Och om man(nen) inte vill dansa?
Min blivande man vill inte dansa vals. Jag tror egentligen att han kan eftersom han har taktkänsla, men han känner sig så enormt obekväm, utanför sin comfort zone, och argumenterar för att man bara ska göra sånt som man vill och mår bra av på sin bröllopsdag och inte tvinga sig till något som man får ångest över och inte vill. Och det låter ju ganska klokt...
Våra toastmastrar argumenterade ganska hårt för att det är så roligt att få chans att valsa på bröllop och att man kan köra bara nån minut innan personer som förberetts på att dansa upp på golvet gör det och liknande, men det bet inte på honom. Goda vänner tog lektioner, så det vet vi ju att man kan, men han känner helt enkelt att han inte vill vara så obekväm.
Jag tycker att det är ganska roligt att dansa och gör det gärna, men jag vill inte tjata eller tvinga eftersom jag tycker att han har rätt kloka poänger. Bröllopsdagen ska ju vara till för oss.
Men hur ska vi såfall göra rent praktiskt? Efter sittande tre-rätters brukar det väl vara en liten stunds paus och sedan tårta, en liten paus till och sedan inleder brudparet kvällens dans med en bröllopsvals. Efter det brukar det, på de bröllop jag varit, spelas nån mer vals eller två, för att sen vara "vanlig dansmusik" natten lång.
Om vi inte dansar vals - hur ska vi då göra? Bara dra igång musik? Ska jag valsa med min far eller svärfar? Ska vi hitta på något annat? Bjuda ut honnörsbordet, toastmastrarna (tjej och kille), eller göra något helt annat som leder över i dans eller... åh, jag vet inte!
Några förslag?