• MondayMorning

Hur kommer ni se till att festen verkligen blir en FEST att minnas??

Hejsan, alla har vi varit på tillställningar men där stämmningen inte alls blivit den party stämmning som va tänkte, ex på just bröllop, födelsedagar mm...

Detta kan ju hända även de bästa.....Så därför ville jag starta en tråd där vi kan tipsa och skriva om hur man kan se till att festen verkligen blir en fest att minnas. För oss som vill ha ett sånt bröllop såklart..

Mina Tips.

1, de till att gästerna får lite alkohol i sig direkt vid ankomst innan middagen..annars kan de va svårt komma igång efter en stor middag..

2, att man har nära till dricka gärna vin och öl direkt på borden

3, att de fram går tydligt vart drickat står och om de är fritt el vad de kostar. och att de är öppet från start..

4, att inte dra ut på middagen allt för länge

5, gärna ha paus efter middagen och till fika kanske med någon lek mm

6, BRA musik med FART i..

// Mondag morning 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-28 09:26
    Alltså det är självklart att man inte behöver alkohol.....men för oss är de självklart att vi ska ha en fest med massa alkohol, motorcyklar och massa rockabilly musik..vi kommer ge gästerna varsitt shotglas i halsband som present *hehe*

MEN jag tycker att även om man har en fest för nykterister el en fest som är så oseriös den kan bli så kan man ändå tipsa varandra om hur man får den minnes värd..

Sen råka de va så att de tips jag kom på just då va bara alkohol men självklart finns de tips som INTE handlar om de..

• Svar på tråden Hur kommer ni se till att festen verkligen blir en FEST att minnas??
  • Chicita

Tja för mig så är alternativ 1, 2 och 3 inte dom viktigaste...

Vi ska inte ha ett bröllop där det är viktigt med alkohol för att få gästerna att slappna av.
    Våra gäster kommer först till kyrkan. Därifrån går vi i samlad tropp till festlokalen ca 200 meter bort.

Sen blir det brudskål och 4 rätters middag. Där middagen är en del av upplevelsen.
    Viin kommer att fyllas på från kannor som bärs fram av serveringspersonalen. Däremot finns vatten fritt tillgängligt på bordet.

Inga lekar. Om det nu inte blir en medeltida 5-kamp trots allt. Men då är det bara för några utvalda gentlemän, alla andra får titta på. 

Jag tror inte att man skapar en bra stämning genom alkohol.
    Och alla uppskattar inte musik med fart i.
    Däremot skapar man bra stämning genom att tänka igenom vad man har för gäster och verkligen jobba igenom bordsplaceringen så att alla har någon dom känner igen i närheten, samt folk med liknande intressen eller samma typ av humor nära sig. 

• Jag han

Jag skulle vilja göra lite små saker för gästerna. Inget särskilt men som exempelvis:
    Filtar till rökande gäster (eller om de bara vill ta luft)
    Paraplyer
    litet "vid behov" kit på toaletterna med lite plåster, nål o tråd, tamponger, alvedon

Så inget avancerat, men ändå nåt som gäster uppskattar.

• MondayMorning
    Chicita skrev 2011-03-27 18:36:23 följande:
    Tja för mig så är alternativ 1, 2 och 3 inte dom viktigaste...

Vi ska inte ha ett bröllop där det är viktigt med alkohol för att få gästerna att slappna av.
    Våra gäster kommer först till kyrkan. Därifrån går vi i samlad tropp till festlokalen ca 200 meter bort.

Sen blir det brudskål och 4 rätters middag. Där middagen är en del av upplevelsen.
    Viin kommer att fyllas på från kannor som bärs fram av serveringspersonalen. Däremot finns vatten fritt tillgängligt på bordet.

Inga lekar. Om det nu inte blir en medeltida 5-kamp trots allt. Men då är det bara för några utvalda gentlemän, alla andra får titta på. 

Jag tror inte att man skapar en bra stämning genom alkohol.
    Och alla uppskattar inte musik med fart i.
    Däremot skapar man bra stämning genom att tänka igenom vad man har för gäster och verkligen jobba igenom bordsplaceringen så att alla har någon dom känner igen i närheten, samt folk med liknande intressen eller samma typ av humor nära sig. 
    Ja jag mena för oss som vill ha en sån fest....middagen är mera ett ont måste hos oss och nått vi gör tills vi kommer till de roliga med lekar, dricka och gå lyssna på live band mm =0) Självklart är de inte alla som vill ha de så.....klart de massa annat man kan göra oxå...du kanske har hela andra tips som jag inte ens tänkt på..tänkt mera på hur man gör den minnesvärd och en bra stämmning =0)
  • MondayMorning
    Jag han skrev 2011-03-27 18:50:01 följande:
    Jag skulle vilja göra lite små saker för gästerna. Inget särskilt men som exempelvis:
    Filtar till rökande gäster (eller om de bara vill ta luft)
    Paraplyer
    litet "vid behov" kit på toaletterna med lite plåster, nål o tråd, tamponger, alvedon

