• brolencarlsson

Ni som har kyrkvigsel hur lägger ni upp dagen???

Är lite nyfiken på hur ert schema ser ut på eran dag....när ska ni fota er före eller efter vigsel....vad ska ni göra innan middagen, blir det nån tipspromenad eller dyl....

Jag har inte än lyckats pyssla ihop våran dag än helt....några luckor som är lite oklara
    Så det vore kul och se hur ni lägger upp ert!!

Vi gifter oss den 2:a juli kl 14.30

Vi har beräknat en timme på vigseln och hurra rop utanför...
    sen åker gästerna till lokalen ( ca 15 min bort)

Där får de välkomstdrink och snacks ( lite nötter och dyl då det säkert är varmt)
    Då har de oxå möjlighet att klä om om de vill till bekvämare kläder...

De som ska bo kvar plocka in sina grejer till rummet mm

Medans de gör allt det tänkte vi fota oss vid kyrkan bla...

Sen åker vi till festlokalen och möter upp våra gäster ca kl: 17.00-17.30)

Vid 18.00 är det dax för mat (buffé)

Vid 20.00 ca tårta och kaffe

Sen sparkas festen igång på rikigt!!

Senare på kvällen kommer vi även ha godisbuffé...

Vad tror ni om detta...jag har jättedålig koll med tider och jag är en tid optemist :)
    Det brukar ta längre tid en vad jag planerar....

:) Kul att se hur ni lägger upp det!!!

• Svar på tråden Ni som har kyrkvigsel hur lägger ni upp dagen???
  • Gopplan

Det låter väl som en bra planering så länge ni inte fotar alltför länge för så at gästerna slipper vänta så länge på er. Vi ska fota oss innan vigseln för att ha det gjort, men vår vigsel börjar kl 16.30 så vi har ju mer tid. Vår dag ser ut så här:

9.30 frisör för smink och bruduppsättning

12 lunch (måste ju få i oss något innan allt börjar)

13 fotografering

16.30 Vigsel

17.30 champagne och mingel

18.30 middag som avslutas med bröllopstårtan

22.30 ska middagen vara helt klar för då åker servicepersonalen,

22.30 brudvals och dans.....

Spex och tal räknar vi med att hinna klart med under middagen.

Vi ska också ha godsaker att ställa fram på kvällen, men räknar med att folk kanske hinner bli lite hungriga igen av att dansa och hålla igång så vi ska även ha någon typ av mat att ta fram på natten. Frysta pizzor, varmkorv eller liknande så att folk slipper gå hem hungriga. Går det inte åt kan vi ju alltid spara det.

• prinsessanogrodan

Vi kommer antagligen att göra så här:
    Vi gifter oss en lördag.
    Vi kommer sova över på hotellet där vi har middagen så vi anländer dit fredagkväll.
    Frisören kommer till hotellet och gör mitt hår. Hon kommer ca 07:30 och så tar det ungefär 2 timmar att göra mitt hår. Sen lägger jag eller frisören makeup och så hjälper hon mig på med klänningen.
    Klockan 11 är det fotografering i ca 1 timme. Fotografen kommer till hotellet. Om vädret tillåter är det fotografering nere vid vattnet (hotellet ligger vid havet). Om det regnar är det fotografering under tak, på dansbanan som ligger nere vid vattnet. Blommorna och tårtan levereras direkt till hotellet så vi behöver inte tänka på att hämta dom.
    M2b ska titta till dukningen så det blir som vi tänkt oss.
    Efter fotograferingen är det lite lunch för oss och lite andningspaus
    Sen vid ca 1300 åker vi mot kyrkan, det tar ca 20 minuter dit från hotellet coh där möter vi upp med tärnan,musiker/solisten och prästen för en sista genomgång  (och ett sista toabesök och koll av makeup och frisyr kan jag tänka )
    14:00 är det vigsel. Där räknar vi med ca 1 timme för vigsel och mingel efteråt.
    Efter vigsel åker alla mot middag och fördrink på hotellet. Vi kommer åka en omväg så gästerna kommer dit först och så vi får andas lite och ta in att vi är man och hustru
    Runt 15:30 är det fördrink och snittar nere vid vattnet vid hotellet (inomhus om det regnar).
    Sen är middag ca 16:30. Det blir förrätt, varmrätt sen en liten paus med lekar eller tipspromenad och sen avslutas det med tårta,kaffe och avec. Middagen är nog klar vid ca 20:00.

