• Emblas Mamma

Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?

Min ena tärna ringde häromdagen och var nervös för hon visste inte hur dom skulle gå in i kyrkan!
    Hon trodde sig som så att näbben gick först och sedan tärnorna och marskalkarna i par!

Det hade förvisso varit tjusigt,men vår lilla näbb på knappt 3 år kommer nog inte kunna gå först helt själv - hon kommer nog inte våga heller :)

Så hur gör man?
    Vi har En brudnäbb, Två tärnor och Två marskalkar!

Hur gör ni? :)

• Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?
  • darkHorse
    Pinkgrape skrev 2011-03-16 16:09:51 följande:
    Jag måste bara få fråga, om det är någon som vet, varför går tärnor och marskalkar in efter brudparet?
    Jag antar att det finns teologiska och traditionella skäl till detta, men det är nog någon annan bättre lämpad att svara på. Jag skulle kunna tänka mig att brudparet är de som står i centrum och därför går i mitten eller något sådant.

Sedan finns det faktiskt praktiska skäl. I en smal gång med två vuxna par (brud+brudgum och tärna+marskalk) döljs lätt det bakre paret, och jag antar att man som gäst hellre vill kunna se hela brudparet när de går in än tärna + marskalk.  Om man tillåter gästerna att fota blir förmodligen korten snyggare och bättre. Om bruden har ett längt släp kan tärnanhjälpa till att bära upp det/se till att det inte fastnar.
  • Pinkgrape
    darkHorse skrev 2011-03-16 16:31:01 följande:
    Jag antar att det finns teologiska och traditionella skäl till detta, men det är nog någon annan bättre lämpad att svara på. Jag skulle kunna tänka mig att brudparet är de som står i centrum och därför går i mitten eller något sådant.

Sedan finns det faktiskt praktiska skäl. I en smal gång med två vuxna par (brud+brudgum och tärna+marskalk) döljs lätt det bakre paret, och jag antar att man som gäst hellre vill kunna se hela brudparet när de går in än tärna + marskalk.  Om man tillåter gästerna att fota blir förmodligen korten snyggare och bättre. Om bruden har ett längt släp kan tärnanhjälpa till att bära upp det/se till att det inte fastnar.
    Aha okej, ja, så kanske det är. Jag tycker dock det känns konstigt, men det är väl som alla skriver ovan här, att ma är van amerikanska bröllop på film osv.

Jag vill ju dock inte alls gå samtidigt som någon annan. Jag vill nog att tärnorna, marskalkarna och brudnäbben går in först och när de väl är där framme, så går jag och min gubbe in :)

Får man bestämma det själv? Ordningen på brudföljet?
  • Bullemor

Vi har en marsalk som kommer att stå i kyrkan tillsammans med min blivnade när jag och tärnor kliver in i kyrkan då min man är väldigt nervös inför att stå framför en så stor "publik"
    Mina tärnor är en tjej och en kille så dom får gå in tillsammans och efter kommer jag själv.

• Pinkgrape
    Kjell Präst skrev 2011-03-16 20:13:27 följande:
    Jag skulle ha låtit dig göra det, så länge du inte ville ha brudöverlämning
    Hehe okej, så det är bara att hoppas på att man får en medgörlig präst då :) Nej, brudöverlämning vill vi inte ha. Jag gillar inte den grejen. Vi är två egna individer som valt att ingå äktenskap och vi vill då gå in tillsammans :)
  • Salat
    In Wonderland skrev 2011-03-15 23:48:57 följande:

Vad bra! Så ifall min präst inte går med på brudöverlämning så kan ju min bivande möta mig vid sista bänkraden. Det är ju ok!. Vi vill så gärna se varandra i kyrkan först. Att tärnorna går in först borde ju inte vara lika stor sak för prästen kan man ju tycka.

Just det, där har du vår poäng också!!
    Min blivande har inte ens sett min klänning och vet inte heller hur jag tänker ha mitt hår osvSolig
  • Salat
    Kjell Präst skrev 2011-03-16 20:13:27 följande:
    Jag skulle ha låtit dig göra det, så länge du inte ville ha brudöverlämning
    Menar du att du vägrar brudöverlämning?? Kan du gå med på att brudparet går sista biten tillsammans?
  • darkHorse
    Salat skrev 2011-03-23 20:29:39 följande:
    Menar du att du vägrar brudöverlämning?? Kan du gå med på att brudparet går sista biten tillsammans?
    Det är inte helt ovanligt att präster vägrar brudöverlämning vad jag har förstått. Det är i slutändan de som är ansvariga för vigselgudtjänsten. I tex. Stockholms stift gick väl biskop Caroline Krook ut för ett par år sedan och avrådde prästerna från att godkänna överlämningar  har jag för mig.
  • Kjell Präst
    darkHorse skrev 2011-03-23 20:43:16 följande:
    Det är inte helt ovanligt att präster vägrar brudöverlämning vad jag har förstått. Det är i slutändan de som är ansvariga för vigselgudtjänsten. I tex. Stockholms stift gick väl biskop Caroline Krook ut för ett par år sedan och avrådde prästerna från att godkänna överlämningar  har jag för mig.
    Just så!
  • Kjell Präst
    Salat skrev 2011-03-23 20:29:39 följande:
    Helst inte, jag tycker man ska gå hela vägen tillsammans.
  • Salat

Jag skulle ha blivit jätteledsen, den stora grejen med att jag vill gå upp tillsammans med min pappa (förutom att jag är från Norge och där är det hur vanligt som helst och inga problem...) är att min blivande inte har sett min klänning, vet ej hur jag skall ha mitt hår, mitt smink osv. Det ögonblicket jag går upp och vi ser varandra "för första gången" är ett otroligt stort ögonblick som jag aldrig skulle ville vara utan!! Min blivande skall tillochmed sova hos sina föräldrar natten innan, vi ses först i kyrkan! Att detta skulle vara förnedrande för kvinnan att gå upp tillsammans med sin pappa är helt otroligt... tack Catrin (vår präst) för att vi får uppleva detta stora ögonblick tillsammans!!!

• Aleta
    Salat skrev 2011-03-26 20:50:54 följande:

Jag skulle ha blivit jätteledsen, den stora grejen med att jag vill gå upp tillsammans med min pappa (förutom att jag är från Norge och där är det hur vanligt som helst och inga problem...) är att min blivande inte har sett min klänning, vet ej hur jag skall ha mitt hår, mitt smink osv. Det ögonblicket jag går upp och vi ser varandra "för första gången" är ett otroligt stort ögonblick som jag aldrig skulle ville vara utan!! Min blivande skall tillochmed sova hos sina föräldrar natten innan, vi ses först i kyrkan! Att detta skulle vara förnedrande för kvinnan att gå upp tillsammans med sin pappa är helt otroligt... tack Catrin (vår präst) för att vi får uppleva detta stora ögonblick tillsammans!!!

Eftersom du är från ett annat land som har andra traditioner är det inte så konstigt att du vill följa dem oavsett underliggande betydelse.
    Att motståndet är så stort i Sverige beror antagligen på att det inte har varit en tradition här och då ser man lättare vad symboliken innebär.

En gammal svensk tradition är att brudgummen väntar på kyrktrappan med brudbuketten (som bruden inte har sett innan) och det där första mötet i bröllopsstass blir då en privat stund tillsammans. Sedan fattar man varandras händer och går mot det nya som man har valt som ett par.
Svar på tråden Hur går Tärnor / Marskalkar och Näbbar in i Kyrkan?