• brolencarlsson

Ni som har kyrkvigsel hur lägger ni upp dagen???

Är lite nyfiken på hur ert schema ser ut på eran dag....när ska ni fota er före eller efter vigsel....vad ska ni göra innan middagen, blir det nån tipspromenad eller dyl....

Jag har inte än lyckats pyssla ihop våran dag än helt....några luckor som är lite oklara
    Så det vore kul och se hur ni lägger upp ert!!

Vi gifter oss den 2:a juli kl 14.30

Vi har beräknat en timme på vigseln och hurra rop utanför...
    sen åker gästerna till lokalen ( ca 15 min bort)

Där får de välkomstdrink och snacks ( lite nötter och dyl då det säkert är varmt)
    Då har de oxå möjlighet att klä om om de vill till bekvämare kläder...

De som ska bo kvar plocka in sina grejer till rummet mm

Medans de gör allt det tänkte vi fota oss vid kyrkan bla...

Sen åker vi till festlokalen och möter upp våra gäster ca kl: 17.00-17.30)

Vid 18.00 är det dax för mat (buffé)

Vid 20.00 ca tårta och kaffe

Sen sparkas festen igång på rikigt!!

Senare på kvällen kommer vi även ha godisbuffé...

Vad tror ni om detta...jag har jättedålig koll med tider och jag är en tid optemist :)
    Det brukar ta längre tid en vad jag planerar....

:) Kul att se hur ni lägger upp det!!!

• Svar på tråden Ni som har kyrkvigsel hur lägger ni upp dagen???
  • EmmaochTommy

på ett bröllop jag var på fick vi en guidad tur i huset i ca 45 min. det va en ganska historisk festlokal:)

men annars undrar jag varför ni inte skjuter fram vigseln???

• EmmaochTommy

och vår dag ser ut ca såhär:

ca 9.00 Smink och hårfix (i vårt hus) både jag och tärnorna,. Frisörer kommer dit

ca 11.30 lunch
    ca 1200 fotografering
    14.00 vigsel
    15.00 mingel plus toabesök och info
    16.30 middag
    18.30 paus med sysselsättning
    19.00 öppet-hus till tårtan
    ca 21 nån konsert eller stormingel

brudvals, paus

• huni
    Tack för alla tips, verkligen! Vi  får verkligen ta och dra ut på tiden! :)
    Och speciellt till dig "piiiiip" som la upp min dag så fint..

Så länge man har saker att underhålla gästerna med så går nog tiden rätt så fort!
    Jag ska kolla med festfixaren vad dom kan göra för att skynda på sig lite..

Vi har en väldigt populär kyrka och nästan alla tider var redan bokade förra året men
    vi lyckades skjuta fram från 15:30 till 16:00... senare gick det inte då det är en vigsel
    efter våran..

Kommer vårat mingel utanför kyrkan förstöra för brudparet som kommer efteråt? (om vi nu ska försöka sega ut på allt) Vi kommer att ha fotografen med oss hela dagen.. men måste vi nu skaffa en till fotograf
    till gästerna som väntar vid festlokalen? Eller är det kanske smartare att fota sin INNAN vigseln
    så fotografen åker tillsammans med gästerna till festlokalen?

Kanske dumma frågor men jag har ingen annan att fråga.. skönt att det finns så snälla människor
    som är villiga att hjälpa varandra i denna stora planeringen.

MVH, Huni
  • S2011

klockan tidigt: frukost!

10.00-14.00 till frisören: hår och make-up för mig och tärnan
    14-15: dags att äta nåt och ta på klänningen
    15.30-ish: klart för avfärd mot kyrkan

16.00: vigsel

17.30: välkomstskål på festvåningen
    18.00: middag

21.30-ish: tårta

01.00 godnatt!

• Piiiip

Huni! Om ni ska mingla utanför kyrkan så brukar det finnas kyrkogård och ofta finns det lite andra gröna ytor nära ingången (och där det inte står gravar/är minneslund). Om ni som brudpar ställer er där (alltså en bit, säg 50-100 meter från själva ingången och dukar upp snittar och bubbel där så tror jag inte att ni stör det andra brudparet. Det beror väl på hur många gäster ni har också, kan jag tänka.

• Willowfield
    huni skrev 2011-04-01 19:55:44 följande:

Hej!  UPPSKATTAR SVAR!

Jag går snart in i väggen av allt planerande, och jag har inte turen att få hjälp med något heller så jag har liksom HELA bröllopet på mina axlar så jag ligger ibland sömnlös på nätterna för jag vill verkligen inte vara sönderstressad när dagen väl är här.. så jag undrade om ni kan hjälpa mig med en sak gällandes dagsplaneringen.