Jag och m2b och gästerna som ska sova över på hotellet avrundar med bubbelpool och bastu och bubbel och ost och kex.

Vi har försökt att få in luft i schemat för att det inte ska bli stressigt. Hoppas vi har tillräckligt med luft

• TheD

Vi har inte träffat prästen än så längden på vigseln är inte klar :) Men det blir frissan runt kl 08 för hår och sminkning sen fotografering, åker till kyrkan. Visel kl. 1400.Sen ev att vi åker därifrån runt 14.45....Kommer fram till hotellet närmare 15.30. brudskål och presentöppning men det blir ett konto med pengar till resa ;) sen går vi in i själva stora salen....

tid för mat har vi inte satt än. Är inte så brådskande än.

• brolencarlsson

Ok är kul att få en inblick i hur ni har planerat :)
    Tack !!!

• MaddeåMats

9 - 12, hår-uppsättning
    (lättare mat och dryck under tiden, blev rekommenderad milkshake, bra med socker och fett fick jag höra)
    12 - 13, smink
    (ligger 2 min från frisörskan)
    13 - 14, påklädning, lunch
    åker till Katrinetorp där festen ska vara och möte där upp min blivande för fotografering!
    14.30-15.30, fotografering
    åker till kyrkan
    16.00 - 16.30,Vigsel
    16.30 - 17.00, mingel utanför kyrka, gästerna åker till Katrinetorp, vi åker för ytterligare foto
    17 - 17.30, gästerna anländer till Katrinetorp, får champagne och tilltugg och blir "par"-fotograferade
    17.30 - vi anländer, brudskål, gruppfoto, sen är det dags för middag ca kl 17.50
    ca 21 serveras tårta, spättkaka och kaffe i lokalen där vi kommer att dansa och festa fram till kl 2

• mariat709

09-12 Håruppsättning och smink  - tjejen kommer hem till min syster där vi kommer att vara
    12-12.30 lunch
    12.30-13.00 sista fixet
    13.00 Avfärd till kyrka
    14.00 vigsel
    15.00 båtfärd för gäster till festlokal - vi åker i egen bil för att fota oss
    17.00 vi kommer till festlokalen - brudskål
    18.00 middag och fest

• huni

Hej!  UPPSKATTAR SVAR!

Jag går snart in i väggen av allt planerande, och jag har inte turen att få hjälp med något heller så jag har liksom HELA bröllopet på mina axlar så jag ligger ibland sömnlös på nätterna för jag vill verkligen inte vara sönderstressad när dagen väl är här.. så jag undrade om ni kan hjälpa mig med en sak gällandes dagsplaneringen.

Vigseln är kl 16:00 (pågår ca 30 min)
    Sen kommer vi (brudparet)att fotograferas

sen får inte gästerna gå in i festlokalen försen kl 19:00 (helst 19:30) enligt festfixaren.

Detta är ett väldigt stort dillemma.. liksom ca 3 timmar emellen! Vad ska vi hitta på för gästerna?
    Det är cirka 100 gäster så att boka in bussar för sightseeing tror jag kommer bli en dyr historia.. (eller?)

Vi har många gäster som kommer från umeå, uppsala, örebro så de kan inte åka hem snabbt och vila lite utan de kommer säkert bege sig direkt till lokalen.

Uppskattar verkligen tips och idéer på vad man kan göra emellan!

Maten serveras inte försen 20:30 så dricka och tilltugg efter vigsel är ett måste..!

Tack! :)

• Piiiip

huni!

Funderat en lång stund på ditt dilemma.

