Dejli skrev 2011-03-28 09:24:32 följande:
Det beror ju på va du menar med partystämning... själv tycker jag att ett bröllop är en högtidlig tillställning och att fyllefester finns det så många andra tillfällen att ha om man gillar det...
Vi har många bekanta som är rätt glada i öl, och vi är inte på något sätt nykterister själva... men om någon skulle dricka så mkt på vårt bröllop att de tappar behärskningen (inte kan stå upprätt, börjar spy, är otrevlig mot någon etc) då är det raka vägen ut från lokalen. När den dagen kommer vill vi ha våra äldre släktingar med, de som vill och orkar, och föräldrar och småsyskon. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min bröllopsfest urartade, som den gärna gör med kombinationen fri sprit/alkohol och drickaglada festdeltagare.
Så nja... alkohol gör ingen fest. Däremot håller jag med om att det kanske får gästerna att slappna av om de är av den stela sorten.
Men som någon föreslog, om ni inte vill ha middag - ha inte det! Det är väl helt bortkastade pengar isf... ha ett rikligt snacksbord som inte bara har chips och godis, utan massor med lite matigare plocksaker - snittar, minipiroger, kanske grillad kyckling etc. Och börja med att uppmana folk att äta och mingla lite, och inte servera något med hög alkoholhalt till att börja med. Om alkohol är så viktigt för er så finns det säkert de som gärna dricker lite för mkt i sällskapet, och då är det nog bra om de har lite i magen först.
Och jag är nog lite som TheD. Jag är allergisk mot en massa lekar och allsånger (förutom någon snapsvisa).
Om brudparet älskar det så får man väl härda ut, men jag slipper helst...
En tipspromenad eller "lär känna-lek" i väntan på att brudparet dyker upp har jag heller inget emot. Se bara till att det finns gott om sittplatser och lite tilltugg om det är så att ni dröjer efter vigseln (t ex för fotografering eller dylikt). Inget får stämningen att dö så mkt som att man får stå och vara hungrig. Antagligen har folk lite att prata om efter vigseln, så se till att humöret hålls uppe.
Jag tycker det som gör en bra fest av det högtidligare slaget, om det är sittande middag, är att det är bra flyt på serveringen/självserveringen så att man inte behöver vänta för mkt. Det ska vara bra tempo på eventuella tal och upptåg för att hylla brudparet/jubilaren (beroende på vilken sorts fest det är) vilket kräver en rutinerad toastmaster om det är många som tänker hålla tal. Vällagad mat - måste verkligen inte vara "fin" eller dyr, bara den är vällagad. Hellre en riktigt god och välgjord soppa än en slafsig oxfilé med dyra tillbehör.
Bra musik - gärna ett duktigt liveband. Kanske värt att lägga pengarna där istf på middagen om det är "efterfesten" som är det viktigaste.
Ja de handlar nog om hur man ser på själva bröllopet, för oss är vigseln de allvarliga men festen och de efteråt ser vi som en rätt oseriös grej..vi skulle själva dö av uttråkighet på att vanligt bröllop *Ler* Men vi är aldrig speciellt allvarliga å andra sidan..=0)
Sen beror de på vart man ska gifta sig med, gifter man sig som vanligt och har festen i en bygdegård el nått då hade jag med skämts om mina vänner hade spytt mm..men vi ska gifta oss på en jättestor mc träff och festen kommer vara ett partytält mitt på campingen bland massa motorcyklar och fulla människor..så att ha nått mera seriöst krockar så att säga..men hade vi valt vanligt bröllop hade jag med skämts som du säger...
Såna lära känna lekar och sånger mm är jag inte så mycket för heller, el ärligt sagt är jag UR DÅLIG på att komma på dom mm och dra igång dom..så jag har faktiskt sagt till min huvudtärna som är född underhållare att fråga gästerna om de vill ha de och i så fall får du fixa de...*S* vilket hon gjorde med lycka, vilket gjorde mig väldigt nöjd =0P Så två av mina tärnor är oxå toastmastrar så att säga =0)