• MondayMorning

Hur kommer ni se till att festen verkligen blir en FEST att minnas??

Hejsan, alla har vi varit på tillställningar men där stämmningen inte alls blivit den party stämmning som va tänkte, ex på just bröllop, födelsedagar mm...

Detta kan ju hända även de bästa.....Så därför ville jag starta en tråd där vi kan tipsa och skriva om hur man kan se till att festen verkligen blir en fest att minnas. För oss som vill ha ett sånt bröllop såklart..

Mina Tips.

1, de till att gästerna får lite alkohol i sig direkt vid ankomst innan middagen..annars kan de va svårt komma igång efter en stor middag..

2, att man har nära till dricka gärna vin och öl direkt på borden

3, att de fram går tydligt vart drickat står och om de är fritt el vad de kostar. och att de är öppet från start..

4, att inte dra ut på middagen allt för länge

5, gärna ha paus efter middagen och till fika kanske med någon lek mm

6, BRA musik med FART i..

// Mondag morning 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-28 09:26
    Alltså det är självklart att man inte behöver alkohol.....men för oss är de självklart att vi ska ha en fest med massa alkohol, motorcyklar och massa rockabilly musik..vi kommer ge gästerna varsitt shotglas i halsband som present *hehe*

MEN jag tycker att även om man har en fest för nykterister el en fest som är så oseriös den kan bli så kan man ändå tipsa varandra om hur man får den minnes värd..

Sen råka de va så att de tips jag kom på just då va bara alkohol men självklart finns de tips som INTE handlar om de..

• Svar på tråden Hur kommer ni se till att festen verkligen blir en FEST att minnas??
  • nikkihag

Haha, förlåt Skäms Svårt det där, det beror på hur väl gästerna känner varandra, gör dom inte det kan det ju bli risk för lite stelhet....

• MondayMorning

Nikkihag; Jag tyckte kommentaren va kul *hihi* Ja det är ju de, och de tror jag alla är lite nervös får inför en fest el middag =0) tror alla varit med om de någon gång..och hur bryter man då bäst stämmingen lixom? =)

• MrsT2011

Först och främst så tycker jag att det är varje gästs skyldighet att plocka fram sitt bästa humör och inte gnälla över bordsplacering och maten som serveras. Själv har jag varit på både jätteroliga och mindre roliga bröllop men alltid hållit god min och varit mitt soligaste och mest festsugna jag!

Men självklart anstränger vi oss för att det ska bli så roligt som möjligt på vårt bröllop. Mitt bästa tips för en lyckad fest är livemusik, jag tycker after ski är bland det roligaste som finns och därför har vi anlitat en trubadur som spelar sån musik. Fullt ös med Creedence, AC/DC och schlager alltså.

I övrigt gör vi en väldigt "snäll" bordsplacering, ingen får sitta bredvid sin respektive men de får åtminstone sitta i grupper av folk som känner varann. Har även försökt tänka till lite kring familjesituation, många singlar på ett och samma ställe och många småbarnsföräldrar tillsammans.

• MondayMorning
    MrsT2011 skrev 2011-03-27 21:28:52 följande:
    Först och främst så tycker jag att det är varje gästs skyldighet att plocka fram sitt bästa humör och inte gnälla över bordsplacering och maten som serveras. Själv har jag varit på både jätteroliga och mindre roliga bröllop men alltid hållit god min och varit mitt soligaste och mest festsugna jag!

Men självklart anstränger vi oss för att det ska bli så roligt som möjligt på vårt bröllop. Mitt bästa tips för en lyckad fest är livemusik, jag tycker after ski är bland det roligaste som finns och därför har vi anlitat en trubadur som spelar sån musik. Fullt ös med Creedence, AC/DC och schlager alltså.

I övrigt gör vi en väldigt "snäll" bordsplacering, ingen får sitta bredvid sin respektive men de får åtminstone sitta i grupper av folk som känner varann. Har även försökt tänka till lite kring familjesituation, många singlar på ett och samma ställe och många småbarnsföräldrar tillsammans.
    Ja live musik är alltid bra =0) Vi hoppas ett par vänner till oss kommer att spela lite =)  vi har tänkt ha helt fri bords plasering...men vi är lite fundersama på hur vi ska ställa alla bord så de blir socialast?? Förslag?
  • TheD
    Chicita skrev 2011-03-27 18:36:23 följande:
    Tja för mig så är alternativ 1, 2 och 3 inte dom viktigaste...