Om vigseln är 16.00, lägg in 3 solosånger och 2 textläsningar, helst 3 unisota sånger (t.ex. psalmer om ni är i kyrkan), vips tar din vigsel 45 minuter. Det är aldrig fel att börja vigseln lite senare än väntat, t.ex. tio över fyra (tänk vad glada de som kommer sent kommer att vara). Vips så är ni på väg ner för altargången förrän fem i fem.

Då ska ni in i vapenstugan för att gå ut sist ur kyrkan och få ris på er... dröj en minut extra i vapenhuset. Gå på toaletten, bättra på sminket... de som väntar ute kommer inte att bli irriterade förrän fem minuter efter en evighet. Skyll på att en fåll släppt i klänningen eller något, i värsta fall. Så står ni på kyrktrappan kl 17:10. Först nu så har ni mingel en god stund utanför kyrkan. ca 30 minuter. Då är klockan 20 i 6. Sen transport till festlokalen. 

Där får du utnämna några trevliga personer som möter upp. Servera bubbel (räkna med ca 3 glas per gäst) och snittar (ca 3-4 per gäst, gärna matiga) , gärna filtar att sitta på i gräset eller grupper av utemöbler. Ställ ut olika lekar och spel, som kubb, boule, crocket. Förutom det, ha en tipspromenad om brudparet och en station där alla gäster ska fotograferas. 

Dina gäster är kanske framme vid festplatsen 18.00, de får snittar och bubbel och minglar runt och säger hej en halvtimme, sen står de i fotokön 15 minuter och går tipspromenaden 15 minuter (klockan är nu 19.00), sen spelar de ett glatt parti kubb och vips är klockan 19.30, brudparet har anlänt, en omständig person har hållit ett låååångt tal inför brudskålen och så kan ni trava in och sätta er till bords.

• Smuppra
    Piiiip skrev 2011-04-01 21:16:40 följande:

huni!

Funderat en lång stund på ditt dilemma.

Om vigseln är 16.00, lägg in 3 solosånger och 2 textläsningar, helst 3 unisota sånger (t.ex. psalmer om ni är i kyrkan), vips tar din vigsel 45 minuter. Det är aldrig fel att börja vigseln lite senare än väntat, t.ex. tio över fyra (tänk vad glada de som kommer sent kommer att vara). Vips så är ni på väg ner för altargången förrän fem i fem.

Då ska ni in i vapenstugan för att gå ut sist ur kyrkan och få ris på er... dröj en minut extra i vapenhuset. Gå på toaletten, bättra på sminket... de som väntar ute kommer inte att bli irriterade förrän fem minuter efter en evighet. Skyll på att en fåll släppt i klänningen eller något, i värsta fall. Så står ni på kyrktrappan kl 17:10. Först nu så har ni mingel en god stund utanför kyrkan. ca 30 minuter. Då är klockan 20 i 6. Sen transport till festlokalen. 

Där får du utnämna några trevliga personer som möter upp. Servera bubbel (räkna med ca 3 glas per gäst) och snittar (ca 3-4 per gäst, gärna matiga) , gärna filtar att sitta på i gräset eller grupper av utemöbler. Ställ ut olika lekar och spel, som kubb, boule, crocket. Förutom det, ha en tipspromenad om brudparet och en station där alla gäster ska fotograferas. 

Dina gäster är kanske framme vid festplatsen 18.00, de får snittar och bubbel och minglar runt och säger hej en halvtimme, sen står de i fotokön 15 minuter och går tipspromenaden 15 minuter (klockan är nu 19.00), sen spelar de ett glatt parti kubb och vips är klockan 19.30, brudparet har anlänt, en omständig person har hållit ett låååångt tal inför brudskålen och så kan ni trava in och sätta er till bords.

Haha underbart. Men håller med. Om man drar ut på allt lite extra så kan man trolla bort en timme. Två kvar där lekar, tipspromenad, gästfotografering osv kan fylla ut tiden tillsammans med mingel och förtugg.
Svar på tråden Ni som har kyrkvigsel hur lägger ni upp dagen???