Inlägg från: Pinkgrape |Visa alla inlägg
  • Pinkgrape

    Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?

    Det finns en lokal, där jag hemskt gärna skulle vilja ha middagen. Hyran på den är något högre än vi hade tänkt oss, men då ingår det personal, dukning, städning och sådant. Middagen tillagas dessutom på samma ställe vilket ju är praktiskt.

    Vi hade tänkt oss kuvertavgift istället för presenter. Vi har inte råd att bjuda alla på mat och vi vill hemskt gärna att de är med och firar. Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.

    Det jag dock tycker blir svårt, är att lägga kuvertavgiften på en lagom nivå. Många av våra vänner är studerande eller arbetslösa och har inte råd att betala hur mycket som helst.
    På det stället där jag skulle vilja ha middagen ligger priset på 500kr och uppåt per person, vi kan ju då räkna med att vi skulle hamna kring 600-650kr/person.

    I annat fall hyr vi en lokal som kostar mindre än hälften att hyra, men som ligger 1mil utanför stan (där de flesta av de med lägre inkomst bor) och från kyrkan. Där kommer vi behöva duka upp allt själva, ordna catering, hyra porslin och städa dagen efter. Dock så skulle kuvertavgiften i det fallet hamna på ca 300kr/person.

    Vad ska man välja?

    Vi kommer inte ordna transport för gästerna till/från festlokalen, så man kanske skulle kunna säga att det blir en merkostnad för gästerna ifall vi väljer lokalen längre bort med lägre kuvertavgift och att det blir samma slutsumma som de spenderar på att vara med på middagen/festen då? Jag tänker då att de måste ta taxi dit och hem och att det kostar pengar.

    Ni andra som har kuvertavgift, vad ligger den på?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-20 20:15
    Nu har vi dock kommit fram till hur vi ska göra. Såhär blir det.

    Vi har bytt lokal, så vi kommer behöva fixa en hel del själva, men lokalen ligger centralt iaf.
    Vi har bytt till buffé och kuvertavgiften kommer bli såhär:
    Vuxna (18år och uppåt) - 200kr
    Ungdomar (11-17år) - 100kr
    Barn (10år och neråt) - Gratis

    Det vi kommer bjuda på är då kaffe, tårta och dryck till maten. På kvällen kommer det finnas bar till självkostnadspris. Gratis läsk och godis till barnen såklart.
  • Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-03-20 13:57:15 följande:
    Är dom är 500 kr bara för maten eller är personalen osv inbakat i priset?
    kanske ni kan betala en del av maten, och gästerna den andra delen? 
    Lokalen + personal, dukning, städning kostar 5000kr
    Kostnaden för maten, alltså 500kr och uppåt beroende på vad man väljer och vilken dryck man vill ha osv, tillkommer på det priset. Därför har vi ingen möjlighet att betala en del av maten själva, då lokalen redan kostar mer än vi tänkt oss och vår budget är riktigt snäv, tyvärr.
  • Pinkgrape
    Pinkgrape skrev 2011-03-20 13:59:28 följande:
    Lokalen + personal, dukning, städning kostar 5000kr
    Kostnaden för maten, alltså 500kr och uppåt beroende på vad man väljer och vilken dryck man vill ha osv, tillkommer på det priset. Därför har vi ingen möjlighet att betala en del av maten själva, då lokalen redan kostar mer än vi tänkt oss och vår budget är riktigt snäv, tyvärr.
    Plus att vi tänkt köpa bröllopstårta, som kommer kosta ca 4000kr och bjuda på. Den räknas alltså inte i någon kuvertavgift.
    Dryck till maten ingår i kuvertavgiften och på kvällen kommer det finnas en bar till självkostnadspris.
  • Pinkgrape
    wiii skrev 2011-03-20 14:04:43 följande:
    Hm.. Svårt, men kan ju säga att jag och sambon hade haft svårt att tacka ja till inbjudan om vi skulle betala 1000 kr, och då har jag ändå jobb, dock inte heltid. och för era vänner som är studerande eller arbetslösa kan jag tänka att det blir väldigt svårt. Jag hade inte haft såna pengar över när jag pluggade, då hade jag fått spara i  ett par tre månader..
    Nej, det är ju precis det vi tänker. Vi hade själva inte haft råd till det, om vi inte hade sparat då.
    Tyvärr, så kommer vi inte lyckas att hålla kuvertavgiften under 300kr/person, men det är ändå hälften.

