• Ylviz

Stolsöverdrag

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stolsöverdrag
  • Ylviz

Bra tips!
    Var köper man så billiga lakan? och hur gör jag sedan på det absout lättaste sättet? Glad

• Pinkgrape
    Ylviz skrev 2011-03-25 23:05:36 följande:
    Bra tips!
    Var köper man så billiga lakan? och hur gör jag sedan på det absout lättaste sättet? Glad
    Jag kan svara att lakan för 19kr, "knoppa", finns på Ikea :D

Det andra kan jag dock absolut inte svara på :P
  • Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-03-25 22:58:09 följande:
    Åh, smart, det hade jag inte tänkt på :) Då kanske jag ska göra det faktiskt.
    Köpa sidenband i rosa/grönt och knyta runt också.
    Om du kan låna en stol från lokalen (eller i alla fall åka dit och fota och mäta) så kan du ju mäta ut vart på överdraget som du ska ha bandet, och sy fast det lite försiktigt i sidosömmarna (eller ett par stygn mitt på)så hjälper det till att hålla det på plats också ju... 
    Alltså så att det inte bara glider ner och lägger sig på sitsen när nån sätter sig 
  • Pinkgrape
    Chicita skrev 2011-03-25 23:06:43 följande:
    Om du kan låna en stol från lokalen (eller i alla fall åka dit och fota och mäta) så kan du ju mäta ut vart på överdraget som du ska ha bandet, och sy fast det lite försiktigt i sidosömmarna (eller ett par stygn mitt på)så hjälper det till att hålla det på plats också ju... 
    Alltså så att det inte bara glider ner och lägger sig på sitsen när nån sätter sig 
    Får massor med bra tips här, det ska jag definitivt tänka på, tack så mycket :)
  • Amejuli

Jag röstade för stylat, men det var nog mest för jag fick upp bilder på sådana där puffiga med mycket tyg som hänger ner över stolsryggen med rosett runt i huvudet. Det tycker jag ser lite 80 ut precis som någon annan skrev. Men nu när jag läste hur andra hade gjort här och sytt lite enklare släta varianter så tänker jag att det nog kan vara riktigt fint.
    Men allt hänger väl på vilken känsla man vill få fram antar jag.

• Pinkgrape
    Amejuli skrev 2011-03-25 23:17:31 följande:
    Jag röstade för stylat, men det var nog mest för jag fick upp bilder på sådana där puffiga med mycket tyg som hänger ner över stolsryggen med rosett runt i huvudet. Det tycker jag ser lite 80 ut precis som någon annan skrev. Men nu när jag läste hur andra hade gjort här och sytt lite enklare släta varianter så tänker jag att det nog kan vara riktigt fint.
    Men allt hänger väl på vilken känsla man vill få fram antar jag.
    Jag håller definitivt med! Men stolarna i lokalen där vi ska vara är rent gräsligt fula och mer 80-tal kan det inte bli :P Då känns någon form av överdrag som snäppet bättre :)
  • Ylviz

Hur blir ett lakan ett stolsöverdrag utan att jag blir ett syproffs innan alternativ slänger symaskinen i väggen och gömmer mig i ett hörn? Glad
    Behövs symaskin eller kan man bara lägga på lakandet på stolen? Det skulle ju vara bäst att slippa sy, räcker med att jag ska modifiera mina andra kläder ex sy på blå band på strumpebandet, en hyska på brudklänningen och lite pärlor på slöjan Glad

• Chicita
    Ylviz skrev 2011-03-25 23:20:07 följande:
    Hur blir ett lakan ett stolsöverdrag utan att jag blir ett syproffs innan alternativ slänger symaskinen i väggen och gömmer mig i ett hörn? Glad
    Behövs symaskin eller kan man bara lägga på lakandet på stolen? Det skulle ju vara bäst att slippa sy, räcker med att jag ska modifiera mina andra kläder ex sy på blå band på strumpebandet, en hyska på brudklänningen och lite pärlor på slöjan Glad
    Antingen kapar du upp lakanet i remsor ca 40-50 cm breda (tror nog att det räcker att göra det på lakanets bredd, dom behöver troligtvis inte vara längre än 150 cm)
    I så fall viker du in kanten på långsidan och syr raksöm. Det klarar nästan alla som klarar av att trä symaskinen i alla fall *S*
    Sen lägger du bara dom över ryggstödet och ner över dynan...

Annars slänger du helt enkelt lakanet över stolen, knyter en rosett runt ryggstödet och puffar in allt löst tyg under stolen. Det kan kanske räcka till 2 överdrag om man kapar lakanet på mitten i så fall...

• Ylviz

Tack Chicita det låter jättebra. 2 Raksömar fixar jag nog. Måste bara hitta pedalen till symaskinen den försvan i flytten. Annars är det väl bara att använda sån här man strycker  Skrattande

• Chicita
    Ylviz skrev 2011-03-25 23:33:52 följande:
    Tack Chicita det låter jättebra. 2 Raksömar fixar jag nog. Måste bara hitta pedalen till symaskinen den försvan i flytten. Annars är det väl bara att använda sån här man strycker  Skrattande
    Det funkar säkert att använda såna fållband också. Men det blir nog dyrare och jag tror att det är snyggare med en söm där man vikt in kanten två gånger (om du förstår hur jag menar) Då behöver man ju inte zickzacka heller Glad

Leta på din pedal du, annars är det här ett perfekt "arbete" för mammor eller svärmödrar eller andra som gärna vill hjälpa till. Men som man kanske inte vill ha nån direkt hjälp av egentligen {#emotions_dlg.djavulsk}

Min svärmor kommer sy våra "stolstäckare" som jag har börjat kalla dom nu istället för överdrag... Och så ska hon sy långservetter också som ska ligga tvärs över långborden 

Underlättar enormt för mig som annars ändå har typ 2000 saker att sy, men jag får ju skylla mig själv när jag gör det så komplicerat Tungan ute 
  • Ylviz

Jo, det låter snyggt. Kanske skulle fråga svärmor, om jag vågar. Har lovat att hon ska få hjälpa till med dukningen  Glad

• Chicita
    Pinkgrape skrev 2011-03-25 23:40:11 följande:
    Personligen kan jag faktiskt inte ens trä maskinen, så jag kommer nog överlåta det hela till min käre mor och mormor ;)
    Då är dom sysselsatta också och det lämnar dig fri att göra andra saker utan att dom "lägger sig i" Flört
    Ylviz skrev 2011-03-25 23:41:47 följande:
    Jo, det låter snyggt. Kanske skulle fråga svärmor, om jag vågar. Har lovat att hon ska få hjälpa till med dukningen  Glad
    Klart du vågar... Lägg fram det som att "det här är så viktigt så jag vågar inte fråga någon annan än dig"...
    Så får hon känna sig delaktig och oumbärlig också (om hon kan sy alltså, annars ska du nog inte fråga *S*)  
  • zvartaliljan

Jag ska ha lakan över stolarna som är omatchande och hiskeligt fula (stolarna alltså).
    Ska knyta lakan enkelt runt så det blir en fin knut på ryggen. Orkar/hinner inte sy något.
    Jag tycker det är fint och passar in i vårt lantliga/shabby chic bröllop med mycket vitt.

Svar på tråden Stolsöverdrag