Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?
Först och främst, förlåt för så långt inlägg!
Vad jag förstår, rätta mig gärna om jag har fel, så blir slutsumman på lokal+mat osv detsamma för stadsalternativet som för "landsalternativet"? Skillnaden är att i staden är det dels närmare och dels får ni mer fixat utifrån, och dyrare kuvertavgift. På landet längre avstånd, mer att fixa själv och billigare kuvertavgift.
Ni skrev någonstans att ni räknar med att gästerna måste ta taxi till "landet" och att det alltså med den utgiften tillsammans med den billigare avgiften blir samma som kuvertavgiften för stadsalternativet?
Jag vill egentligen bara kolla om jag hänger med i svängarna och förtydliga lite, för det känns lite rörigt i tråden. :-P
Sedan tycker jag att det är synd att även om det är en väldigt känslig fråga det ska behöva bli så otrevlig stämning från både de för och emot kuvertavgift. Särskilt som åsikter kring själva kuvertavgiftens vara och inte vara undanbetts.
Personligen har jag inte emot kuvertavgift men jag hade nog bara lagt 500+ kr/person om det var mina syskons bröllop, eller MBs syskons. Bästa vänner kanske också. Men "vanliga" vänner... Det känns i fickan, även om jag inte vill låta snål. 2-300 kr däremot hade jag definitivt betalat för att gå på vänners bröllop. Inget snack om den saken. Transport hade jag nog fixat iaf. Antingen åker man fyra personer och delar på taxi eller så har man någon kompis som kommer och hämtar en mitt i natta. Det fixar sig nog.
Men ni känner ju gästerna bäst. De som har svagare ekonomi kanske är villiga att spara i några månader för att få gå på ert bröllop även med en 600 kr avg. Vad brukar avgiften ligga på i sällskapet?
Jag får tydligen se mig som bröllopsliberal eftersom jag anser att kuvertavgift, pengar till bröllopsresa/husrenovering eller vanliga presenter, alla exemplen är helt i sin ordning. Och ja, jag skulle aldrig gå tomhänt på ett bröllop (om det inte var kuvertavgift). Självklart vill jag ge brudparet någonting, och gärna något de önskar (dvs inte något som ställs i garaget eller återlämnas), även om det råkar vara pengar i någon form. Presentkort brukar ju de flesta tycka är okej, varför inte presentkort på husbygget eller resan?