• Maryy

Kostnad för mat och dryck??

Sitter o planerar lite smått för ett eventuellt bröllop 2012, och funderar på hur mkt det kostar med all mat och dricka för ett hyfsat billigt bröllop med gäster för ca 60 pers?? Vill ha vin eller öl till maten och sen bar efter maten. Kommer förmodligen att göra en buffè.

Nån som har förslag på buffémeny och ett kosnadsförslag på maten och drickat? Nån som kanske haft ett liknande bröllop? Skål

Tacksam för svar Glad

• Svar på tråden Kostnad för mat och dryck??
  • TheD

Vi kommer ha buffé, Medelhavsbuffé, för nu räknat 60 pers. 189:- per person är det proset vi har fått och då har vi bröllopsmiddagen på ett First Hotel :)

• misscat81
    11juni2011 skrev 2011-03-20 13:25:45 följande:
    Ja vet, de e supersvårt! Vi va inne på catering först också, man spar ju en hel del tid! Men så har jag haft så otur med att cateringfirmor har snålat med maten ett par gånger, så jag vågar inte chansa! Har ni bestämt vilken cateringfirma ni skall anlita??
    Ja, vi har pratat med dem och fått en offert. Vi ska gifta oss på landet, så det finns inte så många att välja på, men det gör ju också att man har flera referenser att gå efter! De verkar bra, vi kunde i princip skräddarsy vår buffémeny som vi ville, så det var jättebra!
    Jag var från början inne på att göra mat själv, men vi bestämde ganska snabbt att det kommer ta alldeles för mycket tid och resurser, skönare att något proffs ordnar med det. Men det blir ju onekligen billigare om man gör själv!
  • Debe
    11juni2011 skrev 2011-03-20 10:34:56 följande:
    Jag har ca 120 gäster, och landar också på ca 7-8000 för dryck och 7-8000 för buffen! Jag blir nästan osäker på hur jag har räknat egentligen, jag tror att ja har fått med allt, men ändå landar mitt på samma pris som du fast med dubbelt så många gäster! Nu har vi i och för sig närmare 20 barn med på vårt bröllop, men ändå!

Nä, jag får nog räkna om en extra gång!
    Vi räknar med att alla dricker och har hellre för mycket än för lite... Jag har räknat så här:

Alkoholfritt till skål, middag och drinkar. 750 kr
    Avec, 4 flaskor, 700 kr
    Dessertvin 15 flaskor, 700 kr
    Rött vin 30 flaskor,  1450 kr
    Vitt vin, 20 flaskor, 1300 kr
    Sprit till baren 5 flaskor,1000 kr
    Välkomstskål, 10 flaskor, 700 kr
    Öl, 8 plattor, 1400 kr

Jag ska gifta mig i januari och har inte planerat mer än så. Förmodligen kommer det förändras lite och kanske köper vi mindre än vad jag skrivit. Men i planeringen så räknar vi med att det ska kosta 8000 kr. Blir det mindre sen så är det bara en bonus :)

Med maten har jag tänkt så här:
    Snittar, 400 kr
    Antipasti till förätt 2000 kr
    Foccacia 150 kr
    Canneloni med smarrig sallad till varmrätt 1900 kr
    Chokladmousse 600 kr
    Bröllopsmuffins 1000 kr
    Snacks 450 kr
    Vickning, korv med bröd, 400 kr
    Kaffe med tillbehör, 100 kr

Det blir 7000 kr, men som jag skrev innan, det kan bli mindre och det är bara en bonus. Jag har dock kikat på netextra.se och lagt allt som behövs i kundkorgen och då sett vad det kommer kosta på ett ungefär.

/Åsa
  • frallan

Jätte bra tråd!
    Man blir lite snurrig av alla siffror och det känns som att man ibland tar i från tårna när man doserar, men man vill ju inte stå med för lite i slutändan, för det finns ju inget värre än att mat och dryck tar slut!

Vi har räknat med att alla som dricker under kvällen kommer dricka motsvarande 2 flaskor vin, eller översatt i öl ca 8 st om man vil dricka det... hur låter det?

Utöver detta finns såklart alkoholfritt och bubbel till brudskål och eventuellt aveck till kaffet, men det har vi inte bestämmt än. känns det snålt?

