knäböja under vigsel?
Knäböjer man under vigsel ?
min blivande vill inte göra det kan man slippa?
någon som vet?
Knäböjer man under vigsel ?
min blivande vill inte göra det kan man slippa?
någon som vet?
Gift er borgerligt istället alla ni som tycker det är så hemskt att knäböja!
Har svårt att tro att det är så många vigslar där man "sluppit" knäböja, tror mer på att man faktiskt inte tänker på att det sker.
Jag har varit på ett flera bröllop (ca 10 st)med vigsel i kyrkan inkl mitt eget tidigare, och alla har knäböjt.
Förstår inte motviljan om det inte är fysiskt.
Vad är det ni tycker är fel med det? en undran bara
Har aldrig reflekterar över det. Men när jag tänker efter så har nog alla gjort det på de bröllop jag har varit på.
Jag bryr mig inte vilket, det enda är väl om det blir svårt med klänningen... kanske trasslar ihop mig och inte kommer upp sen... hahaha...
Jag vet att det fanns med i den "standard" som vi gick igenom med vår präst, men då vi gifter oss utomhus på en strand så komer vi inte att göra det.
Jag ska börja med att säga att jag har absolut inget emot att paren vill ha sin vigselceremoni på ett visst sätt - jag och min blivande man har också önskemål (obs, inte krav, utan önskemål)
MEN
Jag blir så trött på att läsa att par säger att "si tänker vi inte göra", "så tänker vi inte göra" och "vi kräver att det är såhär blabla". En kyrklig vigselakt går (standardmässigt) till på ett visst sätt - följer en mall så att säga. Prästen ansvarar för akten och de delar som ingår i den och det är i samråd med honom/henne som paret kan lägga till/ta bort/ändra saker om prästen tycker att det är ok.
Jag tycker att om paret i fråga inte kan enas med prästen om hur akten ska genomföras, så är det upp till dem att leta efter en annan präst (som KANSKE ser annorlunda på saken) eller välja en annan typ av ceremoni där de medges ha ett större inflytande över utformningen.
(Detta är inte direkt riktat mot TS, utan mer en allmän kommentar i ämnet, då jag upplever att många par tror att de har 100% bestämmanderätt avseende vigselakten.)
Emblas mamma: läs nu igenom inlägg nr 9 igen och se vad det står. Jag tror att du blandat ihop lite.
Att knäböja i vigseln överraskade mig också, men de var väldigt fint och kändes helt rätt. Vi blev vigda inför Gud och det är något jag gärna knäfaller för. Det är en stor dag med stora känslor.