• litennyfiken

Och om man(nen) inte vill dansa?

Min blivande man vill inte dansa vals. Jag tror egentligen att han kan eftersom han har taktkänsla, men han känner sig så enormt obekväm, utanför sin comfort zone, och argumenterar för att man bara ska göra sånt som man vill och mår bra av på sin bröllopsdag och inte tvinga sig till något som man får ångest över och inte vill. Och det låter ju ganska klokt...

Våra toastmastrar argumenterade ganska hårt för att det är så roligt att få chans att valsa på bröllop och att man kan köra bara nån minut innan personer som förberetts på att dansa upp på golvet gör det och liknande, men det bet inte på honom. Goda vänner tog lektioner, så det vet vi ju att man kan, men han känner helt enkelt att han inte vill vara så obekväm.

Jag tycker att det är ganska roligt att dansa och gör det gärna, men jag vill inte tjata eller tvinga eftersom jag tycker att han har rätt kloka poänger. Bröllopsdagen ska ju vara till för oss.

Men hur ska vi såfall göra rent praktiskt? Efter sittande tre-rätters brukar det väl vara en liten stunds paus och sedan tårta, en liten paus till och sedan inleder brudparet kvällens dans med en bröllopsvals. Efter det brukar det, på de bröllop jag varit, spelas nån mer vals eller två, för att sen vara "vanlig dansmusik" natten lång.
    Om vi inte dansar vals - hur ska vi då göra? Bara dra igång musik? Ska jag valsa med min far eller svärfar? Ska vi hitta på något annat? Bjuda ut honnörsbordet, toastmastrarna (tjej och kille), eller göra något helt annat som leder över i dans eller... åh, jag vet inte! 
    Några förslag? 

• Svar på tråden Och om man(nen) inte vill dansa?
  • tweety

Hejsan!

Har samma problem vi ska inte dansa för att BM inte vill vara i centrum hela dagen trots att vi ju kommer att vara det.  Vis ak bara börja spela musik och om folk vill valsa så ok, om min svärfar kommer att dansa med mig som jag tror att han kommer så får jag valsa en stund. jag och BM ska dansa en annan dag eller när vi har vaknat upp som man och hustru för oss själva.

Hoppas du kommer på ett bra sätt för er 

• Liina86

Min syster och hennes man dansade en vanlig tryckare. Funkade det med även om mormor blev lite besviken så sen lovade jag både henne och morfar i ett svagt ögonblick att jag och min blivande skulle dansa vals på vårt bröllop. Min blivande har aldrig dansat vals och jag har ingen taktkänsla så det lär ju bli intressant... Vi ska gå på en kurs som börjar ikväll så det är bara att hoppas att det är riktigt duktiga lärare Tungan ute

• litennyfiken
    Liina86 skrev 2011-03-28 10:11:59 följande:
    Min syster och hennes man dansade en vanlig tryckare. Funkade det med även om mormor blev lite besviken så sen lovade jag både henne och morfar i ett svagt ögonblick att jag och min blivande skulle dansa vals på vårt bröllop. Min blivande har aldrig dansat vals och jag har ingen taktkänsla så det lär ju bli intressant... Vi ska gå på en kurs som börjar ikväll så det är bara att hoppas att det är riktigt duktiga lärare Tungan ute
    Well, här är inte ens en tryckare aktuellt tyvärr!
  • litennyfiken
    tweety skrev 2011-03-28 09:53:42 följande:
    Hejsan!

Har samma problem vi ska inte dansa för att BM inte vill vara i centrum hela dagen trots att vi ju kommer att vara det.  Vis ak bara börja spela musik och om folk vill valsa så ok, om min svärfar kommer att dansa med mig som jag tror att han kommer så får jag valsa en stund. jag och BM ska dansa en annan dag eller när vi har vaknat upp som man och hustru för oss själva.

Hoppas du kommer på ett bra sätt för er 
    Det låter ju som en möjlig lösning, just att dansa med nån annan. Svärfar kanske kan välkomna mig in i familjen. :) 

När ska ni gifta er? 
  • Mirjami

Jag har samma problem, men min tanke snuddar vid ett helt annat upplägg då jag är en teater-apa själv.

Jag har övat in lite danssteg till Katy Perrys-Fireworks och planerar bara svänga runt en kortis med gubben innan jag flexar upp med mina dance-moves samtidigt som toasparet via kontakt i telefon synkar att den ene dj:ar in den låten (från refrängen) samtidigt som den andre på ängen en bit bort tänder stubinen på en fyrverkeritårta!

På så vis får vi båda som vi vill. Den ene slipper allas blickar fast det bli ändå dans, samtidigt som jag får göra något jag alltid älskar, att häpna folk. Dock lär ju min mormor trilla ur rullstolen, men det finns folk där att hjälpa henne upp igen :)

Dagen blir oförglömlig för alla.