    Barn under 10år kommer det vara gratis för och halva priset (säger man så?) för de under 18år, eftersom de inte kommer dricka någon alkohol!

    Usch, det är så svårt detta tycker jag!
  • Pinkgrape
    nikkihag skrev 2011-03-20 14:07:29 följande:
    Man bjuder in till ett bröllop, skulle aldrig falla mig in att ta betalt! Då får man rätta bröllopet efter plånboken
    tycker jag. 
    JAG BAD INTE OM DEN ÅSIKTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Precis därför jag skrev "Jag skulle inte tro att någon har något emot det, då det är vanligt att man gör så i våra familjer och vänskapskrets.", men jag skulle nog ha uttryckt mig ännu tydligare!
  • Pinkgrape
    Vintersol skrev 2011-03-20 14:09:08 följande:
    Jag är själv student, och min gräns ligger på 300 kr/person. Skulle det vara en kuvertavgift som var högre än så skulle jag tacka nej till bröllopet. 600 kr för ett par där bara ena personen har en riktig inkomst är en kännbar utgift.

    Om det var jag som skulle gifta mig skulle jag dra mig för att sätta högre än 250 kr/person, eftersom jag inte skulle vilja att personer jag bjuder tackar nej för att de inte har råd. Hellre ett mindre lyxigt bröllop som jag har råd med, där jag kan bjuda in de jag vill dela dagen med, än prioritera lokal så pass att vänner inte har råd att gå. Men det beror på vilken krets man umgås i också.

    När det gäller transport kan man ju planera i förväg, samåka där någon låter bli att dricka och släpper av några på ett ställe där bussar/t-bana går.
    Samåkning har vi redan tagit upp och det blir isåfall att de bokar ihop sig i taxi. Hittills är det ingen som anmält sig som frivillig chaufför.

    Jag vet ju att vi själva inte skulle ha råd att betala så mycket i kuvertavgift, men samtidigt vill jag inte måsta flytta hela festen ut ur stan + att jag tyckte det skulle vara rätt skönt att slippa jobba ihjäl mig med dukning, städning och sådant.

    Nåja.. vi får väl se hur det blir. Tyvärr lutar det mer och mer åt att allt detta bara känns jobbigt och trist och att vi bara går till stadshuset i jeans och får det hela överstökat. Blä!
  • Pinkgrape
    moom skrev 2011-03-20 14:12:25 följande:
    Jag tycker det är helt fel att ta kuvertavgift, blir man bjuden på ett bröllop tycker jag det känns fel att man ska behöva betala för sin mat bara för att brudparet vill vara på ett ställe som är dyrare än dom tänkt sig. Även om bröllopspresent undanbes från brudparet.
    Om man nu ska ta en kuvertavgift är min gräns 250-300kr inklusive dryck. Blir det dyrare så i mitt fall måste jag tacka nej.

    Men jag vet ju inte hur ekonomin ser ut för din gäster.
    Jag skiter fullständigt i om folk tycker det är fel att ta kuvertavgift, som sagt, här är det ingen som tycker det, då ALLA gör det! Vi väljer att kunna fira tillsammans med alla våra nära och kära och de betalar gärna för att få vara med, så funkar det här för oss.

    Grejen är den att jag tror inte någon skulle tacka nej pga pengarna, MEN jag vill inte att någon ska behöva leva på nudlar och vatten bara för att de betalar kuvertavgiten till oss.

    Nåja, vi fattigmansfolket får väl helt enkelt skjuta upp vårt bröllop i 10år, så att vi kan göra det som ni med lite mer pengar i plånboket tycker att vi ska göra.
  • Pinkgrape
    frallan skrev 2011-03-20 14:17:35 följande:
    Vi har en kuvertavgift på 250 kr/person. Alla under 18 år går gratis. Detta kommer typ täcka maten medans vi själva betalar lokalhyra, dryck, tårta och allt annat. Jag tycker 500 kr/person är lite högt, då skulle jag nog försöka hitta billigare mat eller lokal eller så... men det beror ju lite på vad för gäster det är som kommer, mina vänner är inte så täta så 1000 kr för en familj skulle nog vara lite mycket. Men känn efter själv vad som känns rätt!

