• moonias

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Vi ska gifta oss i juli 2012 och turligt nog så ska vi till Kina om ca en månad så jag tänkte köpa en klänning där (och sedan få hemskickad då vi ska resa vidare efter en vecka)! 
    Tänkte höra om någon här köpt klänning i Beijing eller har någon butik i staden att rekommendera för oss att besöka? :) Vi hade nog även tänkt titta på tärnklänning samt kläder till brudgummen, lika bra att passa på när man ändå är där :D.

• moonias

Hej!
    Någon som har ungefärligt hum om hur många cm man har att spela med på landybridals klänningar med korsett i ryggen? Ligger och väger mellan två storlekar där den ena passar ok i byst och höft men är ca 7cm för stor i midjan och den andra är nån cm för liten i höft, fortfarande ca 3 cm för stor i midjan och nån cm för liten i bysten. Känner att eftersom det är korsett så kan jag lika gärna beställa en storlek de har än att hålla på och ta mått och få det måttsytt... Känns på nåt sätt "säkrare" med, med reservation för egna felmätningar...

Klänningen i fråga:

• moonias

Gussara: Jag mailar också med Lucy just nu :). Hon skrev att han kunde maila henne vad jag ville beställa eftersom jag ville ha lite ändringar på klänningen. Jag skulle i mailet även skriva med övriga saker som jag ville beställa, frågade om jag skulle göra så eller lägga beställning på sidan på resten men då svarade hon att jag kunde ta allt i samma mail.

Har precis, för 2min sedan skickat iväg beställningen till henne! Spännande!!!

• moonias
    Anny skrev 2012-02-15 21:55:55 följande:
    Gu vad kul att komma hem och lära sig massor om tyger mm ! Tack flickor!

Ännu roligare när man hör en hel del positivt om just Landy som jag precis (igår) beställde min klänning hos igår. :) Hmm förresten bör man få en bekräftelse eller liknande efter att betalningen gjorts? Någon sorts beställningsbekräftelse? Jag beställde inte via hemsidan utan via mailkonversation.

Grattis till bebisar också! Både uttittade och ännu bakandes ;) 
    Ja beställde också via mail hos Landy. Mailade och skrev att jag betalat via paypal o då fick jag svar tillbaka att de började sy klänningen :).
  • moonias
    Kiwi skrev 2012-02-22 20:37:51 följande:
    Passar på att ställa en fråga jag också då :)
    Hur är det med måttbeställda klänningar från Landybridals, går det? Hittar i så fall inte inte vart på sidan man klickar för att välja det.

Är också lite konfunderad över måttet "Hips". Det står att man ska mäta över höftens bredaste ställe.

När man gick i syslöjd nån gång för 100 år sedan så mätte man ju både "höfter" och "stuss", det ena över höftbenet och den andra över rumpans bredaste del. Är det samma sorts hips=höfter som de är ute efter på kinasidorna?

Nån som vet? :)
    bröllop med saltstänk...
    Det går att beställa efter mått hos Landy, där du väljer storlek så står det "Custom made" längst ner i listan, väljer man det så kommer det sen upp fler fält att fylla i nedanför där man skriver sina mått.
    Här: http://www.landybridals.com/help?tab3 kan du se vilka mått de vill ha och hur man ska mäta :). Själv ville jag ha lite ändringar på klänningen jag beställde därifrån så jag skickade ett mail med mina önskemål samt mått.
  • moonias
    Monstertjejen skrev 2012-03-18 18:48:13 följande:
    Jag väntar på Klänning från Landys och gjorde min beställningen i slutet på Januari början på Feb. Sedan så bad dom om info om ändringarna jag ville göra IGEN den 7:e feb. Sedan så  fick jag höra för ca 10 dagar sedan att dom behövde 10 dagar till och  nu behövde dom ytterligare 10 dagar,
    Jag vill inte riktigt stressa på dom så att det blir fel.... Förvånad
    Beställde också dårifrån, i början på februari. Mailade förra veckan och frågade hur det gick och fick svaret att de behövde lite mer tid på sig men att de skulle skicka den så fort som möjligt. Är också rädd för att stressa på dem för mycket. De frågade när jag behövde den och då skrev jag att bröllopet var nåt datum i mitten på maj (det är i juli) för att iaf indirekt stressa litegran så inte jag också börjar bli stressad för att tiden kryper närmre dagen B :P.
  • moonias

Åh! Va först helt kär i en klänning som Landy hade på sin hemsida men var orolig för att de kanske inte skulle kunna göra den riktigt som på bilden då den såg ganska avancerad ut så jag beställde en lite enklare modell, för ca 3000kr. Igår sökte jag lite på skoj på Blocket och hittade första klänningen, i min storlek, bara 3 mil från där jag bor, för 4000kr (Nypris ca 15 000)!!!

Har inte fått min klänning från Landy än och det lär dröja ett tag till (beställde i början på feb), funderade på att beställa tärnklänningar därifrån med och fick besked på att de kunde skicka alltihopa tillsammans den 20 april, det känns dock som ett datum taget ur luften. Mailade tillbaka och frågade när de kunde skicka MIN klänning om de struntade i tärnklänningarna och tog dem men fick bara svar att det var högsäsong nu så det skulle ta längre tid än vanligt... De undrade när jag behövde klänningen och jag skrev att bröllopet var i mitten på maj så 20 april kändes lite stressigt ifall något skulle behövas sys in/ut på klänningen...

Med vår budget (och min smak) trodde jag att jag antingen skulle få hyra en klänning eller köpa en kinaklänning och så uppenbarar sig plötsligt möjligheten att få en riktig "äkta" (:P) klänning till bra pris!!
    Jag är SJUKT sugen på att köpa den äkta klänningen och sen se vad jag får från Landy o sen sälja en av dem när jag jämfört, men vet inte... 
    Är det lätt att sälja vidare klänningar?

• moonias

Kan tillägga att bröllopet är 14 juli och inte i maj, men vill ju inte bli alldeles för stressad på slutet, inte över klänningen iaf!

• moonias

Landy svarar snabbt men tar tid på sig med beställningar just nu.. Beställde också i början på februari. Har mailat fram o tillbaka lite med dem o de skrev att de kunde skicka klänningen den 20 april men jag skrev att mitt bröllop var i mitten på maj (det är i juli) så 20 april var för sent om jag skulle behöva göra justeringar på den. De skrev då att de skulle skicka den tidigare... Får se när jag får den...

• moonias
    unSeri skrev 2012-03-31 15:50:07 följande:
    Aha förstora bilder. Får dessutom bara in ett per inlägg så sorry för flera inlägg på rad.

Fin klänning, men varför funkar det med släp på bilden och inte i verkligheten kan man ju fråga sig? Tolkar också "originalet" som att det är satin runt hela och lite organsa som tittar fram bara, så brukar ju den modellen se ut. Inte massa organsa och en liten flik satin :S.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!