Sen ska vi också ha eldshow strax innan dansen så eld-temat går ju igen genom fyrverkerier!

• misscat81

Vi har också lite samma problem, sambon dansar inte öht, men jag har eventuellt övertalat honom om att vi nog klarar av en tryckare. Men å andra sidan så tycker jag att brudvalsen är ett klart överskattat moment. Ganska trist att kolla på som gäst, och de bröllop jag har varit på minns jag inte ens valsen/dansen. Så det är ju inget jag som gäst skulle sakna, men jag vet inte, det kanske bara är jag som känner så?

Jag skulle i alla fall inte tycka det var konstigt att bara dra igång lite musik och låta folk börja dansa själva, som på en vanlig fest liksom.
    Speciellt om någon i brudparet inte känner sig bekväm med att dansa, då kommer det ju märkas och kanske bli stelt och trist...

• Miceme
    litennyfiken skrev 2011-04-03 08:05:42 följande:
    Det låter ju som en möjlig lösning, just att dansa med nån annan. Svärfar kanske kan välkomna mig in i familjen. :) 

När ska ni gifta er? 
    Det låter ju som en jättefin gest, fick tårar i ögonen.

Jag har fått med min sambo på att dans aäven om han inte tycker om det, vi har aldrig dansat tillsammans.
    Vi kommer träna hemma innan bröllopet och det blir heller ingen vals utan en långsam blandning tryckare/foxtrot till kärleken förde oss samman.
    Anledningen till att jag så gärn avill ha med lite dans är att jag vill så gärna ha bilder på det i bröllops albumet lite skum anledningen kanske men han gör det för min skull.
  • Liina86
    misscat81 skrev 2011-04-04 10:03:05 följande:
    Vi har också lite samma problem, sambon dansar inte öht, men jag har eventuellt övertalat honom om att vi nog klarar av en tryckare. Men å andra sidan så tycker jag att brudvalsen är ett klart överskattat moment. Ganska trist att kolla på som gäst, och de bröllop jag har varit på minns jag inte ens valsen/dansen. Så det är ju inget jag som gäst skulle sakna, men jag vet inte, det kanske bara är jag som känner så?

Jag skulle i alla fall inte tycka det var konstigt att bara dra igång lite musik och låta folk börja dansa själva, som på en vanlig fest liksom.
    Speciellt om någon i brudparet inte känner sig bekväm med att dansa, då kommer det ju märkas och kanske bli stelt och trist...
    Jag tror inte heller att så många skulle sakna det men min mormor och morfar vet jag kommer göra det så vi får helt enkelt anstränga oss lite för deras skull. Blir nog inte så lång stund själva dock tror jag, de andra paren får fylla på fort. Vi har nämligen noll taktkänsla har vi upptäckt nu när vi går valskurs. Det går bra att dansa men blir sällan i takt med musiken Tungan ute
  • TheD

Jag - dansare
    Min blivande - not at all! Han har inte sagt emot det för han tycker det hör till. Så han får öva, öva och öva :)

• Oniq

Vi båda är kass på dans, men är lite småsugna på att börja med en tryckare för att göra ett snabbt hopp till en bit av denna:

..och sen dansa tryckare igen... ;)

• tweety
    litennyfiken skrev 2011-04-03 08:05:42 följande:

När ska ni gifta er? 
    Hejsan ursäkta för att det tagit så lång tid att svara har varit borta mycket under en period. Vi ska gifta oss nästa sommar 2012 längtar verkligen, då vi redan varit tillsammans snart 4 år.
  • Amejuli
    Mirjami skrev 2011-04-04 09:51:28 följande:
    Jag har samma problem, men min tanke snuddar vid ett helt annat upplägg då jag är en teater-apa själv.

Jag har övat in lite danssteg till Katy Perrys-Fireworks och planerar bara svänga runt en kortis med gubben innan jag flexar upp med mina dance-moves samtidigt som toasparet via kontakt i telefon synkar att den ene dj:ar in den låten (från refrängen) samtidigt som den andre på ängen en bit bort tänder stubinen på en fyrverkeritårta!

På så vis får vi båda som vi vill. Den ene slipper allas blickar fast det bli ändå dans, samtidigt som jag får göra något jag alltid älskar, att häpna folk. Dock lär ju min mormor trilla ur rullstolen, men det finns folk där att hjälpa henne upp igen :)

Dagen blir oförglömlig för alla.

Sen ska vi också ha eldshow strax innan dansen så eld-temat går ju igen genom fyrverkerier!
    Alttså helt underbart!!! Vad glar jag blir när jag läser sånt här. Vill också gå och titta på ditt bröllop!
Svar på tråden Och om man(nen) inte vill dansa?