Vi ska inte ha ett bröllop där det är viktigt med alkohol för att få gästerna att slappna av.
    Våra gäster kommer först till kyrkan. Därifrån går vi i samlad tropp till festlokalen ca 200 meter bort.

Sen blir det brudskål och 4 rätters middag. Där middagen är en del av upplevelsen.
    Viin kommer att fyllas på från kannor som bärs fram av serveringspersonalen. Däremot finns vatten fritt tillgängligt på bordet.

Inga lekar. Om det nu inte blir en medeltida 5-kamp trots allt. Men då är det bara för några utvalda gentlemän, alla andra får titta på. 

Jag tror inte att man skapar en bra stämning genom alkohol.
    Och alla uppskattar inte musik med fart i.
    Däremot skapar man bra stämning genom att tänka igenom vad man har för gäster och verkligen jobba igenom bordsplaceringen så att alla har någon dom känner igen i närheten, samt folk med liknande intressen eller samma typ av humor nära sig. 
    Håller med. Jag är 24 och fest med alkohol intresserar mig inte, inte på det sättet som verkar framgå när jag sedan fortsätter och läser de svar TS ger dig.

Och orden "Fest utan alkohol är ingen fest alls" är så fel det kan bli! Men alla har en egen definition av ordet "fest" Flört

Sen som någon skrev att man hoppas att gästern kan hålla mun och inte gnälla över maten, bordsplacering eller att färgvalet är fel Tungan ute Om jag hör någon öppna munnen så kommer jag få psykbryt!!! Och ja, då kommer Bridezilla i kombination med en kvinna med den värsta tänkbara mensvärken fram!!!

Skrattande
  • Hotlena

Hej allihop! =)
    Ja det är tydligt att olika människor har olika syn och "behov" av alkohol. Vi kommer att ha fri alkohol och förväntar oss att det kommer drickas rätt friskt. Själva ska vi hålla oss till 1-2 glas och förmodligen lämna festen medan den fortfarande pågår. =) Festen är mest för gästerna så vi ska försöka anpassa den till vad dom skulle tycka om. Och många av våra vänner tycker om alkohol =)

I övrigt så är jag gärna med här för att få lite tips. Vi ska gifta oss 2013 så jag har inte det minsta bråttom, men det är aldrig för tidigt att börja ta in tips!
    Jag tror att bordsplaceringen är viktig, att försöka se vad gästerna behöver, om någon är extra blyg att se till att denne får sitta bredvid någon den känner bra till exempel.   

• In Wonderland

Som gäst är det roligt att få ett festhäfte tycker jag. Kanske lite rolig info om gästerna (utifall att dessa inte känner varandra) och om er som brudpar. Kanske några sånger. Det kan också vara roligt med en lek, om den involverar alla gästerna. För mig är det också  jätteviktigt med bra musik då jag hoppas stå och studsa på dansgolvet hela kvällen.

• TheD
    In Wonderland skrev 2011-03-27 23:48:22 följande:

Som gäst är det roligt att få ett festhäfte tycker jag. Kanske lite rolig info om gästerna (utifall att dessa inte känner varandra) och om er som brudpar. Kanske några sånger. Det kan också vara roligt med en lek, om den involverar alla gästerna. För mig är det också  jätteviktigt med bra musik då jag hoppas stå och studsa på dansgolvet hela kvällen.

