alls i..

Jag har försökt att läsa på lite om underkjolar och för en ovan klänningsbärare som mig är det som en djungel.
    Med ringar, visst kommer klänningen lite längre från benen då? Jag är rädd för att snubbla på den ;)  
    Och jag vill nog ha lite mer vidd, åhhh det är så svårt :)  

• airamo
    daniiel skrev 2013-06-09 11:30:53 följande:
    Tack för alla länkarna, jag ska sätta mig ikväll när jag har mer tid och kika igenom!

Jag har provat klänningar men eftersom jag är så ovan klänningar var det svårt med modell eftersom jag kände mig superuppklädd i de flesta, jag tror att jag kommer att satsa på den här, eller tycker du/ni (om det är fler som läser) att den ser helt fel ut?
    När jag provade så var min enda känsla när jag kom därifrån att det inte skulle vara utan axelband för det kände jag mig riktigt obekväm i :)

Direkt när jag tog på mig den här när den kom hem tänkte jag bara "Yes!" men efter ett par dagar är det lätt att börja tvivla och fundera, men det kanske hör till ;)  
  • airamo
    daniiel skrev 2013-06-09 14:33:56 följande:
    Tack snälla för stöttning, precis vad jag behövde nu :)  {#emotions_dlg.flower}

Jag tror att det kommer bli kanon bara jag vänjer mig. Jag har som plan att försöka, notera försöka;) , att använda mer klänning och kjol i sommar så jag vänjer mig lite. Nu känns det mer som att det inte är på riktigt :) 
    Men jag är som sagt nöjd med klänningen i sig. 
    Jag ska kika på underkjolarna i kväll, hoppas att det är ok om jag kommer tillbaka mer mer frågor om jag kör fast i djungeln :D
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!