• Kickan85

Tyskland? Handla all dryck?

Hellu!
    Tänkte få lite tips....
    Vill bila ner till Tyskland och handla all dryck inför bröllopet... varts ak man åka??.. och hur mycke har ni köpt?
    Va la ni ut?
    Tack ;)
    Kramar i massa

• Svar på tråden Tyskland? Handla all dryck?
  • AnnC81

Kom på ett annat tips, kolla datumet på det ni köper! Det var kort datum på en del grejer. Det är ju tråkigt att ha massa över om det inte håller så länge..

21 maj 2011
  • Helena Mikael
    Kickan85 skrev 2011-03-22 07:43:28 följande:
    ringde nyss och checkade, tydligen får man köpa mycket mer om det är bröllop eller 50 år kalas...
    ska kolla lite till :)
    tack för alll hjälp :)
    när gifter ni er?
    Vi gifter oss 9 Juli, ni då?
    Vi har ju sån tur att en vän till familjen kör långtradare nere i Tyskland, så nästa gång han vänder mot Sverige åker han via Calles och hämtar upp vår beställning.
    Vi beställer & betalar via nätet, super super bra!
  • Sebastiána

Vi utgår från Eslöv.

Hur åker man? Tar man bilen över bron och sedan färja mellan Rödby och Puttgarten eller kan man ta en färja direkt från Sverige till Tyskland på ett smidigt sätt?

Vad jag förstår kostar det inte så mycket att ta färjan över. Broavgiften känns lite sur däremot.

• Sebastiána
    AnnC81 skrev 2011-03-22 08:22:29 följande:
    Vi var i Tyskland i helgen, hade skrivit ut Calles reklamblad för mars där allt vi skulle ha fanns med. När vi skulle ta färjan över till Puttgarden så fick vi ett reklamblad för bordershoppen i hamnen och såg att vissa grejer var billigare där. Jag var glad över att jag hade Calles alla priser med mig för då kunde vi lätt och snabbt jämföra priserna (lättast att jämföra i DKK), så vi var alltså både på bordershoppen och Calles. Sparade nog in några hundralappar på det när det är så stor mängd det handlar om, så det är ett tips! Och jäklar vad stor den där bordershoppen är, 3 våningar labyrint!!
    21 maj 2011
    Vi ska nog handla på Bordershopen. Den ligger ju nära så man har bättre med tid. Om man åker tillbaka inom en viss tid får man lite pengar tillbaka på färjan vad jag hört.

En annan sak som är bra är att man kan beställa öl och cider i förväg och bara plocka upp det, så kan man springa omkring och leta sprit inne i affären sen
  • AnnC81
    Sebastiána skrev 2011-03-22 11:27:18 följande:
    Vi ska nog handla på Bordershopen. Den ligger ju nära så man har bättre med tid. Om man åker tillbaka inom en viss tid får man lite pengar tillbaka på färjan vad jag hört.

En annan sak som är bra är att man kan beställa öl och cider i förväg och bara plocka upp det, så kan man springa omkring och leta sprit inne i affären sen
    Vi var ju som sagt på båda och hann med att åka färjan tillbaka inom 3 timmar så vi fick våra 200 DKK att handla för på båten ;) Men så var vi ju väldigt snabba med, vi visste exakt vad vi skulle ha så inget velande runt inte ;)
    21 maj 2011
  • Sebastiána
    AnnC81 skrev 2011-03-22 11:30:51 följande:
    Vi var ju som sagt på båda och hann med att åka färjan tillbaka inom 3 timmar så vi fick våra 200 DKK att handla för på båten ;) Men så var vi ju väldigt snabba med, vi visste exakt vad vi skulle ha så inget velande runt inte ;)
    21 maj 2011
    Det är väl det som gäller. Att veta vad man ska ha.
  • AnnC81
    Sebastiána skrev 2011-03-22 11:54:09 följande:
    Det är väl det som gäller. Att veta vad man ska ha.
    Ja det får man nog ha bestämt sig för innan, annars blir det bara rörigt :/ Lite svårt att tänka när man väl är där, mycket folk och såååå mycket att välja på..
    21 maj 2011
  • Sebastiána

Hur är det med Sassnitz? Borde man inte kunna ta färjan mellan Trelleborg och Sassnitz och shoppa där?