Oj, vad vi är olika. Som gäst vill jag inte det ska vara lekar eller sånger :) Och det kommer vi inte på bröllopet iaf då vi inte förstår varför man ska ha det... :)

Musiken ska vara blandad men klassisk så att alla känner sig välkomna men det viktigaste är att brudparet gillar ALLT!
  • In Wonderland

TheD: Haha ja det var skillnad :) Men det är det som är charmen med bröllop tycker jag. Inget är det andra likt och alla lägger sin personliga touch på bröllopet som speglar vem de är och vad de tycker om Glad

• Sebastiána

Jag tror inte alls att man måste ha alkohol för att det ska bli en bra fest. De flesta av mina gäster är nykterister, men de festligaste människor jag känner! Vi kommer ändå att bjuda på alkohol. Vi har fri bar med öl, vin, 2 drinkar med alkohol och en jättegod utan. Våra tankar är såhär:

Mycket mat
    Mycket dricka (både med och utan alkohol, det ska inte kännas att det håller på att ta slut)
    Ösig livemusik
    Sång vid bordet (bandet spelar till bordsvisorna, som INTE är snapsvisor)
    Buffé, så att man får röra på sig lite och mingla lite med andra gäster

Ja, vi har ju inte gjort detta innan så vi vet inte om det funkar

• Dejli

Det beror ju på va du menar med partystämning... själv tycker jag att ett bröllop är en högtidlig tillställning och att fyllefester finns det så många andra tillfällen att ha om man gillar det...

Vi har många bekanta som är rätt glada i öl, och vi är inte på något sätt nykterister själva... men om någon skulle dricka så mkt på vårt bröllop att de tappar behärskningen (inte kan stå upprätt, börjar spy, är otrevlig mot någon etc) då är det raka vägen ut från lokalen. När den dagen kommer vill vi ha våra äldre släktingar med, de som vill och orkar, och föräldrar och småsyskon. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min bröllopsfest urartade, som den gärna gör med kombinationen fri sprit/alkohol och drickaglada festdeltagare.

Så nja... alkohol gör ingen fest. Däremot håller jag med om att det kanske får gästerna att slappna av om de är av den stela sorten.

Men som någon föreslog, om ni inte vill ha middag - ha inte det! Det är väl helt bortkastade pengar isf... ha ett rikligt snacksbord som inte bara har chips och godis, utan massor med lite matigare plocksaker - snittar, minipiroger, kanske grillad kyckling etc. Och börja med att uppmana folk att äta och mingla lite, och inte servera något med hög alkoholhalt till att börja med. Om alkohol är så viktigt för er så finns det säkert de som gärna dricker lite för mkt i sällskapet, och då är det nog bra om de har lite i magen först.

Och jag är nog lite som TheD. Jag är allergisk mot en massa lekar och allsånger (förutom någon snapsvisa).
    Om brudparet älskar det så får man väl härda ut, men jag slipper helst...

En tipspromenad eller "lär känna-lek" i väntan på att brudparet dyker upp har jag heller inget emot. Se bara till att det finns gott om sittplatser och lite tilltugg om det är så att ni dröjer efter vigseln (t ex för fotografering eller dylikt). Inget får stämningen att dö så mkt som att man får stå och vara hungrig. Antagligen har folk lite att prata om efter vigseln, så se till att humöret hålls uppe.

Jag tycker det som gör en bra fest av det högtidligare slaget, om det är sittande middag, är att det är bra flyt på serveringen/självserveringen så att man inte behöver vänta för mkt. Det ska vara bra tempo på eventuella tal och upptåg för att hylla brudparet/jubilaren (beroende på vilken sorts fest det är) vilket kräver en rutinerad toastmaster om det är många som tänker hålla tal. Vällagad mat - måste verkligen inte vara "fin" eller dyr, bara den är vällagad. Hellre en riktigt god och välgjord soppa än en slafsig oxfilé med dyra tillbehör.

Bra musik - gärna ett duktigt liveband. Kanske värt att lägga pengarna där istf på middagen om det är "efterfesten" som är det viktigaste.

• MondayMorning
    Dejli skrev 2011-03-28 09:24:32 följande:
    Det beror ju på va du menar med partystämning... själv tycker jag att ett bröllop är en högtidlig tillställning och att fyllefester finns det så många andra tillfällen att ha om man gillar det...

Vi har många bekanta som är rätt glada i öl, och vi är inte på något sätt nykterister själva... men om någon skulle dricka så mkt på vårt bröllop att de tappar behärskningen (inte kan stå upprätt, börjar spy, är otrevlig mot någon etc) då är det raka vägen ut från lokalen. När den dagen kommer vill vi ha våra äldre släktingar med, de som vill och orkar, och föräldrar och småsyskon. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min bröllopsfest urartade, som den gärna gör med kombinationen fri sprit/alkohol och drickaglada festdeltagare.