Tänker att alla kommer ju inte dricka två flaskor vin medans några kanske dricker mer, men skulle jag dricka två flaskor skulle jag ligga raklång på marken

• 11juni2011
    frallan skrev 2011-03-20 17:41:12 följande:
    Jätte bra tråd!
    Man blir lite snurrig av alla siffror och det känns som att man ibland tar i från tårna när man doserar, men man vill ju inte stå med för lite i slutändan, för det finns ju inget värre än att mat och dryck tar slut!

Vi har räknat med att alla som dricker under kvällen kommer dricka motsvarande 2 flaskor vin, eller översatt i öl ca 8 st om man vil dricka det... hur låter det?

Utöver detta finns såklart alkoholfritt och bubbel till brudskål och eventuellt aveck till kaffet, men det har vi inte bestämmt än. känns det snålt?

Tänker att alla kommer ju inte dricka två flaskor vin medans några kanske dricker mer, men skulle jag dricka två flaskor skulle jag ligga raklång på marken

Haha ja visst är det värsta tänkbara scenariot att maten eller drycken tar slut! Jag tror att 8 öl/2 flaskor vin räcker gott och väl! Jag har ju bara räknat med 6 öl + 3 glas vin / per person. Sen dricker både min och hans släkt väldigt sällan så jag tror knappt dom kommer dricka upp det där. Jag kommer ju handla allt i Tyskland, så jag kommer såklart fylla hela bilen så gott det går, även om inte ens hälften kommer gå åt till bröllopet, så jag kommer ha ett rejält lager om det skulle ta slut!

Jag räkna ju med 15 lock öl till bröllopet, och sist fick jag plats med 40 lock i bilen (skoda octavia sedan) plus massa vin och sprit.

• 11juni2011

Hmm insåg att 166 gram potatisgratäng nog är för lite.... Läste på nån cateringsida att dom räknar med 250 gram per person, så jag kommer slå på stort och dubbla min potatisgratäng-beräkning till 320 gram/person!

• Maryy

Oj tack så mkt för alla tips och beräkningar :) Debe, tack för dina beräkningar med där, får kanske tänka på samma summa som du har men jag får klura ut själv hur det är fördelat på varje person :)

Det är ju så svårt o veta hur mkt man ska göra så att det inte blir för lite till varje person. Har så svårt o tänka själv hur mkt dricka o allt som ungefär behövs. Men som sagt bättre att spara lite extra ändå o köpa lite mer än vad man tror ska gå åt.

Får kanske bli en tripp till Tyskland varrt efter då ;)

Lycka till alla med era bröllop nu!

• frallan
    11juni2011 skrev 2011-03-20 17:54:42 följande:

Haha ja visst är det värsta tänkbara scenariot att maten eller drycken tar slut! Jag tror att 8 öl/2 flaskor vin räcker gott och väl! Jag har ju bara räknat med 6 öl + 3 glas vin / per person. Sen dricker både min och hans släkt väldigt sällan så jag tror knappt dom kommer dricka upp det där. Jag kommer ju handla allt i Tyskland, så jag kommer såklart fylla hela bilen så gott det går, även om inte ens hälften kommer gå åt till bröllopet, så jag kommer ha ett rejält lager om det skulle ta slut!

Jag räkna ju med 15 lock öl till bröllopet, och sist fick jag plats med 40 lock i bilen (skoda octavia sedan) plus massa vin och sprit.

Ja, jag måste verkligen försöka låna en bil och åka till tyskland, helt oslagbara priser!

Tycker det är lite svårt att portionera ut mellan vin och öl, för de flesta kanske vill blanda, eller? Svårt att veta om flest vill ha vin eller öl, men man kanske kan köra på 50/50, så får folk dricka öl om vinet tar slut och vise versa, eller känns det konstigt? Så man kanske skulle kunna räkna med 1 flaska vin och 4 öl per person?
  • 11juni2011
    frallan skrev 2011-03-20 18:07:52 följande:
    Ja, jag måste verkligen försöka låna en bil och åka till tyskland, helt oslagbara priser!

Tycker det är lite svårt att portionera ut mellan vin och öl, för de flesta kanske vill blanda, eller? Svårt att veta om flest vill ha vin eller öl, men man kanske kan köra på 50/50, så får folk dricka öl om vinet tar slut och vise versa, eller känns det konstigt? Så man kanske skulle kunna räkna med 1 flaska vin och 4 öl per person?