• Kickan85

Oh va härligt.. :) Grattis Helena Mikael...
    Jag och min Mikael gifter oss den 11 Juni..

Ska kolla upp de där med färjan, låter ju bra att kunna få pengarna tillbaka inom en viss tid. :)

• Sebastiána
    AnnC81 skrev 2011-03-22 08:22:29 följande:
    Vi var i Tyskland i helgen, hade skrivit ut Calles reklamblad för mars där allt vi skulle ha fanns med. När vi skulle ta färjan över till Puttgarden så fick vi ett reklamblad för bordershoppen i hamnen och såg att vissa grejer var billigare där. Jag var glad över att jag hade Calles alla priser med mig för då kunde vi lätt och snabbt jämföra priserna (lättast att jämföra i DKK), så vi var alltså både på bordershoppen och Calles. Sparade nog in några hundralappar på det när det är så stor mängd det handlar om, så det är ett tips! Och jäklar vad stor den där bordershoppen är, 3 våningar labyrint!!
    21 maj 2011
    Vi har tänkt handla på Bordershop, men en del av det vi vill ha finns inte där utan på Calles. Hur nära ligger Calles?
  • AnnC81
    Sebastiána skrev 2011-03-22 13:15:37 följande:
    Vi har tänkt handla på Bordershop, men en del av det vi vill ha finns inte där utan på Calles. Hur nära ligger Calles?
    Calles ligger ungefär 8 minuters bilväg från bordershoppen :)
    21 maj 2011
  • Sebastiána
    AnnC81 skrev 2011-03-22 17:27:25 följande:
    Calles ligger ungefär 8 minuters bilväg från bordershoppen :)
    21 maj 2011
    Aha! Då kanske vi hinner med den också. Jag vill gärna ha Briska cider på bröllopet och den har de på Calles men inte på Bordershop.
  • marina86

Vi åker på lördag från gbg ner till helsingborg - helsingör vidare till rödby och över till puttgarden. Handlar på bordershop för de ligger precis vid hamnen så de känns smidigt å dom har ju bra priser.

båt biljett kostar 845 kr, bordershopen är bra med tanke på utgångsdatum som någon skrev för där säljer dom ut de som har kort utgångsdatum, en platta med cider 30 kr och då går dom inte ut förrän i maj efter vårt bröllop så dom verkar ha koll på datumet!

Däremot om man åker från gbg till kiel så handlar man troligtvis på citti som inte alls är särskilt billiga och där var de massa alkohol med kort utgångsdatum. Cider flak som bara hade en månad kvar i hållbarhet.

Man kan ju åka till bordershopen i sassnitz då åker man från trelleborg men tror att dom har sämre utbud och sen är båtresan lång.

Om man åker över bron å ska till puttgarnden så är de väll avgift i danmark för att åka över stora bält (tror den heter så)?? Inte säker men de kankse man ska kolla först!!

Lycka till!

• MLWSWY

Vart bor ni någonstans? Bor ni nära gränsen till danmark skulle vi fundera på att åka, men vi bor i västerås, så de är billigare att köpa på systemet!

Visste ni att ni får lämna tillbaka de som inte dricks upp inom två veckor om ni handlar på systemet? På så sätt kommer ni kunna få tillbaka endel av de pengarna som ni lagt ut! eftersom man köper mer för att de inte ska ta slut ;)

Läs gärna min bröllopsblogg!
    fromwellnesstowedding.spotlife.se

• AnnC81

Angående det här med datum, jag såg de cider som de sålde ut för 30 kr som gick ut 14 maj. Och det är ju grymt bra. Cidern vi köpte till ordinarie pris gick ut 28 juni, och vinet vi köpte gick också ut i juni. Inte alla sorter som har kort datum, men det kan ju vara bra att kolla om man nu har i tanke att köpa så mycket att man räknar med att få massa över för då vill man ju gärna att det ska kunna hålla ett tag :)

21 maj 2011
Svar på tråden Tyskland? Handla all dryck?