Så nja... alkohol gör ingen fest. Däremot håller jag med om att det kanske får gästerna att slappna av om de är av den stela sorten.

Men som någon föreslog, om ni inte vill ha middag - ha inte det! Det är väl helt bortkastade pengar isf... ha ett rikligt snacksbord som inte bara har chips och godis, utan massor med lite matigare plocksaker - snittar, minipiroger, kanske grillad kyckling etc. Och börja med att uppmana folk att äta och mingla lite, och inte servera något med hög alkoholhalt till att börja med. Om alkohol är så viktigt för er så finns det säkert de som gärna dricker lite för mkt i sällskapet, och då är det nog bra om de har lite i magen först.

Och jag är nog lite som TheD. Jag är allergisk mot en massa lekar och allsånger (förutom någon snapsvisa).
    Om brudparet älskar det så får man väl härda ut, men jag slipper helst...

En tipspromenad eller "lär känna-lek" i väntan på att brudparet dyker upp har jag heller inget emot. Se bara till att det finns gott om sittplatser och lite tilltugg om det är så att ni dröjer efter vigseln (t ex för fotografering eller dylikt). Inget får stämningen att dö så mkt som att man får stå och vara hungrig. Antagligen har folk lite att prata om efter vigseln, så se till att humöret hålls uppe.

Jag tycker det som gör en bra fest av det högtidligare slaget, om det är sittande middag, är att det är bra flyt på serveringen/självserveringen så att man inte behöver vänta för mkt. Det ska vara bra tempo på eventuella tal och upptåg för att hylla brudparet/jubilaren (beroende på vilken sorts fest det är) vilket kräver en rutinerad toastmaster om det är många som tänker hålla tal. Vällagad mat - måste verkligen inte vara "fin" eller dyr, bara den är vällagad. Hellre en riktigt god och välgjord soppa än en slafsig oxfilé med dyra tillbehör.

Bra musik - gärna ett duktigt liveband. Kanske värt att lägga pengarna där istf på middagen om det är "efterfesten" som är det viktigaste.
    Ja de handlar nog om hur man ser på själva bröllopet, för oss är vigseln de allvarliga men festen och de efteråt ser vi som en rätt oseriös grej..vi skulle själva dö av uttråkighet på att vanligt bröllop *Ler* Men vi är aldrig speciellt allvarliga å andra sidan..=0) 

Sen beror de på vart man ska gifta sig med, gifter man sig som vanligt och har festen i en bygdegård el nått då hade jag med skämts om mina vänner hade spytt mm..men vi ska gifta oss på en jättestor mc träff och festen kommer vara ett partytält mitt på campingen bland massa motorcyklar och fulla människor..så att ha nått mera seriöst krockar så att säga..men hade vi valt vanligt bröllop hade jag med skämts som du säger...

Såna lära känna lekar och sånger mm är jag inte så mycket för heller, el ärligt sagt är jag UR DÅLIG på att komma på dom mm och dra igång dom..så jag har faktiskt sagt till min huvudtärna som är född underhållare att fråga gästerna om de vill ha de och i så fall får du fixa de...*S* vilket hon gjorde med lycka, vilket gjorde mig väldigt nöjd =0P Så två av mina tärnor är oxå toastmastrar så att säga =0) 
  • lovis80

Varför inte slå till på en grillning?? antingen vanligt kött eller helgrillad gris/vildsvin med tex potatisgratäng eller potatissallad på färskpotatis med lite goda tillehör, enkelt att göra själv i förväg om man vill.

Era vänner är troligtvis ganska så lika er så de kommer säkert känna sig mest bekväma i den situation som ni känner er bekväma i. Gå er egen väg som gör er dag till den ni vill att den ska bli. Varför inte köra en jäger till fördrink och skippa förrättenGlad 

Ett exempel på bröllopstårta som kanske passar er:

Svar på tråden Hur kommer ni se till att festen verkligen blir en FEST att minnas??