Ja vet, det är jättesvårt att veta vad folk dricker! Jag har ju frågat den närmsta familjen, och det är ungefär 50/50 öl och vin. Men än så länge finns det ingen som bara dricker öl eller bara dricker vin, så tar det ena slut, så dricker dom det andra! Så man får gissa lite vilt! Det fina med alkohol är ju att det inte bli gammalt, så det gör ju inget om det inte dricks upp.

För våra gästers del hade det räckt med 1 flaska vin och 4 öl per person, men dom är "varannan-vatten-drickare" hehe, sen har ju vi barn med på bröllopet så det blir väll inte världens fylleslag!

Har man möjligheten att ta sig ner till tyskland, så tycker jag att man lika gärna kan fylla bilen full med alkohol, och dricker man så har man ett eget litet lager efter brölloppet, och dricker man inte så kan man ju sälja/skänka till sådana som har hjälpt till på bröllopet typ!
  • Zelmah

nånstans på internet har jag läst hur man beräknar maten till buffé och sedan skrivit upp i min lilla bröllopsbok följande:

kött, kallskuret: 100-150 g/person
    fisk: 300 g/person

När man serverar mer än tre rätter:
    Rostbiff: 50g /person
    Räkor: 100g
    Kallrökt lax: 50g
    Varmrökt lax: 75g

Potatissallad: 150g
    Pastasallad: 150g
    Grönsallad: 50-75g
    Paj: 100-150g
    Dressing: 1,5 msk
    Bröd: 50g
    Ost: 25g
    Dessertost: 40g

Sås: 1/5 dl (men jag äter minst 1dl sås! jag gillar mkt sås, särskilt om det är en kall sås) där kommer jag lägga till lite mer

Detta kanske kan hjälpa när man ska beräkna kostnaderna till maten.

Jag har ännu inte orkat räkna på vad vår mat kommer att gå på, men jag känner mig lugn att budgeten kommer att räcka. men om jag ska gissa så tror jag att vi kommer att landa nånstans mellan 7000-10 000 på 75 gäster. Vi ska ha buffé o vi ska bland annat ha räkor o kräftor och det är lite svårt att sia om det priset... men det har ju varit räkbrist det senaste så priserna har varit väldigt höga det senaste året så vi får se. På sommaren när alla turister vill käka räkor är det ju alltid dyrt ändå men det normala är att fram i september (då vi gifter oss) brukar priserna ha sjunkit från sommarens 250~270 ner till 99~129 igen men förra året vart det inte så så jag kommer i vart fall räkna med att de kan ligga runt 200kr/kg, kräftorna med, kanske lite till, men vi har kontakter med fiskarna så vi kan nog köpa direkt från dem istället o på så vis få det lite billigare. Vi får se men vi får nog räkna med 4000-5000 på skaldjuren om vi har osis. Men resten av buffén blir ju billligare. Tror vi ska klara det på 10 000 o få gott om mat ändå. Frågan är var vi ska lägga krutet, all in på skaldjuren o tillbehör till dem eller om vi ska komplettera med lite kallskuret oxå..  Buffén kommer att förutom skaldjur bestå av b la västerbottensostpaj, fransk potatissallad, pastasallad eller bulgursallad, tomat&mozzarellasallad, bröd, tzatsiki, hummous, aioli, matmuffins med feta/soltorkad tomat, oliver, marinerade champinjoner m.m  kanske man förutom skaldjuren behöver lite kött till med eller så funderar vi på varmröktlax... har en som är skaldjursallergiker som vi ska bjuda..

• Debe
    Maryy skrev 2011-03-20 18:02:22 följande:
    Oj tack så mkt för alla tips och beräkningar :) Debe, tack för dina beräkningar med där, får kanske tänka på samma summa som du har men jag får klura ut själv hur det är fördelat på varje person :)

Det är ju så svårt o veta hur mkt man ska göra så att det inte blir för lite till varje person. Har så svårt o tänka själv hur mkt dricka o allt som ungefär behövs. Men som sagt bättre att spara lite extra ändå o köpa lite mer än vad man tror ska gå åt.

Får kanske bli en tripp till Tyskland varrt efter då ;)

Lycka till alla med era bröllop
    Jag blev dock fundersam efter att ha läst den här tråden så jag började räkna om.
    Räknar på att 55 dricker alkohol och 5-10 dricker alkoholfritt.
    Drog ner lite och räknade mer exakt men ändå med god marginal och fick då ned kostnaden till 6000 kr!
Svar på tråden Kostnad för mat och dryck??