• Tokig

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Är det någon som vet en Kinafabrik eller sömmerska som är duktig på spetsklänningar. Har fått in offerter nu och de ligger på mellan 10-20 000 för en klänning. Jag vill ha en vacker klänning men det är trots allt bara för en dag.

Vilken fabrik ska jag vända mig till?

• Tokig
    Lommila1 skrev 2011-11-02 06:58:56 följande:
    här har vi disskuterat lite www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m4076243.htm...
    Tack, har sett den tråden men jag tänkte att ni i denna är mer "erfarna" och kanske har mer handfasta tips vad man ska tänka på och vilken fabrik som är bäst.
  • Tokig

Jag har beställt en kinaklänning och är så otroligt nervös för måtten. Har beställt två klänningar. En lång och en festklänning.

Jag har stl 40-42 i verkliga livet och nu ser jag på bilderna av brudklänningen att den är sydd på en provdocka märkt med 10. Festklänningens provdocka är märkt med 12.

Hur har det funkat för er med måtten. Vi mätte verkligen efter alla instruktioner. Min blivande hjälpte mig för att det skulle blir så bra som möjligt. Brukar det blir rätt?

Min brudklänning är helt i spets så jag vet inte hur mycket man kan justera i efterhand? Kan man göra en spetsklänning större om den skulle vara för liten?

Ahhhh NERVÖS!!!

• Tokig

Vad tror ni? (ni får tänka bort blinget också... det var ett missförstånd. Stenarna skulle vara på festklänningen och inte på brudklänningen så de är bortplockade) Tror ni min stl 40-42 kropp kommer rymmas i denna?

och festklänningen:

• Tokig
    1700tal skrev 2012-06-15 12:10:03 följande:

Tokig - wow, klänningen ser toppen ut! Lär bli så mkt bättre utan plingplonget. Och ser ut att va i den strl så det ska nog gå bra. Och det är säkert inga problem att sy om den isf, eftersom den är i först satin och sen spetstyg över. Det är påsydda spetsapplikationer som ställer till det.

Vad skönt. Jag tycker den ser så smal ut. Men det är ganska en 40-42 a då. *hoppas*

Men är det inte märkligt att den ena provdockan är en 10 och den andra 12?
  • Tokig
    daniiel skrev 2012-06-15 12:58:57 följande:
    Tokig - Wow, vilka underbara klänningar! :D Jag kan inte säga om de ser ut att vara i rätt storlek, men jag hoppas det, så du slipper sy om dom.
    Tack! Så skönt att få feed-back. Och jag längtar verkligen att få hem dom så att jag kan lugna nerverna. Tänk om modellen inte passar mig, eller de är alldeles för små eller nåt. Har ingen aning om hur mycket det går att fixa hos en sömmerska.

Tycker spetsen ser jättefin ut på bilderna så jag hoppas den känns lika fin i verkligheten. Sen funderar jag på att eventuellt byta till ett smalare band i midjan.
  • Tokig

Här är en bild på festklänningen bakifrån. De har satt på alldeles för många knappar såklart. Vill bara ha typ tre uppe vid bältet. Men det är ju enkelt att fixa.

• Tokig
    daniiel skrev 2012-06-15 13:16:45 följande:
    Den var väldigt fin i ryggen också, men jag förstår om du väljer att plocka bort några (nästan alla) knapparna :P
    Ja, hahaha... ville bara ha två eller tre precis under V-ringningen. Men det har ju varit lite missförstånd. De satte ju blinget på spetsklänningen istället för festklänningen. Så nu tänker jag att det är enklare att ta bort själv än att strula en vända till. Nu vill jag få hem dom ju :)
  • Tokig
    daniiel skrev 2012-06-15 13:10:04 följande:
    Kan tänka mig att du längtar :) Av bilderna att döma kan det väl inte vara så länge kvar?

Jag tror att ganska mycket går att fixa hos en sömmerska. Nästan allt förutom att modellen inte passar dig, men jag tror nog det kommer bli jättebra :) Jag håller absolut med om att spetsen ser fin ut! Ja, pröva med ett smalare band också när du får hem dom och känn efter vad du gillar bättre :)
    Nä, jag fick mail imorse att de skickas imorgon. Så jag hoppas att jag får dom under nästa vecka.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!