• April 2004
    Äldre 4 Sep 09:44
    2938 visningar
    9 svar
    9
    2938

    Hyra en kock?

    Jag fick just en idé!

    Vill ha bröllopsmiddag (ev fest ) i mitt eget hus! Har funderat på hur sjutton vi ska göra med maten... inte vill man stå och laga själv heller.

    Vi har ett stooort vardagsrum/matrum/kök i ett på cirka 80 kvadrat. Skulle man ta in catering eller så så kommer de ju att behöva vara i samma rum som vi är eftersom köket är i ena hörnan.

    Så min nyaste tanke är att man hyr in en kock som gör maten på plats och kanske har en assistent med sig... (fast cateringföretag kanske också gör maten på plats?!? )

    Vi kommer vara max 20 personer.

    Idéer? Tips? Förslag?

  • Svar på tråden Hyra en kock?
  • pingst­is
    Äldre 8 Sep 20:38
    #0

    Jag håller på o funderar fram och tillbaka hur vi ska ha festen.
    Tänkte ev göra förrätten själva dagen innan, den kan man ju ha i kylen. Sen funderar jag på att leja en cateringfirma som gör maten på plats och lägger upp dom i kantiner. Sen får dom köra ut den till festplatsen där personalen lägger upp på faten, kan det vara ngt att göra hemma hos er också?
    Du slipper all matos som blir annars.
    Fundera på saken.

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 9 Sep 18:28
    #0

    det låter som en bra ide!

    det är roligt att jobba på det sättet - men då har man ju förståss förberett det mesta innan man åker ut och sen värmer man på och lägger upp det sista i det befintliga köket....

  • April 2004
    Äldre 9 Sep 18:37
    #0

    :)

    vad kul med positiv respons!

    pingstis - jag har kollat in några cateringföretag efter jag såg ditt svar men jag tycker det känns för... hm... trist helt enkelt om jag ska vara ärlig. i alla fall för min del. (vi har en fläkt ovanför spisen är till för att suga bort matoset :) )

    Johanna - jag har funderat och funderat på det där och jag tror inte att catering är min grej.

    det blir mer personligt med en kock. tror jag. och vi har en stor fin spis med både grill och fritös på så det lär gå att laga god mat där!

    frågan just nu är ju bara hur sjutton man får tag i en bra kock! :)

  • Okänd
    Äldre 9 Sep 18:40
    #0
    Meddelande borttaget
  • April 2004
    Äldre 9 Sep 18:44
    #0

    Nääää... min vänner klarar det inte. Jag kräver faktiskt lite mer än lasagne eller makaroner och köttbullar :)
    (usch så elakt av mig - men seriöst - mina vänner är inte tillräckligt duktiga )

    Har ingen kock på någon favoritrestaurang att fråga heller. Efter att ha bott mitt i city och ätit ute sju dagar i veckan har jag de senaste åren knappt satt min fot på någon annan restaurang än mcdonalds och pizzerior :D

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 10 Sep 07:18
    #0

    du kan ju alltid ringa till cateringbolagen och fråga om de kan tänka sig att jobba på det viset...
    alternativt kolla om det finns några elever på kockutbildning som kan....

  • Majsan­80
    Äldre 10 Sep 10:51
    #0

    Det är en superidé, oftast så är maten förberedd även om man har hyrt in en kock.

    Min blivande är kock till yrket och har haft hand om maten på flera bröllop, senast var det köksmästaren som gifte sig

    Han känner många som arbetar på det sättet, både kockar som gör det "privat" och privataföretag som hyr ut kockar till bröllop etc.

    Maila mig jättegärna så kan jag be honom ge dig lite info angående olika möjligheter! maja_faldt@hotmail.com

  • April 2004
    Äldre 10 Sep 10:55
    #0

    Tack vad snällt Majsan!

  • Majsan­80
    Äldre 10 Sep 20:06
    #0

    Har talat med den blivande

    Enligt honom kostar det runt 150-200 kronor i timmen att ha en kock på plats (inte så vitt kanske...)
    Han är oxå nyfiken på vad du tänkte ha för mat

    Om det är något som låter intressant så kan jag tillägga att David (han heter så) har tidigare jobbat på bl.a. Duvel, Prinsen, Pontus by the sea, Pontus in the greenhouse m.fl. Jobbar nu på restaurang Strix.

Svar på tråden Hyra en kock?