    Tillställningen kommer bli allt annat är gratis för oss ändå, och vi ville att kuvert avgiften skulle bli mer som ett bidrag till festen, inte finansiera hela... Vi har valt en ganska dyr lokal, för att kunna vara mer i centrala stan, så att det blir lättare att ta sig dit, då många av våra vänner inklusive oss själva saknar bil (vi är typiska stadsbarn), och det skulle bli krångligt att få ut alla till en mer avlägsen lokal.
    Det är så vi vill ha det också, att kuvertavgiten ska täcka MATEN, inget annat! Tyvärr har jag haft svårt att hitta en catering som har något för under ca 350kr/person. Hittat en, men JAG gillade inte den maten. Vi funderar dock på att ta den ändå, eftersom det blir bättre för gästerna.

    Jag tycker 500kr är hustlöst mycket, men jag tänker inte ställa mig och laga mat till 100 personer. Det har jag ingen möjlighet till.
  • Pinkgrape
    moom skrev 2011-03-20 14:25:29 följande:
    om du inte vill kompromissa när det gäller mat eller lokal och du säger att dina gäster tycker att det är ok med kuvertavgift, vad är då problemet? sätt kuvertavgiften på den catering ni använder.
    Dom som har råd med den kuvertavgiften tackar ja, dom som inte har råd tackar nej. Problem löst.
    Jag skulle jättegärna kunna kompromissa på maten, behöver absolut inte ha en sån meny som de har på det stället jag helst vill vara. De vill dock inte kompromissa, hur vi än gör om menyn, så går inte priset ner under 500kr. Det är själva lokalen jag har svårt att släppa.

    Jag är rädd att folk kommer tacka ja fast de inte har råd egentligen, och allra helst vill jag ju inte att någon ska tacka nej pga det.
  • Pinkgrape
    Vintersol skrev 2011-03-20 14:27:59 följande:

    Men det enda alterantivet till att ha mat för 500-600 kr/person är ju inte att behöva laga maten själv? Det finns cateringbuffé som kan ligga på bra mycket mindre än det. Första träffen på google jag fick upp var denna, tyckte det lät supergott:


    Svensk buffé  1


    Inkokt lax med vårlök, rosépeppar, citron Rosastekt kalvstek med lavendelhonung & rosmarin Örtagårdssås Svensk Ceasarsallad med hyvlad västerbotten & kavringkrutonger Potatissallad med sockerärtor, sparris & rostade solrosfrön Skogens paj med sherrybrässerade kantareller & vårlök Tryffelfärskost med rädisor Hembakat bröd, spisknäcke & smör

     235:-

    eller


    Svensk buffé  2


    Västerbottenpaj toppad med löjrom & créme fraiche Tunnbrödstorn med renstek, pepparrot, gräslök Rödvins & charlottenlöks marinerad rostbiff Örtagårdssås Potatis med rödlök, ruccola & oliver Grönsallad med frissé, ekblad & honungsdressing Hembakat surdegsbröd, smaksatt färskost

    185:-

    www.cicada.se/menyer/buffer/skandinavien-1357...


    Dock inte så praktiskt med catering från Nacka, och vi vill helst inte ha buffé.

    Jag har ju dock insett att jag kommer måsta ta en buffé iaf, en lokal långt utanför stan osv. Nåja... det är väl skitsamma i guess. Det blir nog bra.

    Men visst är det så att man kan lämna igen sådant som inte är öppnat till systembolaget? Jag tänker om man köper in vin och sådant till maten och festen efteråt och inte allt blir uppdrucket, för det kan ju vara lite svårt att beräkna ibland.

    Hur fixar man en bar själv? Vad ska man betala någon för att stå i den?
Svar på tråden Vilket dilemma.. kuvertavgift, hur ska vi göra?