• Dannis

Hur har ni gjort för att uppmuntra gästerna att "mingla"?

Jag och min sambo gifter oss den 27 Augusti i år. Vi har sedan vi varit små, bott i samma område, gått i samma skolor, jobbat tillsammans, nu har vi till och med barn ihop, ändå har våra familjer inte träffats. Första gången kommer troligen bli på självasta bröllopsdagen.
    Jag är rädd för att själva festen kommer bli stel och uppdelad. Att våra släkter kommer hålla sig till varandra, nästan som två olika bröllop i ett och det är självklart inget jag vill.
    Jag drömmer om ett bröllop med lätt stämming och där alla umgås och pratar med varandra.

En sak vi gjort är att i festprogrammet skrivit lite roliga fakta om alla som kommer. Men det måste finnas mer man kan göra för att få folk att mingla. Någon som har tips? Hur har ni själva gjort?

• Svar på tråden Hur har ni gjort för att uppmuntra gästerna att "mingla"?
  • S2011

nu har jag inte varit på jättemånga bröllop, men väl promotioner, installationer och andra högtidligheter där det kryllar av människor som inte känner varandra.

bästa tipset jag har är väl att se till att det finns mingeltid och sen låta folk få sköta det lite själva.
    (de flesta) människor söker sig till andra människor per automatik och så länge det finns en gemensam upplevelse (i detta fall - ert bröllop) - och vädret - att konversera kring så brukar minglandet avklaras med bravur.

väldigt många verkar vara väldigt oroliga över detta med minglandet, pratandet och "mysigheten" emellan och för bröllopsgästerna. för att försöka motverka krystad stämning försöker man därför anordna diverse aktiviteter.
    detta tycker jag är en fin, men onödig, tanke. personligen skulle jag antagligen inte alls tagit lika mycket kontakt, minglat (och nätverkat) under de tillställningar jag varit på om det skulle gås tipspromenad, spelas bingo, boule osv.

en annan sak - vid mitt utbildningsprogram så är man rätt så kär i "sociala dagar": heldagar som innebär att studenter ur olika årskullar träffas (även tsm m programansvariga, årskursansvariga osv) och lär känna varandra. då brukar det också anordnas aktiviteter, men det är under de stilla stunderna (fika eller i "glappen i schemat") som folk faktiskt pratar och lär känna varandra.

hoppsan, vad långt det blev. hoppas det kunde vara till nån som helst nytta iallafall... 

• Blivande fru Swärdh

Så här kommer vi göra: På middan kan ni ju blanda sittplatserna så inte folk grupperar sig. Då blir det direkt att folk måste prata med varann. Man kanske kan ha folk som känner varandra snett mittemot varandra men inte bredvid eller mittemot.
    Men båda våra kretsar är jättesociala så vi är inte oroliga. Lycka till!

• Moster Stina

Var på ett bröllop där man i festprogrammet fick en sida där man skulle samla autografer av folk.
    Och då inte ha det så lätt att man bara letade upp tant Margit, utan det stod en rolig sak man inte riktigt visste om folk. (Även sådana man känner)

Detta har jag prövat på jobbfester och alla tycker att det varit ett kul sätt att prata med folk, så det kan jag verkligen rekommendera.
    Och de som ändå inte VILL göra detta behöver ju självklart inte, men nog brukar det sätta fart på de flesta vad jag märkt.

Har fiskat upp inte mindre än två stövlar!___________________

Har besökt Arvikafestivalen 2 ggr för mycket enligt hans fru_____________________

Tycker inte speciellt mycket om att hålla i döda fågelfoster______________________

Kan säga hur många sateliter det går att se från kl 22:03-22:08__________________

Om man väner lite på denna aktivitet så kan det istället vara en frågetävling (på ett papper eller i programmhäftet) där alla frågor egentligen kräver just rätt person till varje svar. Då gäller det ju verkligen att hitta rätt person också!

Typ:   Hur många sateliter går det mellan karlavagnen och Lyran på en timme?

Vilken flyttfågel anländer sist till Sverige på våren?

Hur många pöltar går det åt till att göra en kolmila?

Lycka till!

• Dannis

Tack för svaren! Gillar tanken med autogtaferna :)

Någon med mer tips och råd?

• Oniq

Vi har äventyrskort/konversationskort.
    Kan skicka pdf om du är nyfiken.

• Dannis
    Oniq skrev 2011-03-23 18:56:47 följande:
    Vi har äventyrskort/konversationskort.
    Kan skicka pdf om du är nyfiken.
    Jättegärna. Tack!
  • förlovadflicka

Varför har inte familjerna träffats? Bjud hem dem samtidigt innan om de inte bor för långt ifrån eller har något annat giltigt skäl att aldrig kunna komma, hade tyckt att det känts jättekonstigt att gå på mitt barns bröllop och träffa dess svärföräldrar för allra första gången om jag ska vara ärlig... 

• MLWSWY

Vi kommer att bjuda våra föräldrar på vinprovning innan, dels för att de ska få träffa varandra och dels för att vi ska få hjälp med att välja vin till maten ;D

Fromwellnesstowedding.spotlife.se

• Dannis

Ja visst är det lite konstigt att de aldrig träffats, speciellt eftersom att vi är från samma lilla område (vi är från landet och våra barndomshem ligger endast 5 km ifrån varandra, vilket är lite där)
    Tänkte att våra föräldrar kanske kunde komma och fika när jag fyller år om någon vecka. För de borde ju ändå träffas innan.

Men alla i släkten kommer så klart inte ha tillfälle att träffa varandra innan bröllopet, men det är ju inte lika konstigt :)

• förlovadflicka
    Dannis skrev 2011-03-23 20:04:24 följande:
    Ja visst är det lite konstigt att de aldrig träffats, speciellt eftersom att vi är från samma lilla område (vi är från landet och våra barndomshem ligger endast 5 km ifrån varandra, vilket är lite där)
    Tänkte att våra föräldrar kanske kunde komma och fika när jag fyller år om någon vecka. För de borde ju ändå träffas innan.

Men alla i släkten kommer så klart inte ha tillfälle att träffa varandra innan bröllopet, men det är ju inte lika konstigt :)
    Nej, så är det nog för de flesta :) Men om ni ska ha bordsplacering så kan ni ju blanda så att man sitter med lite nytt folk. Fast det kanske nån redan skrivit :P 
Svar på tråden Hur har ni gjort för att uppmuntra gästerna att "mingla"?