Vigseln är kl 16:00 (pågår ca 30 min)
    Sen kommer vi (brudparet)att fotograferas

sen får inte gästerna gå in i festlokalen försen kl 19:00 (helst 19:30) enligt festfixaren.

Detta är ett väldigt stort dillemma.. liksom ca 3 timmar emellen! Vad ska vi hitta på för gästerna?
    Det är cirka 100 gäster så att boka in bussar för sightseeing tror jag kommer bli en dyr historia.. (eller?)

Vi har många gäster som kommer från umeå, uppsala, örebro så de kan inte åka hem snabbt och vila lite utan de kommer säkert bege sig direkt till lokalen.

Uppskattar verkligen tips och idéer på vad man kan göra emellan!

Maten serveras inte försen 20:30 så dricka och tilltugg efter vigsel är ett måste..!

Tack! :)

Hej, vet inte  om detta kan hjälpa men vi har hyrt buss för transport TR med flera stopp /100 personer  en körning efter vigsel en på natta. kostnad ca 7000:-
    Kolla med bussbolag, jag blev glatt överraskad att det var så pass billigt...
  • Diamanten90

Vi har inte dagen helt klr ännu men på morgonen ska jag till frissa för sminkning/frisering och påklädning. Sambon far och checkar in på hotellet så länge och ställer sig själv sklart. 13:00 ska vi fotas ca en timmes bilfärd bort. Kl. 16:00 böjar vigseln och sen far vi till festlokalen ca 3 minuter bort:p Har inga klockslag på när det är mat osv. Måste fundera över det ännu...

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • brolencarlsson

Puff  puff!

Är det kanske bättre att fota sig före vigseln??

Ja vill ha fotograferingen bara för att jag blir sååå fruktansvärt kissnödig när jag är nervös....så då tycker jag det är bättre att köra med vigsel på en gång....

Men hur lång tid kan det ta med fotot????

Tack för att så många har svarat!!! :)

• Hoffsennanen Tottoplex

Serverade på ett bröllop i helgen. Vigseln var 16. Efter mingel och allt tror jag de satt vid bordet 18-18.30. Middagen var slut 22.30-23 ca. Sen hade de valsen emellan och sen tårta runt 24-24.30! Så det kan verkligen dra ut på tiden allt med tal,spex redovisning om möhippan/svensexan. Jag stod i köket och diskade och framför allt torkade glas till halv tre den natten. Vi som skulle gå när tårtan var serverad gick sist. Det händer alltid något!

• venezuela06

Hörde från en fotograf att de bästa bilderna han har tagit är de som fotograferat sig efter vigseln...Då är alla avspända, man är inte nervös längre och man har "bara" den roliga festen att se fram emot.. Vår fotograf har räknat med en 45 min ialf..

• jessica p

jag har hört tvärtom ang fotografering att det är bäst att ta det innan, första ggr som du och din blivande ser varandra innan(oftast ) i era brudkläder, såå mkt känslor som man inte kan fånga på bild efter vigseln. att tex slippa ha risgryn el ngt liknande i håret, ngn fläck på kläderna smink som har runnit om man fällt en tår i kyrkan mm.
    pratade med våran fotograf igår...;)) oj vad mkt att tänka på , jag som bara trodde att det var att  "knäppa" av.... vi fick så många bra tips och råd!

• venezuela06
    Skrattandeja man kan säkert väga för och nackdelar hur mkt som helst när man ska ta fotot. En väninna berättade att när hon gifte sig störde det henne att hon egentligen inte var gift på bilderna eftersom de var tagna innan själva vigseln..men jag måste säga jessica p, du har ju alldeles rätt i att man är helt "orörd" och perfekt innan.... Känslorna hoppas jag lyser igenom hela dagenSolig(vi ska ta foto efter..det kanske märks hahaha)
  • brolencarlsson

Det lutar nog å att vi tar kort efter vigseln iaf....mest för att ja då kommer att kunna slappna av mer då och + att ja bli såååå jäkla kissnödig när jag blir nervös som jag skrev tidigare....vill inte stå och tänka på att jag är så kissnödig under vigseln....och nej ja kommer nog inte kunna kissa innan vigseln med min klänning på....kjolen är alldeles för stor och jag är rädd att det ska bli nån vattenstänk på eller nått!! :)

• c4trin

Vi ska fota oss innan, för de värsta vi vet är att stå och vänta på något, så våra gäster ska inte behöva stå ute och vänta över 1 timme. M2B jobbar på bröllop i vanliga fall och har vat med om gäster som fått vänta länge, en gång fick t om en dam åka ambulans till sjukhuset för de va så varmt (detta är självklart inget vanligt!) så för oss är det en självklarhet att fotas innan

Svar på tråden Ni som har kyrkvigsel hur lägger ni upp dagen???