• Cammee

"objudna" gäster!!!!

BlackWIngedAngel skrev 2011-04-09 14:08:13 följande:
    "Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år."

"Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt."

Så nej, du får inte bjuda en 18-åring på alkohol hursomhelst på en fest. Det är en mindre mängd som gäller, man ska äta på plats och det ska vara under ordnade förhållanden. Att bjuda en 18-åring på alkohol lika obegränsat som för en 20-åring kan knappast räknas som varken en mindre mängd eller ordnade förhållanden.
    Bryr sig verkligen folk om sånt här?
    Den som vill och får dricka av sina föräldrar får gärna göra det på mitt bröllop. Jag hade själv inte velat sitta nykter om jag var på fest eller bröllop när jag var yngre. Från jag var 15 och uppåt började jag dricka på släktfester och liknande, samma för alla andra i min släkt ungefär. Typiskt om polisen skulle komma över, då är det inte lika bra, men vem orkar bry sig :S
Svar på tråden "objudna" gäster!!!!