passionsblomman skrev 2011-03-30 12:38:01 följande:
Priser har i allra högsta grad med anställningstrygghet, arbetsvillkor och ärlig eller oärlig kinkurrens att göra. Det gäller allt som köps och säljs på alla marknader. det borde verkligen inte vara någont konstigt att tala om i en tråd där man pratar om och i den här tråden också ifrågasätter ett uppgivet pris.
Jag försöker påvisa olika faktorer som spelar roll för prissättningen-och vart jag vill komma med det, är att ge en hjälp på vägen till att förstå vad saker kostar och varför. det har jag gjort på BT i flera år.
Det brukar sällan vara någon svårighet att göra sig förstådd, och folk brukar vara glada för hjälpen, bla då det är en vanligt spridd myt att "så fort man säger bröllop blir det dyrare".
Men det är också vanligt att man får för sig att de dyrare floristerna alltid är de som är "hutlösa". När det kanske är precis tvärtom. Det hutlösa kan istället vara att sätta priser långt under det rimliga, medan man själv ändå tjänar, för att man tex inte ger sin personal avtalsenliga löner. Det tåls att berättas oom och belysas. Särskilt i branscher med bevisat mycket svarthandel, som blomsterbranschen, frisör, taxi osv.
Du behöver inte göra detta till en diskussion utan ände, men det hade varit uppfriskande om du kunde tagit till dig vad det faktiskt var jag frågade deig från början. Hela den funderingen uppstod ur att du formulerade dina upplysningar rätt oklart. Det är inget illa menat att man frågar vad någon menar med ett inlägg.
Samtalen om priser och oilka infallsvinklar på det, pågår förresten hela tiden och exempel som inte direkt berör exakt något du har skrivit är fullt tillåtet-och kan vara väl så relevant.
Att hamna i tidernas tjafs med dig, är det verkligen ingen vits med-och jag tycker ärligt talat att du själv känns rätt snarstucken, och helt ointresserad av att förstå vad jag menar.
Att samtala och vrida och vända på en sak, kan vara både nyttigt, motiverat och nödvändigt, men det kräver någon slags ömsesidighet. Jag drar ett streck här.
--------------------------------------streck------ -------------------------------------------------- ----------------
Handlar inte om att jag inte förstår vad du menar, det gör jag. inte heller har jag tagit illa upp av dina frågor och utläggningar i ämnet, sådant bekommer mig inte direkt.
Jag har endast ett behov av att förklara mina upplevelser så att andra förstår , inte för att säga emot dig - det har jag ingen anledning att göra. Som jag sade tidigare, det ger mig ingenting - helt meningslöst!