• tracit

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Hej tjejer! Är ny här på bröllopstorget, och dessa bröllopsplaner kom ganska hastigt ;)
    Jag och min blivande make ska gifta oss själva, i smyg. Hemligt. Vi kommer att göra det i kyrkan, och vara fina och ha fotograf på plats, det enda vi inte vill är att ha gäster eller en stor fest efteråt. Hans släkt och vänskapskrets är enorm, och det skulle bli svårt att begränsa gästlistan. Och ingen av oss är väl direkt någon attention craver. Det enda vi egentligen vill är att vara gifta med varandra! Men ändå göra vår dag speciell, för oss. Detta beslut kan diskuteras i all oändlighet, men vi är i alla fall väldigt nöjda och lättade av det beslutet.
    Dock känner jag inget behov av att lägga ut 10 000 på en klänning som ingen utom vi och våra vittnen ser. Jag har dessutom väldigt svårt att se mig själv i en bröllopsklänning. Efter lite letande på olika websiter föll jag pladask för den här

Med den här boleron till

Nu undrar jag: Ni som har köpt kinaklänningar, hur känns tygerna, kvalitéten? Är så rädd att klänningen ska se "billig" ut. Det är därför jag har valt en utan krusiduller, paljetter eller pärlor (boleron är en ren chansning), tänker att det är minst risk att den ser billig och dåligt gjord ut då, vill inte se ut som en 80-tals maräng ;)
    Vad tror ni, och vad tycker ni om klänningen?

• tracit

Åh, tack för alla bra svar! Kommer nog att våga mig på en beställning Glad Återkommer med recension ;)

• tracit
    daniiel skrev 2012-08-19 10:46:49 följande:
    Jag skulle tippa på att den har ställbara ringar, de flesta har det :) Och sedan bör det ju vara ett par lager tyg i själva kjolen också, så det ska nog bli bra :) Om inte annat, så kan du ju också köpa lite tyll och sy fast ett extra lager på underkjolen om det skulle behövas.

Det där med storlekar är ju alltid knepigt, men en engelsk strl 12 är som en svensk 38 va? Och en amerikanske som en 42? Har du beställt med snörning, så bör klänningen passa oavsett :)

Jag beställde en kopia av den här www.morilee.com/bridals/bridal/2901 och jag tycker den blev bra, speciellt med tanke på att jag fick hem klänningen på 3 veckor. Hade bara ca 4-5 veckor kvar till bröllopet när jag panikbeställde den :P Beställde även till ett svart band i midjan.

Bilder på min klänning.

Superfin! Får man fråga var du beställde ifrån och vad det kostade? :)
  • tracit

Nu har även jag, efter mycket om och men, blivit med kinaklänning

Långt ifrån vad jag hade tänkt mig från början, men den här blev det

Efter en hel del krångel med betalningen är den beställd och betalad från dinobridal. (Funkade med Western Union till slut) Beställde med snörning bak i stället för dragkedja.

Har även beställt tre boleros och en näbbklänning till min dotter, från jenjenhouse. Så nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att det går hyfsat fort

• tracit

Idag kom min klänning från Dinobridal! Snabba ryck, jag betalade den 31/10!
    Såhär ser originalet ut:

Och såhär blev resultatet

Jag är så himla glad och nöjd! Den känns välgjord och sitter bra (valde snörning bak istället för dragkedja, det blev supersnyggt), och med tanke på att jag betalade 829 kr inklusive frakt kunde det inte ha blivit bättre
    Tyvärr är den skrynklig efter transport, någon som har tips på hur man rätar ut tyll?

Nu är det bara att hoppas att jag inte ökar alltför mycket i storlek fram till den stora dagen i januari (är gravid, kommer vara i v 23 då) Får försöka hålla igen (haha, lycka till, över jul :-S)

Återkommer för övrigt med annan recension, har köpt tre boleros och en näbbklänning från jenjenhouse

• tracit
    daniiel skrev 2012-11-13 21:52:39 följande:
    Oooh, vilken söt och fin klänning! Verkligen i min smak :D

När det gäller att släta ut den, stryk den! Svag värme och ett lakan emellan om du är osäker :) Tyllen är gjord i polyester och de flesta strykjärn har en inställning för polyester. Jag har strukit alla mina klänningar, inga problem :) Annars kan du bara spraya den lite med vatten, fukta den, och låta den hänga till sig.
    Tack för tipsen, ska prova med lakan emellan!
  • tracit
    FrökenT skrev 2012-11-14 09:27:53 följande:
    Inte för att vara en glädjedödare men jag tror nog du kommer att ha en liten kula i v. 23. Det hade i alla fall jag men alla är ju olika. Som tur är har du ju snörning och förhoppningsvis kommer det att se ganska vackert ut Glad
    Jo, en liten kula har jag också räknat med. Tänker mest att allt övrigt omfång inte behöver öka så mycket... Skäms
  • tracit
    daniiel skrev 2012-11-14 12:49:03 följande:
    tracit skrev 2012-11-14 10:21:56 följande:
    Jo, en liten kula har jag också räknat med. Tänker mest att allt övrigt omfång inte behöver öka så mycket... Skäms
    Det tror faktiskt jag med. Såhär, bilden nedan, såg jag ut i v.24 och kan inte påstå att magen var speciellt mkt mindre i v.23. Jag hade dessutom ökat i omfång på andra ställen, speciellt byst och rumpa. I den där modellen av klänning är väl dock nederdelen av kroppen bästa stället att lägga på sig om någonstans, det påverkar inte riktigt klänningens passform. Men alla är ju som sagt olika :)

Magenta skrev 2012-11-14 17:27:32 följande:
    måste bara hålla med Daniiel att någon "liten" kula har då jag då rakt inte i v24 (som jag är just nu). Finns inte en chans att komma i mina fina bröllopsklänningar (med snörning) just nu då jag ser ut ganska precis som Daniiel ovan.

Förlåt ville inte vara någon glädjedödare men din jätte fina klänning har ju en väldigt markerad midja så risk finns att det blir svårt, eller ska vi säga en utmaning
    Usch, nu får jag ångest, tänk om min plan går i stöpet Förvånad Jag som har en liten liten utbuktning redan nu Dock är den under själva markeringen. Nederkanten på markeringen i midjan kanske slutar vid naveln.
    Oh well, jag får helt enkelt hoppas på det bästa, och ser jag i början på januari att det kommer bli helt hopplöst får jag tänka ut en krisplan då. Vi ska inte ha några gäster förutom vittnen på vårt bröllop, så jag känner ingen press så... Men det vore såå tråkigt, känner mig så fin i klänningen Obestämd
  • tracit
    Rosie skrev 2012-11-15 20:37:26 följande:
    Förresten, om dhl fraktar hem klänningen, vad gör dom om ingen är hemma när de kommer? Lämnar de paketet utanför dörren bara tro? Eller har ni fått hämta ut klänningen på posten?
    De ringer när de är på väg! Om man inte är hemma kan de lämna det på ens arbetsplats eller lämna in det så att man får hämta ut det på DHL. Väldigt bra service tycker jag
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!