• Piiiip

Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

Det är skillnad mellan kuvertavgift och gåva. En gåva är något man ger för att man vill, av fri vilja. Priset på gåvan är sekundärt, och den som ger kan faktiskt ge precis det den känner för eller som dennes plånbok klarar med. En kuvertavgift är ett tvång. Något man måste betala för att få komma på festen.

Som festarrangör är det därför viktigt att ta en rimlig kuvertavgift. Jag tycker att ni kan välja vilket ställe ni än vill, och med vilken mat ni än vill. Men sätt en kuvertavgift på max 200-250 kr per person, max. Möjligtvis att ni då har bar till självkostnadspris senare på kvällen om ni har tänkt ha det.

Den ev. mellanskillnad som då blir mellan vad gästerna betalar och vad mat, lokal, dryck, städning etc kostar, tycker jag att du och din blivande ska stå för.

Antingen kanske ni får dra ner på kraven för bröllopet (billigare kläder, färre gäster, göra mer själv, få tjänster av bekanta etc. ) alternativt vänta något år och spara mer pengar.

Det finns de som tar lån för att gifta sig, men det är inget jag rekommenderar.

Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?