Så inget avancerat, men ändå nåt som gäster uppskattar.
    Ja vids behov kitt är nog rätt bra. =0) Kanske extra blöjor med om man ska ha barn med på bröllopet =0) Filtar är väldigt uppskattat för rökande gäster vet jag som fd rökare =)
  • Chicita
    MondayMorning skrev 2011-03-27 18:55:44 följande:
    Ja jag mena för oss som vill ha en sån fest....middagen är mera ett ont måste hos oss och nått vi gör tills vi kommer till de roliga med lekar, dricka och gå lyssna på live band mm =0) Självklart är de inte alla som vill ha de så.....klart de massa annat man kan göra oxå...du kanske har hela andra tips som jag inte ens tänkt på..tänkt mera på hur man gör den minnesvärd och en bra stämmning =0)
    Om middagen är ett ont måste hos er så kan ni ju hoppa över den.
    Kör på lite lättare plockmat istället då som klarar att stå framme under lång tid. Kanske hälla is i stora flata behållare och ställa fat ovanpå där gästerna kan gå och plocka under kvällens gång.
    Och sen köra igång med lekar och party direkt...

Men det är inte riktigt min stil.
    Det är nog en 20 år sen som jag gillade festandet bäst.
    Nu är det middagen som är höjdpunkten för oss. Så jag har nog inte så mycket att bidra med om det är drickandet och baren som är det viktigaste för dig...

Lycka till ändå och jag hoppas att du får det som du önskar Glad 
  • MondayMorning
    Chicita skrev 2011-03-27 18:59:43 följande:
    Om middagen är ett ont måste hos er så kan ni ju hoppa över den.
    Kör på lite lättare plockmat istället då som klarar att stå framme under lång tid. Kanske hälla is i stora flata behållare och ställa fat ovanpå där gästerna kan gå och plocka under kvällens gång.
    Och sen köra igång med lekar och party direkt...

Men det är inte riktigt min stil.
    Det är nog en 20 år sen som jag gillade festandet bäst.
    Nu är det middagen som är höjdpunkten för oss. Så jag har nog inte så mycket att bidra med om det är drickandet och baren som är det viktigaste för dig...

Lycka till ändå och jag hoppas att du får det som du önskar Glad 
    Ja de är sant de kan man ha, de vore rätt enkelt ju...de va en ide jag absolut ska tänka på =0) De skulle nog passa oss väldigt bra, tack =)  

Vi kommer försöka få barn efter bröllopet och vi har folk som kommer hem efter över ett års resande och är slut på massa sjukdomar då..så bröllopet är som ett firande för rätt mycket för oss..så därför vi vill ha en riktg stor fest bara..för sen börjar allvar med bebis, jobb för mig igen efter långt upphåll och få se  familjen för första gången på ett år =0D  Sen tror jag lite att de har nog med åldern att göra kanske..för 20 årsen gick jag och sambon i lågstadiet typ ;0P
  • Chicita
    MondayMorning skrev 2011-03-27 19:11:58 följande:
    Ja de är sant de kan man ha, de vore rätt enkelt ju...de va en ide jag absolut ska tänka på =0) De skulle nog passa oss väldigt bra, tack =)  

Vi kommer försöka få barn efter bröllopet och vi har folk som kommer hem efter över ett års resande och är slut på massa sjukdomar då..så bröllopet är som ett firande för rätt mycket för oss..så därför vi vill ha en riktg stor fest bara..för sen börjar allvar med bebis, jobb för mig igen efter långt upphåll och få se  familjen för första gången på ett år =0D  Sen tror jag lite att de har nog med åldern att göra kanske..för 20 årsen gick jag och sambon i lågstadiet typ ;0P
    Det har säkert med åldern att göra...
    För 20 år sen gick jag på gymnasiet ;)

men huvudsaken är ju att ni och era närmaste får det firande som passar er :) 
  • nikkihag

Om det ska vara minnesvärt så kanske inte alkohol är det bästa....

• MondayMorning
    nikkihag skrev 2011-03-27 19:15:47 följande:
    Om det ska vara minnesvärt så kanske inte alkohol är det bästa....
    hahahaha De va lite skojsigt faktiskt *S*
  • MondayMorning
    Chicita skrev 2011-03-27 19:14:25 följande:
    Det har säkert med åldern att göra...
    För 20 år sen gick jag på gymnasiet ;)

men huvudsaken är ju att ni och era närmaste får det firande som passar er :) 
    Tack =0) Desamma =)
Svar på tråden Hur kommer ni se till att festen verkligen blir en FEST att minnas??