• Emmilie87

Varför ska det vara så svårt?!

Sen i somras har jag försökt gå ner i vikt, men av nån anledning känner jag mig inte tillräckligt motiverad!
    Fast samtidigt är jag ju jättemotiverad; jag ska ju gifta mig i juli o vill ju känna mig fräsch. Men ändå kan jag inte motstå frestelsen. Varför??

Jag går på Viktväktarna (brevkurs). Har gjort det förut o har då gått ner rätt mkt. Men nu, när det verkligen gäller, då säger det bara stopp!!!

Vad ska jag göra? Hjälp!

• Svar på tråden Varför ska det vara så svårt?!
  • Chicita

Jag vet hur svårt det är...
    I somras tog vi över en hund från en jobbarkompis och jag tappade 10 kilo nästan direkt. Sen kom vintern och jag har stått still. Inte så långa promenader samt många tillfällen att "mysa framför brasan" och liknande har gjort att det inte hänt något alls på vågen. Och det är frustrerande. Samtidigt som jag inte kan låta bli dom där små frestelserna...

Jag MÅSTE ta mig över den där platån. Och för att göra det så måste jag bryta mina gamla mönster.
    Jag måste börja promenera längre och kanske lägga in lite styrketräning också...
    Jag måste försöka sluta "unna" mig godis eller kaffebröd...
    Och jag måste försöka hitta lite mer inspiration för att liksom få "tummen ur"...

Svaret till dig är:
    Bryt gamla mönster. Om du tränar på gym så börja promenera istället ett tag.
    Om du promenerar så börja träna på gym eller simma ett tag. Om man gör samma saker hela tiden så vänjer sig kroppen vid den motionsformen och mängden av motion.

Lycka till 

• Amejuli

Jag tror du kommer se fräsch ut vare sig du går ner eller inte, men jag förstår om det är furstrerande att inte få till någon förändring när man gärna vill.
    Jag tror precis som Chicita att det är bra med förändring över huvud taget. Det brukar få fart på kroppen. Kanske är det bäst att inte ta allt på en gång heller utan bestämma sig för en sak som att DET ska jag iaf hålla.
    Själv har jag svårt att sätta upp förbud för mig själv så som att jag absolut aldrig får äta en viss sak och så där. Jag har helt enkelt ganska dålig karaktär när det gäller sådant även om jag klarar att begränsa mig till viss del. Därför satsar jag istället på att lägga tillnågot istället för att förnjuda något, så som träning. Har lättare för att göra något istället för att låta bli att göra något.
    Men som sagt. Någon typ av förändring och börja med det som känns allra lättast. En liten grej som du känner att du kan klara av så du får lite självförtroende också. Du fixar det!

• Tärna 2011

Bra tips ovan! :) ett till: ta hjälp av din partner, kan ni inte träna/promenera tillsammans? Eller vän/arbetskollega? Lycka till!

• Jag han

samma här...
    Förstår inte hur det kan vara så svårt att ha motivation och styrka. Att inte ens sitt eget bröllop kan få mig att bli peppad.
    Har ju köpt klänning nu också, så nu kan jag inte pendla så mycket varken upp eller ner i vikt.
    Trivs inte alls med min vikt..
    Går snarare upp istället för ner nu. Helt sannslöst.
    Men men.. samtidigt känns det lite dumt att gå ner enbart för vårt bröllop. ska det vara, så ska det ju vara för livet. Blir lätt att man går ner massor i vikt till dagen D, sen ett år senare har man gått upp igen.

Har inget svar till dig förutom att du inte är ensam ;)

• Sebastiána

Usch så svårt det är, fast ändå så lätt... om man bara hittar motivationen. Jag började gå 30 minuter i samband med lunch varje dag och gick ner stadigt i vikt. Sedan gick jag upp lite vid jul men nu är jag snart i form igen . Det är lite krångligt med lunchpromenader när det är is överallt som det är i Norrland nu, så jag är glad att jag lyckats.

Börja med något enkelt, som någon promenad i veckan eller att avstå något lite vad gäller onyttigheter.

• Sebastiána
    Jag han skrev 2011-03-22 18:27:10 följande:
    Men men.. samtidigt känns det lite dumt att gå ner enbart för vårt bröllop. ska det vara, så ska det ju vara för livet. Blir lätt att man går ner massor i vikt till dagen D, sen ett år senare har man gått upp igen.

Har inget svar till dig förutom att du inte är ensam ;)
    Ja, det blir ju lite konstigt om man är smal på bröllopet - och då på alla bröllopsfotom - och sedan går man upp i vikt igen. Blir en konstigh parantes, Då kan man lika gärna vara som man brukar hela tiden. Alla blir vackra på sin bröllopsdag vare sig man går ner i vikt eller inte. När man väl köpt en klänning i en viss storlek gäller det att behålla vikten däremot och varken gå upp eller ner.
Svar på tråden Varför ska det vara så svårt?!